Φθινοπωρινό σχολείο Παραδοσιακής και αειφόρου δόμησης στα Τζουμέρκα

Ο δήμος Βόρειων Τζουμέρκων ενέκρινε τη συμμετοχή του σαν συνδιοργανωτής στην υλοποίηση  του 12ήμερου βιωματικού εργαστηρίου, “Φθινοπωρινό Σχολείο – Παραδοσιακής και αειφόρου δόμησης” που σχεδιάζει το “Μπουλούκι” Περιοδεύον Εργαστήριο για τις Παραδοσιακές Τεχνικές Δόμησης, μία διεπιστημονική συλλογικότητα, υπό τη νομική μορφή Α.Μ.Κ.Ε, που ασχολείται, από το 2018, με την έρευνα και την εκπαίδευση γύρω από την παραδοσιακή οικοδομική τεχνογνωσία, δηλ. τα υλικά, τις τεχνικές, τα εργαλεία και τις κοινωνικές διαστάσεις της ιστορικής γνώσης.

Το εργαστήριο έχει προγραμματισθεί να υλοποιηθεί από τις 17 έως τις 28 Οκτωβρίου στα Τζουμέρκα Ηπείρου, για την εκπαίδευση 20 συμμετεχόντων, φοιτητών και νέων επαγγελματιών των κλάδων της κατασκευής και της πολιτιστικής κληρονομιάς, σε παραδοσιακές οικοδομικές τεχνικές με χρήση πέτρας, ξύλου και κονιαμάτων ασβέστη. Το εργαστήριο θα υλοποιηθεί με την επιστημονική συνεργασία του Εργαστηρίου Τεχνικών Υλικών της Αρχιτεκτονικής Σχολής ΕΜΠ. Οι συμμετέχοντες/ουσες του εργαστηρίου, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα υποστηρίξουν τις εργασίες αποκατάστασης παλιού σχολικού κτιρίου στον οικισμό Φραστών στα Κεντρικά Τζουμέρκα, το οποίο έχει παραχωρηθεί στην ομάδα ώστε να μετατραπεί σε δομή έρευνας και εκπαίδευσης επί των παραδοσιακών οικοδομικών τεχνών.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα εστιάσει στην ανάδειξη της σύνδεσης των παραδοσιακών οικοδομικών τεχνικών με σύγχρονα ζητήματα οικολογικής δόμησης και μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των κατασκευών. Παράλληλα, θα αποτελέσει κόμβο ανταλλαγής τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών γύρω από την προστασία, ερμηνεία και ανάδειξη της ξερολιθικής κληρονομιάς, μέσω της συμμετοχής επιστημόνων, ερευνητών και ομάδων από διάφορες χώρες, αλλά και μέσα από δράσεις ευαισθητοποίησης και συμμετοχής της τοπικής κοινότητας.

Τέλος, θα επιδιώξει την ανάγνωση των παραδοσιακών τεχνικών δόμησης, μέσα από εθνογραφικές μελέτες περιπτώσεων από τη Μεσόγειο και τα Βαλκάνια, ως πολιτιστικά στοιχεία και ζωντανά σώματα γνώσης, εγγενώς πλεγμένα με τη διαχείριση των φυσικών πόρων, την οικονομική και κοινωνική οργάνωση.

πηγή