Τεράστιο καταμαράν θα καθαρίζει τις θάλασσες από τα πλαστικά

Το εντυπωσιακό «Manta» θα καθαρίζει χιλιάδες τόνους πλαστικά σκουπίδια από ποτάμια και θάλασσες |SeaCleaner

Το «Μάντα», ένα υβριδικό σκάφος 60 μέτρων, εξοπλισμένο με την αιχμή της τεχνολογίας, θα αναλάβει να απαλλάξει Οτο απέραντο γαλάζιο από μεγάλες ποσότητες πλαστικών υλών, αρχίζοντας από ποτάμια της Ασίας όπως ο Γιανγκτσέ και ο Γάγγης

Είναι γνωστό ότι οι θάλασσες και οι ωκεανοί του πλανήτη υποφέρουν από διαφόρων μορφών μολύνσεις που παράγει η ανθρώπινη δραστηριότητα. Αμέτρητες ποσότητες πλαστικών υλών και πλαστικών αντικειμένων κάθε μεγέθους δημιουργούν μικρότερες ή μεγαλύτερες «χωματερές». Εχει διαπιστωθεί ότι πλαστικές ύλες έχουν πλέον φθάσει και μολύνουν ποικιλοτρόπως ακόμη και τα οικοσυστήματα που βρίσκονται στις αβύσσους των ωκεανών, σε βάθη οκτώ χλμ.

Ένα εντυπωσιακό από κάθε άποψη σκάφος θα προσπαθήσει να απαλλάξει, όσο είναι εφικτό, τις θάλασσες από τα πλαστικά. Ονομάζεται «Manta» και πρόκειται για ένα τεράστιο καταμαράν, που όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του, θα διαθέτει μια σειρά από εντυπωσιακά χαρακτηριστικά, τόσο στον σχεδιασμό και την εργονομία του, όσο και στις τεχνολογίες που ενσωματώνει. Εχει μήκος 60 μ. και θα κινείται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, διαθέτοντας επίσης μια σειρά από τεχνολογίες αιχμής στη λειτουργία του.

Ένας από τους πιο έμπειρους και αναγνωρισμένους θαλασσοπόρους στον κόσμο, ο ελβετός Ιβάν Μπουρνιόν, είναι ο άνθρωπος πίσω από τη δημιουργία του «Manta». O Μπουρνιόν κατέκτησε πολλά ρεκόρ στα 20 χρόνια που πραγματοποιεί κάθε είδους δύσκολα ταξίδια στους ωκεανούς, είτε μαζί με πληρώματα είτε ακόμη και μόνος του. Είναι ο πρώτος που ταξίδεψε μόνος από την Αλάσκα στη Γροιλανδία. Σε όλα αυτά τα ταξίδια, έχει δει από πολύ κοντά τη μόλυνση των θαλασσών από τα πλαστικά. Το 2015 υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τον αγώνα με γιοτ Transat Jacques Vabre, όταν το σκάφος του χτυπήθηκε από πλαστικά σκουπίδια στον Βόρειο Ατλαντικό.

The Sea Cleaners

Το περιστατικό αυτό οδήγησε τον Μπουρνιόν στην απόφαση να δημιουργήσει το 2016 μια ομάδα συνεργασίας, την οποία ονόμασε The SeaCleaners NGO (Οι Θαλασσοκαθαριστές). Σε αυτή την ομάδα συμμετέχουν περισσότεροι από 58 μηχανικοί, τεχνικοί και ερευνητές, καθώς και πέντε ερευνητικά εργαστήρια, μαζί με 17 εξωτερικούς συνεργάτες που βοήθησαν στην κατασκευή του σκάφους.

«Κατά τη διάρκεια της καριέρας μου στους αγώνες, έχασα την ευκαιρία να σπάσω διάφορα ρεκόρ και σε άλλες περιπτώσεις τα σκάφη μου υπέστησαν σοβαρές ζημιές από συγκρούσεις με πλαστικά σκουπίδια. Έχω κάνει τον γύρο του κόσμου δύο φορές. Μια φορά με τους γονείς μου σε ηλικία 12 ετών και μια 30 χρόνια μετά. Η διαφορά στις ποσότητες των πλαστικών σκουπιδιών ήταν τεράστια. Αντιλήφθηκα ότι κάτι πρέπει να γίνει» δηλώνει o Μπουρνιόν στο Robb Report.

Το «Manta» θα κατασκευαστεί από ατσάλι με χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα. Θα διαθέτει μια υβριδική ηλεκτρική μηχανή που συνδέεται με αιολικά και φωτοβολταϊκά συστήματα παραγωγής ενέργειας τα οποία είναι εγκατεστημένα στο σκάφος. Θα έχει επίσης ένα επαναστατικό και μοναδικό στον κόσμο σύστημα καθαρισμού πλαστικών αντικειμένων στη θάλασσα όσον αφορά την ποσότητα των πλαστικών που μπορεί να αφαιρεί από το νερό.

Τα ποτάμια της οργής

Τα φωτοβολταϊκά συστήματα θα στηρίζονται σε αναδιπλούμενα πτερύγια, τα οποία έχουν παρόμοιο σχήμα με αυτό των τεράστιων σαλαχιών manta. Aν και το σκάφος είναι σχεδιασμένο για να κινείται στους ωκεανούς, σε πρώτη τουλάχιστον φάση θα ξεκινήσει αποστολές καθαρισμού σε παράκτιες περιοχές, αλλά και στα δέκα πιο μολυσμένα ποτάμια της Γης. Ανάμεσα σε αυτά είναι ο μεγαλύτερος ποταμός στην Ασία, ο Γιανγκτσέ αλλά και ο Γάγγης.

«Μπορεί το σκάφος να έχει δυνατότητα να ταξιδεύει στους ωκεανούς, αλλά δεν θέλουμε να πάμε εκεί. Είναι προτιμότερο να κινούμαστε στα σημεία των ποταμών που ενώνονται με τη θάλασσα και να συλλέγουμε εκεί τα πλαστικά αντικείμενα που θα καταλήξουν στην θάλασσα. Οι 20 μεγαλύτεροι ποταμοί στη Νοτιοανατολική Ασία στέλνουν στους ωκεανούς το 60% των πλαστικών σκουπιδιών που υπάρχουν σε αυτούς. Αρα, πρέπει να επικεντρώσουμε εκεί τις προσπάθειές μας» αναφέρει ο Μπουρνιόν.

Τριπλό σύστημα συλλογής σκουπιδιών

Το «Manta» θα διαθέτει τρία συστήματα συλλογής και καταστροφής πλαστικών σκουπιδιών σε μήκος 50 μέτρων στην επιφάνεια του νερού και σε βάθος ενός μέτρου. Αυτά τα συστήματα μπορούν να συλλέγουν μέχρι και τρεις τόνους πλαστικών σκουπιδιών ανά ώρα.

Το σκάφος θα μπορεί να λειτουργεί σε 24ωρη βάση με ένα πλήρωμα 22 ατόμων που θα μοιράζεται δωδεκάωρες βάρδιες. Είναι δεδομένο ότι ανάμεσα στα πλαστικά αντικείμενα υπάρχουν και μεταλλικά και γυάλινα, τα οποία θα στέλνονται σε μονάδες ανακύκλωσης, ενώ τα οργανικά υλικά θα επιστρέφονται στη θάλασσα.

Το πιο σημαντικό και καινοτόμο σύστημα του «Manta» είναι η μονάδα WECU (Waste-to-Electricity Conversion Unit-Μονάδα Μετατροπής Αποβλήτων σε Ηλεκτρισμό)) που κάνει αυτό ακριβώς που δείχνει το όνομά της: θα τοποθετούνται εκεί τα πλαστικά σκουπίδια, τα οποία θα καταστρέφει, θα τα εξατμίζει και από αυτή τη διαδικασία θα παράγεται ηλεκτρική ενέργεια. Αν το σκάφος λειτουργεί για διάστημα 300 ημερών, θα μπορεί να συλλέγει δέκα χιλιάδες τόνους ετησίως.

«Θα καθαρίζουμε μεγάλες περιοχές από μεγάλα πλαστικά αντικείμενα, προτού βουλιάξουν ή αποσυντεθούν και γίνουν μικροπλαστικά. Επίσης τυφώνες και τσουνάμι στέλνουν μεγάλες ποσότητες σκουπιδιών στους ωκεανούς, γι’ αυτό και πρέπει να τα απομακρύνουμε πριν φτάσουν στους ωκεανούς ή βουλιάξουν και γίνει πρακτικά αδύνατη η περισυλλογή τους» σημειώνει ο Μπουρνιόν.

Σαλπάρει το 2025

Το «Manta» αναμένεται να κάνει την εμφάνισή του σε τρία χρόνια και οι πρώτες δοκιμαστικές αποστολές θα ξεκινήσουν το 2025. Σε κάθε αποστολή θα συμμετέχουν δέκα επιστήμονες και όλα τα επιστημονικού ενδιαφέροντος δεδομένα που θα συλλέγονται θα δημοσιεύονται σε μια ανοικτή στην επιστημονική κοινότητα πλατφόρμα. «Δεν διεκδικώ την αποκλειστικότητα αυτού του σκάφους. Όποιος άλλος επιθυμεί μπορεί να κατασκευάσει σκάφη Manta. Ευελπιστούμε ότι εκατοντάδες «Mantas» θα κατασκευαστούν για να βοηθήσουν στον καθαρισμό των ωκεανών» καταλήγει ο ελβετός θαλασσοπόρος.

Πηγή