Work It: Όταν η εστίαση συναντά την ψηφιοποιημένη πραγματικότητα

Συνέντευξη: Φένια Ζάννη
Φωτογράφιση: Βασιλική Παπακωνσταντίνου

Ο Γιάννης και ο Μιχάλης είναι δύο νέοι startup επιχειρηματίες που αποφάσισαν να συνδυάσουν το επάγγελμά τους, τον προγραμματισμό, με το μοναδικό κλάδο που παρουσιάζει άνοδο στην Ελλάδα, την εστίαση. Σε μία ανάμειξη της κλασικής μορφής της εστίασης με την ψηφιοποίηση, όχι μόνο έφεραν κοντά τους επαγγελματίες του κλάδου με τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων, αλλά «έδωσαν φωνή» και στους πελάτες. Πρόκειται λοιπόν για δύο εφαρμογές, το Work It και το Tippy που προσφέρουν τόσο υπηρεσίες εύρεσης εργασίας ή εργαζόμενου, όσο και την αξιολόγηση των εργαζόμενων από την πλευρά του πελατειακού κοινού. Σε μία συνάντηση στο χώρο εργασίας τους, το Egg, οι δυο τους μας μίλησαν για την ελληνική επιχειρησιακή πραγματικότητα, το Work It και το Tippy αλλά και για το όνειρο κάθε startupper που φιλοδοξεί να ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας.

Θέλετε να μας περιγράψετε τη λειτουργία της πλατφόρμας Work It;
Αρχικά να αποσαφηνίσουμε πως έχει δύο κομμάτια. Το πρώτο κομμάτι έχει να κάνει με την εύρεση εργασίας, όπου μπορεί κανείς να βρει αγγελίες, αλλά σε ένα πιο αναπτυγμένο σύστημα και όχι όπως γίνεται κλασικά στις εφημερίδες. Επίσης διαθέτει και ένα κομμάτι headhunting, το οποίο επιτρέπει στον οποιονδήποτε, ακόμη κι αν δεν ανεβάσει κάποια αγγελία, να βρει εγγεγραμμένους χρήστες και να επικοινωνήσει μαζί τους άμεσα. Το δεύτερο κομμάτι είναι από τη μεριά των πελατών των καταστημάτων. Μπορεί δηλαδή ο πελάτης να κατεβάσει την εφαρμογή στο κινητό του και ανάλογα σε ποιο μαγαζί βρίσκεται, βρίσκει ποιοι δουλεύουν μέσα σε αυτό και μπορούν να του δώσουν ένα «εικονικό tip». Δεν πρόκειται για κάποιοι χρηματικό αντίτιμο ούτε για ένα κείμενο επευφημίας ή αρνητικό. Είναι μια επιβράβευση που προσδίδει στα χαρακτηριστικά του επαγγελματία. Είναι σαν τα tips που αφήνεις σε κάποιο σερβιτόρο, όταν πηγαίνεις σε ένα μαγαζί. Μία εφαρμογή διαθέσιμη για Android και iOS που έχει πάρει το όνομά της από το τομέα στον οποίο χρησιμεύει, το λεγόμενο Tippy.

Επομένως μέσα στο Work It θα βρούμε διαθέσιμη και την εφαρμογή Tippy. Πείτε μερικά πράγματα γι’ αυτό.
Το Tippy λοιπόν, υλοποιεί την ανάγκη ενός πιο ψηφιοποιημένου tip. Λειτουργεί όπως το κλασικό, χρηματικό tip που αφήνει κανείς σε ένα σερβιτόρο, απλά το έχουμε εκσυγχρονίσει. Είναι ένα ψηφιακό tip, το οποίο μάλιστα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στο βιογραφικό του εργαζόμενου. Στην ουσία αυτό είναι που το κάνει ξεχωριστό. Όλα τα tips μπαίνουν στο βιογραφικό του εργαζόμενου και είναι σαν μια φορητή φήμη. Όταν δηλαδή ο εργαζόμενος πηγαίνει στο επόμενο μαγαζί για να εργαστεί, κουβαλά μαζί του όλη την ανταπόκριση που πήρε από τους πελάτες στο προηγούμενο. Οπότε, όταν απευθυνθεί στον επόμενο εργοδότη του, εκτός από το να αναφερθεί απλά στην επαγγελματική του πορεία, μπορεί πλεόν να αποδείξει το κατά πόσο έκανε καλή εντύπωση στους πελάτες. Καλώς ή κακώς οι bartenders και οι baristas έχουν ένα κοινό που μάλλον το μεταφέρουν μαζί τους, όταν αλλάζουν μαγαζί.

Πότε ξεκίνησε το Work It και ποια ήταν η αφορμή για να το ξεκινήσετε;
Γ.: Το Work It είναι μια ιδέα δύο σχεδόν χρόνων. Η αφορμή ήταν οι φίλοι και η παρέα που γενικά έχουμε μέσα στον κλάδο της εστίασης, σε μπαρ και καφέ. Εκείνοι μας έδωσαν το ερέθισμα να καλύψουμε την ανάγκη που υπάρχει στον κλάδο που δεν είναι άλλη από την εύρεση προσωπικού. Ήταν λίγο γενική η ιδέα μας με το πρώτο ερέθισμα να έρχεται δύο χρόνια πριν.
Μ.: Με τον Γιάννη δουλεύαμε μαζί σε μια εταιρεία, από εκεί γνωριζόμαστε. Ουσιαστικά βλέπαμε πως στην Ελλάδα το μόνο που «πιάνει» είναι ο καφές. Εμείς είμαστε προγραμματιστές, άρα δεν μπορούμε να ανοίξουμε καφετέρια, επομένως το επόμενο πράγμα που μπορούμε να κάνουμε, είναι να ασχοληθούμε με τον καφέ και να προγραμματίζουμε! Και βγήκε κάπως έτσι.

Παρατηρήσατε κάποια έλλειψη στον κλάδο της εστίασης και θελήσατε να δημιουργήσετε το Work It; Ήταν και ένας τρόπος για να φέρετε κοντά ιδιοκτήτες και επαγγελματίες της εστίασης;
Γ.: Σκεφτήκαμε πως αυτός ο κλάδος είναι πάρα πολύ αναπτυγμένος στην Ελλάδα. Ίσως να αποτελεί έναν από τους λίγους κλάδους που που έχουν κέρδη όλα αυτά τα χρόνια. Επιπλέον, η ποιότητα αυτής της αγοράς δεν είναι το εκάστοτε μαγαζί και οι καρέκλες του, αλλά το προσωπικό του. Πώς όμως τελικά επιβραβεύεται αυτό το προσωπικό; Έχεις πολύ καλό service, έχεις πολύ καλό barista/bartender και αυτό είναι το στοιχείο που ανάγει το μαγαζί σου σε «καλό». Εκεί λοιπόν εντοπίσαμε εμείς μια ανάγκη που δεν είχε καλυφθεί στον τομέα της εστίασης.
Μ.: Παράλληλα δεν υπήρχε και προφύλαξη στον καλό εργαζόμενο. Αντί για να παίρνει ο εργαζόμενος τη φήμη, την έπαιρνε το μαγαζί. Είναι κατά κάποιο τρόπο η «φωνή» του εργαζόμενου, ότι εκείνος είναι που αξίζει και κάνει τη διαφορά και όχι απλά το μαγαζί. Αυτό θέλαμε να δώσουμε εξάλλου.

Στην αρχή του στησίματος της εταιρείας σας, ποιες ήταν οι δυσκολίες που συναντήσατε;
Γ.: Σίγουρα η Ελλάδα δεν είναι η πιο εύφορη χώρα για να ανοίξει κανείς επιχείρηση. Αυτό το έχουμε καταλάβει όλοι. Επιπλέον, δεν είναι μια χώρα σταθερή κι αυτό παίζει ρόλο και σε μας σαν επιχείρηση και στους μελλοντικούς επενδυτές που θέλουν να επενδύσουν σε νέες επιχειρήσεις. Συνεπώς, αυτή η ρευστότητα έχει συνέπειες στην εξέλιξη και την πορεία κάθε επιχείρησης. Παρόλα αυτά μένουμε εδώ, εδώ θέλαμε να «τρέξουμε» την επιχείρηση και συνεχίζουμε. Ένα δύσκολο κομμάτι εξελικτικά, είναι το ότι χρειαζόμαστε συνεχώς νέα άτομα για να μπαίνουν καινούργιες ιδέες στην εταιρεία. Σ’ αυτό βέβαια μας έχει βοηθήσει πολύ και το Egg, αφού έχει δημιουργήσει μια κοινότητα από 30 επιχειρήσεις, μέσα στις οποίες είμαστε και εμείς, το Work It.

Το Egg σας βοήθησε και στην ίδρυση της εταιρείας σας;
Μπήκαμε στο Egg σαν εταιρεία, άρα ήμασταν ήδη ένα βήμα πιο μπροστά. Αυτό που μας βοήθησε είναι τα «μυαλά» που βρίσκονται μέσα σε αυτό. Μόνο και μονο οι ιδέες που γεννιούνται από τη συνύπαρξή μας, αυτομάτως μας κάνουν καλύτερους και σκεφτόμαστε καινούργια πράγματα και ιδέες, υλοποιούμε και δοκιμάζουμε καινούργια πράγματα. Οπότε μας έχει βοηθήσει πολύ σε αυτό. Εξάλλου από αυτό εξαρτάται η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη μιας επιχείρησης σε αυτόν τον κλάδο. Πρέπει συνέχεια να έχει καινούργια πράγματα, να δοκιμάζει, να αλλάζει, γενικά το να pivot-άρεις στις startup είναι μεγάλο ζήτημα.

Θεωρείτε πως οι startup επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι ένα εγχείρημα πολύ δύσκολο για κάποιον που ξεκινάει αυτή τη στιγμή;
Δυστυχώς ένα startup χρειάζεται κεφάλαιο για να ξεκινήσει, όπως και οποιαδήποτε επιχείρηση. Αυτό λοιπόν που έχει κάνει το ελληνικό κράτος αυτή τη στιγμή είναι το να μην υπάρχουν κεφάλαια, οπότε είναι φαύλος κύκλος. Υπάρχουν τρόποι να αναπτυχθείς, είτε πιο δύσκολα, είτε πιο εύκολα. Το θέμα είναι πως οι ρυθμοί κινούνται πολύ αργά για να μπορέσεις να πεις πως μέσα σε ένα ή δύο χρόνια έχω πετύχει μια αύξηση, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.

Η εξωστρέφεια είναι ένα κομμάτι που σας έχει περάσει από το μυαλό;
Ναι, βεβαίως. Θεωρούμε πως μια πιο οργανωμένη αγορά, όπως της Αγγλίας για παράδειγμα, σίγουρα θα δεχτεί πιο εύκολα μια εφαρμογή όπως το Tippy ή ένα πιο B2B κομμάτι όπως το Work It. Παρόλα αυτά πιστεύουμε ότι στην Ελλάδα έχουμε μια πολύ μεγάλη αγορά στο κομμάτι της εστίασης και του τουρισμού. Επομένως, ακόμη και με τις δυσκολίες αυτές, αν δουλέψει αυτό στην εγχώρια αγορά, θα είναι ένα πολύ καλό proof of concept που θα μας δώσει την ώθηση να πάμε σε μια οργανωμένη αγορά και να δείξουμε το προϊόν μας.

Θεωρείτε πως από τις συνεργασίες σας υπάρχουν κάποιες που σας έχουν πάει ένα βήμα πιο μπροστά;
Σίγουρα τα incubator προγράμματα από τα οποία έχουμε περάσει μας έχουν πάει ένα βήμα παραπέρα. Έχουμε περάσει από το MITEF, που ήμασταν ανάμεσα στους 25 φιναλίστ της οργάνωσης και πιο πριν ήμασταν στο Ekinisi Lab του ΣΕΒ, όπου παραμείναμε για 6 μήνες. Τα προγράμματα αυτά υπήρξαν κινητήριες δυνάμεις που μας βοήθησαν να προχωρήσουμε πιο δομημένα και σωστά. Πέραν αυτών, μια από τις καλύτερες συνεργασίες που έχουμε κάνει και μας έχει βοηθήσει πάρα πολύ στο να αναπτυχθούμε και να ακουστεί το όνομά μας είναι με το Bar Academy που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες σχολές στην Ελλάδα σχετικά με την εστίαση και τον τουρισμό. Γενικά μας έχει βοηθήσει πολύ στο να έρθουμε σε επαφή με τον κόσμο του χώρου και να τον μάθουμε.

Έχετε σκεφτεί τα επόμενα σχέδια του Work It και του Tippy ή σκέφτεστε περισσότερο βραχυπρόθεσμα;
Σχέδια υπάρχουν, το θέμα είναι ότι δεν υπάρχει χρόνος. Έχουμε ένα roadmap και άμεσος στόχος μας είναι να μεγαλώσουμε την ομάδα μας. Ένα από τα κύρια συστατικά της επιτυχίας μας πιστεύουμε πως είναι να το μεγαλώνουμε την ομάδα μας διαρκώς και να παίρνουμε ιδέες. Το Work It αυτή τη στιγμή μετρά πάνω από 1500 εργαζόμενους και 1300 επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα. Θέλουμε ωστόσο να επεκταθούμε πιο δυναμικά σε όλη την Ελλάδα, τόσο στο κομμάτι του Work It, όσο και στο κομμάτι του Tippy. Πιο συγκεκριμένα, το Tippy είναι εκείνο που θα θέλαμε να επεκταθούμε περισσότερο, καθώς αυτό πιστεύουμε πως είναι το στοιχείο που θα προσδώσει στο Work It την καινοτομία. Βέβαια σίγουρα ελπίζουμε πως σιγά σιγά και δειλά δειλά θα κατευθυνθούμε και προς το εξωτερικό.

*Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Work It και το Tippyστην επίσημη σελίδα τους αλλά και στο Facebook.

Πηγή