Μυστήριο με ναυάγιο που ανακαλύφθηκε τυχαία – Το πλοίο μήκους 70 μέτρων ήταν κρυμμένο στον βυθό της θάλασσας για δεκαετίες

Ένα άγνωστο ναυάγιο βρέθηκε πρόσφατα στη Βαλτική Θάλασσα, στα χωρικά ύδατα της Λιθουανίας. Η χώρα έχει ήδη 19 ναυάγια καταγεγραμμένα στην θάλασσά της, και θεωρούσε ότι αυτά ήταν όλα. Ωστόσο οι προκαταρκτικές εργασίες της εταιρείας Ignitis Renewables για την δημιουργία υπεράκτιου αιολικού πάρκου στην περιοχή έφεραν στο φως το άγνωστο ναυαγισμένο πλοίο.

Οι ερευνητές εργάζονται τώρα πυρετωδώς για να προσδιορίσουν την προέλευση του μυστηριώδους πλοίου που χάθηκε στα ρηχά νερά της Βαλτικής. Η Ignitis Renewables -θυγατρική της λιθουανικής κρατικής εταιρείας ενέργειας Ignitis Group που επικεντρώνεται στην πράσινη ενέργεια- βρήκε τυχαία το ναυάγιο κατά την διάρκεια έρευνας στον βυθό της περιοχής, όπου έχει πάρει άδεια για να στήσει ένα αιολικό πάρκο.

Το βυθισμένο πλοίο έχει μήκος περίπου 70 μέτρα και ύψος έξι μέτρα, και παρόλα αυτά παρέμεινε ανεξερεύνητο και φαινομενικά εκτός οπτικού πεδίου.
Ανακαλύφθηκε 38 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού σε ένα τμήμα της Βαλτικής Θάλασσας που δεν είχε ποτέ μελετηθεί λεπτομερώς, πριν από την έρευνα της Ignitis Renewables, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία. Η μεγάλη ανεξερεύνητη περιοχή καλύπτει περίπου 75 μίλια και οι λιθουανικές αρχές δήλωσαν στην ενεργειακή εταιρεία ότι δεν γνώριζαν για το ναυάγιο.

Ο Paulius Kalmantas, εκπρόσωπος της Ignitis Renewables, ανέφερε σε δήλωσή του ότι οι λιθουανικές αρχές επιβεβαίωσαν πως το εύρημα της εταιρείας δεν είχε προηγουμένως ούτε καταχωριστεί ούτε επισημανθεί σε εθνικές βάσεις δεδομένων. Η εταιρεία δήλωσε ότι η πρόσθετη ιστορική και υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα θα βοηθήσει τις αρχές να μάθουν περισσότερα για το ναυάγιο. Εκτιμάται ότι το πλοίο ήταν κρυμμένο στον βυθό της θάλασσας εδώ και δεκαετίες.

Ο Kalmantas εξέφρασε την άποψη ότι «θα είναι πολύτιμη για την επιστημονική κοινότητα της χώρας και τους ιστορικούς» η εξερεύνηση του ναυαγίου. Τα δεδομένα που θα συλλεχθούν κατά τη διαδικασία αυτή θα χρησιμοποιηθούν επίσης για να βοηθήσουν την Ignitis Renewables κατά την ανάπτυξη του πρώτου υπεράκτιου αιολικού πάρκου στη Λιθουανία, η οποία ελπίζει να καλύψει τελικά περίπου το ένα τέταρτο της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας της Λιθουανίας με πράσινη ενέργεια.

«Κατά τη διεξαγωγή ερευνών στον πυθμένα της Βαλτικής Θάλασσας για το έργο του υπεράκτιου αιολικού πάρκου, βρήκαμε ένα άγνωστο μέχρι σήμερα βυθισμένο πλοίο!», ανέφερε ο όμιλος Ignitis σε ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την περασμένη εβδομάδα. «Παραδίδουμε αυτό το ασυνήθιστο εύρημα σε ειδικούς, οι οποίοι θα βοηθήσουν να αποκαλυφθούν περισσότερες πληροφορίες για το αντικείμενο αυτό. Επιπλέον, όλες οι λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τον βυθό της θάλασσας όχι μόνο θα χρησιμοποιηθούν στο έργο μας, αλλά και θα τις μοιραστούμε με την επιστημονική κοινότητα της Λιθουανίας», ανέφερε η ανακοίνωση της εταιρείας. «Αυτό είναι ένα ακόμα όφελος του έργου», δήλωσε ο Kalmantas.

Το υπουργείο Πολιτισμού για το ναυάγιο

Το αν η Λιθουανία θα εγγράψει επίσημα το ναυάγιο στην εθνική βάση δεδομένων της για τα ιστορικής σημασίας μέρη εξαρτάται από τη συνεχιζόμενη έρευνα, δήλωσε η Augustina Kurilienė, εκπρόσωπος του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς του υπουργείου Πολιτισμού της χώρας. Όπως τονίζει η εκπρόσωπος του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού (KPD), δεν υπάρχουν πολλά τέτοια αντικείμενα στη Βαλτική Θάλασσα, στα χωρικά ύδατα της Λιθουανίας. Αυτή τη στιγμή, 19 θέσεις βυθισμένων πλοίων είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Πολιτιστικών Αξιών, της Λιθουανίας.

«Κατ’ εφαρμογή της Σύμβασης της UNESCO για την Προστασία της Υποβρύχιας Κληρονομιάς, η KPD σχεδιάζει να εισαγάγει το αναφερόμενο πλοίο στον κατάλογο της ακίνητης πολιτιστικής κληρονομιάς. Μόλις γίνει σαφής η χρονολόγηση του πλοίου, θα ληφθεί απόφαση για την εγγραφή του στο Μητρώο Πολιτιστικών Αξιών», εξήγησε η Augustina Kurilienė.

Η αρχαιολόγος του Πανεπιστημίου Klaipėda, ειδική σε θέματα υποβρύχιας κληρονομιάς δρ. Elena Pranckėnaitė υπογραμμίζει ότι ένα τέτοιο εύρημα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον όχι μόνο για τους ειδικούς της υποβρύχιας αρχαιολογίας και των συντηρητών της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και για τους ιστορικούς που μελετούν τη ναυτιλία της Βαλτικής Θάλασσας. «Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να συντηρηθεί αυτό το πλοίο και να διεξαχθούν περαιτέρω έρευνες για την αναγνώρισή του», είπε.

πηγή