Booking.com και Statista: Πώς βλέπει ο κλάδος των καταλυμάτων στην Ευρώπη το θέμα της βιωσιμότητας- ανέτοιμοι οι Έλληνες

Νέα έρευνα από την Booking.com και τη Statista αποκαλύπτει πώς βλέπει ο κλάδος των καταλυμάτων στην Ευρώπη το θέμα της βιωσιμότητας και της απεξάρτησης από τον άνθρακα. Καλύπτοντας τις ενεργειακές τους ανάγκες χωρίς να συνδέονται με υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και προσελκύοντας ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα, τα ξενοδοχεία της Ευρώπης μπορούν να επωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό, ανεξάρτητα από το πόσο προετοιμασμένα είναι.

Στην έρευνα, που πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2023 για το Βαρόμετρο ευρωπαϊκών καταλυμάτων για το καλοκαίρι του 2023, συμμετείχαν 1.040 καταλύματα σε δέκα περιοχές της Ευρώπης. 

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι Έλληνες ξενοδόχοι εξέφρασαν τη μικρότερη σιγουριά ως προς τον βαθμό ετοιμότητάς τους.  Οι ελληνικές επιχειρήσεις ανησυχούν περισσότερο από όλες τις άλλες στην Ευρώπη για την περιορισμένη πρόσβαση που έχουν σε κεφάλαια.

Αναλυτικά τα ευρήματα της έρευνας:

Πόσο προετοιμασμένη είναι η Ευρώπη σε θέματα βιωσιμότητας

Η πορεία προς ένα πιο βιώσιμο μοντέλο φιλοξενίας έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό. Αυτήν τη στιγμή, 42% των ξενοδόχων στην Ευρώπη (3% περισσότεροι σε σύγκριση με το 2022) νιώθουν ότι είναι καλά προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της βιωσιμότητας και της απεξάρτησης από τον άνθρακα. Αντίθετα, μόλις 15% των ξενοδόχων αισθάνονται απροετοίμαστοι, δηλαδή 3% λιγότεροι σε σχέση με το 2022 (18%). Η πρόοδος αυτή είναι ενθαρρυντική, ωστόσο όλοι οι ερωτηθέντες συμφώνησαν ότι πρέπει να γίνουν περισσότερες ενέργειες.

Πρώτη σε ετοιμότητα είναι η Ιταλία, με 58% των ξενοδόχων να θεωρούν ότι είναι καλά ή πολύ καλά προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της βιωσιμότητας και της απεξάρτησης από τον άνθρακα. Λίγο πιο πίσω ακολουθούν η Ισπανία με 46% και οι σκανδιναβικές χώρες με 45%. Η Ιταλία και οι χώρες της Σκανδιναβίας κατέχουν ισχυρή θέση και στο άλλο άκρο της κλίμακας, με μόλις 5% και 6% αντίστοιχα να νιώθουν ότι είναι λίγο ή ελάχιστα προετοιμασμένοι.

Μεταξύ των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα,οι Έλληνες ξενοδόχοι εξέφρασαν τη μικρότερη σιγουριά ως προς τον βαθμό ετοιμότητάς τους, ενώ οι Γάλλοι αισθάνονται πιο απροετοίμαστοι με τη μεγαλύτερη διαφορά. Η Γερμανία ξεχώρισε ως η μοναδική χώρα που θεωρεί τον εαυτό της λιγότερο προετοιμασμένο σε σύγκριση με το 2022. Όλες οι υπόλοιπες περιοχές σημείωσαν βελτίωση.

Είναι δύσκολο να εντοπίσουμε τους ακριβείς λόγους πίσω από τις αποκλίσεις που παρατηρούνται μεταξύ των χωρών, τονίζουν οι αναλυτές της έρευνας. Στην περίπτωση της Ελλάδας, όμως, η έρευνα έδειξε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ανησυχούν περισσότερο από όλες τις άλλες στην Ευρώπη για την περιορισμένη πρόσβαση που έχουν σε κεφάλαια. Στον κλάδο των καταλυμάτων, οι περισσότερες επενδύσεις στη βιωσιμότητα αποσβένουν το κόστος τους, αλλά η δυνατότητα πρόσβασης σε επιλογές χρηματοδότησης και η διαθεσιμότητα των επιλογών αυτών παίζουν ακόμα σημαντικό ρόλο.

Είναι αναγκαίο να αναστραφεί η εσφαλμένη αντίληψη στην περιοχή ότι οι ενέργειες για μεγαλύτερη βιωσιμότητα κοστίζουν ακριβά, ιδιαίτερα όταν ακόμα και οι μικρές αλλαγές μπορούν αθροιστικά να κάνουν γρήγορα τη διαφορά, υπογραμμίζεται στην έρευνα.

Επένδυση στη βιωσιμότητα και την απεξάρτηση από τον άνθρακα

Ενώ 52% των ξενοδόχων σχεδιάζουν να διατηρήσουν τις επενδύσεις τους σε πρακτικές βιωσιμότητας στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2022, ένα μικρό ποσοστό (13%) σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα. Αντίθετα, 32% είναι πρόθυμοι να επενδύσουν περισσότερο σε εργασίες για τη βιωσιμότητα μέσα στους επόμενους έξι μήνες.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα καταλύματα στην Ευρώπη θεωρούν πως η μεγαλύτερη πρόκληση με διαφορά είναι το κόστος της ενέργειας, με 86% (από 80% το 2022) να επισημαίνουν πως αποτελεί βασική τους ανησυχία. Έτσι, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η ενεργειακή απόδοση κατέχει την πιο εξέχουσα θέση όσον αφορά τους επενδυτικούς στόχους για τη βιωσιμότητα, με ποσοστό που πλησιάζει το 60%.

Οι επόμενοι στόχοι για επενδύσεις είναι η μείωση των απορριμάτων και η διαφύλαξη του νερού. Αυτή η κατανομή πόρων δείχνει ότι η εξοικονόμηση χρημάτων σε μακροπρόθεσμη βάση αποτελεί ισχυρό κίνητρο αλλαγής για τις επιχειρήσεις.

Κίνητρα για βιώσιμη ανάπτυξη

Οι ξενοδόχοι, που συμμετείχαν στη έρευνα, κατέταξαν την ενεργειακή απόδοση στην κορυφή των επενδυτικών προτεραιοτήτων τους όσον αφορά τη βελτίωση της βιωσιμότητας. Με φόντο τους εξωφρενικούς λογαριασμούς κοινής ωφέλειας, οι ξενοδόχοι αναζητούν τρόπους για να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις τους από τις διακυμάνσεις των τιμών. Αυτό μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για στροφή σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας και βελτίωση της απόδοσης.

Όταν 46% των παρόχων καταλυμάτων αναμένουν ότι το 2023 θα είναι χρονιά με ρεκόρ εσόδων για αυτούς, το κίνητρο για προσέλκυση νέων επισκεπτών, αλλά και επισκεπτών που επιστρέφουν στα καταλύματα, είναι ισχυρό. Η αναφορά σχετικά με τα βιώσιμα ταξίδια για το 2023 δείχνει ότι οι περισσότεροι ταξιδιώτες (76%) θέλουν φέτος να ταξιδέψουν με πιο βιώσιμο τρόπο, ενώ αρκετοί (46%) είναι αυτοί που προτίθενται να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για τον σκοπό αυτό. Τα καταλύματα μπορούν να επωφεληθούν σημαντικά αξιοποιώντας τις ευκαιρίες να ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτής της ανερχόμενης ομάδας ταξιδιωτών. 

Ευκαιρίες για βιωσιμότητα στην Ευρώπη

ΟΙ ερευνητές ζήτησαν από τους Ευρωπαίους παρόχους καταλυμάτων να αναγνωρίσουν τις κυριότερες ευκαιρίες τους για το 2023. Από τις απαντήσεις προέκυψε ότι η «προσφορά τοπικών εμπειριών», ένας στόχος που συνδέει τις προσπάθειες για βιωσιμότητα με την ευρύτερη κοινότητα, παίζει σημαντικό ρόλο για το 55% των ερωτηθέντων.

Λίγο πιο πίσω, με 53%, ακολουθεί το «αυξημένο ενδιαφέρον για πιο βιώσιμα προϊόντα και υπηρεσίες». Μια άλλη αξιόλογη ευκαιρία που εντόπισε το 55% των καταλυμάτων είναι η «προσέλκυση ταξιδιωτών που ανήκουν στη Γενιά Ζ». Η συγκεκριμένη ομάδα πελατών ανησυχεί περισσότερο για την κλιματική αλλαγή και επιθυμεί να μειώσει το αποτύπωμα άνθρακά της, έτσι οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν τα καταλύματα με στόχο τη βιωσιμότητα αποτελούν έναν εξαιρετικό τρόπο για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες και τις προτιμήσεις των νεότερων επισκεπτών τους. 

Η έκθεση δίνει έμφαση στο γεγονός ότι ο τουρισμός στην Ευρώπη συνεχίζει την ανοδική του πορεία μετά την πανδημία, με πολλούς παρόχους καταλυμάτων να αναμένουν πως αυτή θα είναι μια χρονιά-ρεκόρ. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, θα είναι ωφέλιμο για τις κυβερνήσεις να βρουν τρόπους για να βοηθήσουν τα καταλύματα στις προσπάθειές τους για μεγαλύτερη βιωσιμότητα και απεξάρτηση από τον άνθρακα. Από τους ερωτηθέντες της έρευνας, 42% θεωρούν ότι οι δημοσιονομικές και φορολογικές ανταμοιβές μπορούν να τους βοηθήσουν να επισπεύσουν τα σχέδιά τους για εφαρμογή πρακτικών βιωσιμότητας, ενώ 36% θα ήθελαν να έχουν καλύτερη πρόσβαση σε κεφάλαια και χρηματοδότηση.

Ενώ η ήπειρος εξακολουθεί να σημειώνει πρόοδο, η Ιταλία παραμένει η μοναδική περιοχή της Ευρώπης, από αυτές που συμμετείχαν στην έρευνα, όπου η πλειονότητα των παρόχων καταλυμάτων νιώθει αρκετά καλά προετοιμασμένη για τις προκλήσεις που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα και την απεξάρτηση από τον άνθρακα. Με την αυξανόμενη ζήτηση για βιώσιμα ταξίδια, την ενθαρρυντική ανάκαμψη του κλάδου από την πανδημία του Covid-19 και την απομύζηση των κερδών από το κόστος της ενέργειας, οι επιχειρήσεις έχουν τώρα μια ιδανική ευκαιρία να αξιολογήσουν εκ νέου τη δέσμευσή τους σχετικά με τη βιωσιμότητα και να εντοπίσουν τομείς στους οποίους μπορούν να στοχεύσουν τις επενδύσεις τους και να εφαρμόσουν νέες πρακτικές.

*Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τη Statista μεταξύ 28 Μαρτίου και 15 Μαΐου 2023 μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 1.040 στελέχη και διαχειριστές από τον κλάδο των ταξιδιωτικών καταλυμάτων στην Ευρώπη.

πηγή