Μνημεία έχουμε, αλλά χωρίς πολιτιστικό τουρισμό

Η συγκεκριμένη αγορά ανέρχεται σε 950 δισ. δολάρια και οι πιο δραστήριοι «πολιτιστικοί τουρίστες» προέρχονταν το 2019 από Κίνα, ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο

Οι αδυναμίες αλλά και οι ευκαιρίες συνεργασίας στη σχέση πολιτισμού και τουρισμού, ιδιαίτερα με βάση το δεδομένο ότι η Ελλάδα βρίσκεται εκτός δεκάδας των δημοφιλέστερων προορισμών πολιτιστικού τουρισμού, ήταν το θέμα του workshop «Πολιτισμός και Τουρισμός: Ενα βήμα πιο κοντά», που διοργάνωσαν χθες η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και η Marketing Greece.

Τα στοιχεία προέρχονται από μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) που βασίστηκε σε έρευνα του 2019, όμως η χαμηλή επίδοση της Ελλάδας παραμένει ίδια και σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες από τη Marketing Greece. Υπάρχουν πάντως περιθώρια βελτίωσης, καθώς, όπως τόνισε η πρόεδρος της Marketing Greece Ιωάννα Δρέττα, ο κόσμος του πολιτισμού και του τουρισμού έχουν «περισσότερα σημεία στα οποία συμφωνούν παρά διαφωνούν».

Ο προϊστάμενος της ΕΦΑ Κυκλάδων Δημήτρης Αθανασούλης χαρακτήρισε «κόλαφο» την απουσία της Ελλάδας από τη δεκάδα και αφού ανέφερε ενδεικτικά ότι η Μύκονος συγκεντρώνει περίπου 2,5 εκατ. επισκέπτες ετησίως ενώ η Δήλος 180.000, τόνισε ότι η συνάντηση πολιτισμού και τουρισμού προϋποθέτει μόνο θεσμικές αλλαγές, αλλά «ταυτόχρονα πρέπει να συγκλίνουν οι νοοτροπίες».

Παρουσιάζοντας περισσότερα δεδομένα για τον πολιτιστικό τουρισμό, η content manager του ΙΝΣΕΤΕ Αγγελική Καραγκούνη ανέφερε ότι η συγκεκριμένη αγορά ανέρχεται σε 950 δισ. δολάρια, ότι οι πιο δραστήριοι «πολιτιστικοί τουρίστες» προέρχονταν το 2019 από Κίνα, ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και ότι το ίδιο έτος οι κορυφαίοι προορισμοί τους ήταν κατά σειρά η Ιταλία (7,2% των συνολικών ταξιδιών), η Γαλλία, η Ισπανία, η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία κ.ά.

Οσον αφορά την Ελλάδα (2,2% των ταξιδιών του 2019), η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ έδειξε ότι η χώρα συγκεντρώνει από τους τουρίστες λιγότερο ευνοϊκή βαθμολογία από τον μέσο όρο της Νότιας Ευρώπης όσον αφορά την ποικιλομορφία των αξιοθέατων, την κατάσταση των αρχαιολογικών χώρων, τις αγοραστικές επιλογές, την καθαριότητα δημόσιων χώρων, τις ηλεκτρονικές εφαρμογές για τουρίστες κ.ά., ενώ συγκεντρώνει υψηλές βαθμολογίες στις τιμές των εισιτηρίων, στη φιλοξενία του προσωπικού των μουσείων κ.λπ.

Οι προτάσεις της μελέτης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη διεύρυνση των ωραρίων μνημείων και μουσείων και την ενίσχυση των πωλητηρίων. Από τη μεριά της, η Μπέττυ Χατζηνικολάου, πρ. πρόεδρος του ΕΟΤ, τόνισε τη σημασία των πολιτιστικών διαδρομών ως οργανωμένων πολιτιστικών προϊόντων και τη χρησιμότητα της ανάδειξης των βυζαντινών μνημείων και της αρχαιοελληνικής μυθολογίας, ενώ η Αίγλη Μπαλαμάτση της Interweave μετέφερε την εμπειρία της από το Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο, το μάρκετινγκ του οποίου είναι σχεδιασμένο για δέκα χρόνια.

Ο Μάσιμο Οζάνα, διευθυντής των κρατικών μουσείων της Ιταλίας, παρουσίασε την ηλεκτρονική εφαρμογή για τα ιταλικά μουσεία που μεταξύ άλλων προωθεί τα λιγότερο προβεβλημένα, ενώ η έφορος Αρχαιοτήτων Ημαθίας και διευθύντρια του Πολυκεντρικού Μουσείου Αιγών, Αγγελική Κοτταρίδη, τόνισε τη χρησιμότητα του πολυήμερου εισιτηρίου και τη σημασία της αυτονομίας των μουσείων. Την ολιστική εμπειρία που δύνανται να προσφέρουν τα μουσεία υπογράμμισε ο Γιώργης Μαγγίνης, επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη.

πηγή