Τουρισμός | Οι 8 νέες μεγάλες τάσεις που θα αλλάξουν τους τρόπους με τους οποίους ταξιδεύουμε το 2023

Ο βρετανικός Independent αποκαλύπτει μερικές από τις νεότερες τάσεις που πρόκειται να επηρεάσουν τα ταξίδια του μέλλοντος με έναρξη από την φετινή χρονιά.

Δείτε τις…

  • Εμπειρίες που θέτουν στο επίκεντρο τις ρίζες του προορισμού

Εάν η περασμένη χρονιά ήταν η χρονιά που έδωσε τη δυνατότητα στους ανθρώπους να ταξιδέψουν και πάλι, το 2023 θα έχει στο επίκεντρο τη γνώση σχετικά με τις πραγματικές ρίζες ενός προορισμού.

Σε όλο τον κόσμο παρατηρείται η εμφάνιση ξεναγήσεων και εμπειριών με επικεφαλής ιθαγενείς ξεναγούς, οι οποίοι κατευθύνουν τις τουριστικές δαπάνες σε κοινότητες που έχουν διατηρήσει τον πολιτισμό και τις παραδόσεις τους ζωντανές για εκατοντάδες χρόνια.

Η Intrepid Travel πρόκειται να προσφέρει πάνω από 100 εμπειρίες του είδους το 2023. Στην περιοχή Γιουκατάν του Μεξικού, οι ομάδες τουριστών θα συναντώνται και θα περιηγούνται στο αγρόκτημα μιας οικογένειας των Μάγια, και θα ακολουθεί μάθημα μαγειρικής και κοινό γεύμα.

Στη Γιούτα, οι ταξιδιώτες μπορούν να μάθουν για τα τοπικά φυτά, τα ζώα και το τοπίο σε ταξίδια με ιθαγενείς Αμερικανούς οδηγούς. Άλλες εμπειρίες είναι υπό την ηγεσία της κοινότητας ιθαγενών του ποταμού Terraba της Κόστα Ρίκα και των Σάμι, της μοναδικής αυτόχθονης ομάδας της Ευρώπης που σώζεται μέχρι σήμερα, στη Λαπωνία.

Στη Γουιάνα, ένα νέο εξαήμερο ταξίδι στα Χάιλαντς καθοδηγείται από ανθρώπους της φυλής από το χωριό Pairuma.

  • Διακοπές… χειμερίας νάρκης

Οι διακοπές γίνονται μεγαλύτερης διάρκειας. Εκτός από τις τρεις εβδομάδες που προσφέρονται πλέον στα προγράμματα διακοπών, οι τουρ οπερέιτορ έχουν διαπιστώσει ότι ο αριθμός ημερών των διακοπών έχει αυξηθεί καθώς όλοι σχεδιάζουν μεγάλα ταξίδια μετά την ταξιδιωτική στέρηση που υπέστησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Το γεγονός αυτό ώθησε τη βρετανική Ένωση Ταξιδίων ΑΒΤΑ να ξεχωρίσει τις διακοπές «χειμερίας νάρκης» ως στυλ διακοπών που είναι πιο δημοφιλές κατά τους πρώτους λίγους ψυχρούς μήνες του 2023.

Η πρόθεση των ταξιδιωτών να αποφύγουν τα αυξημένα κόστη και τους τιμωρητικούς χειμώνες βρίσκεται σε αντιδιαστολή με την κρίση του κόστους ζωής, όμως οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο προορισμούς με κορυφαίο value όπου η λίρα έχει μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη και όπου μπορούν να μείνουν με φθηνότερο κόστος ζωής σε υψηλότερες θερμοκρασίες για εβδομάδες ή ακόμη και μήνες κάθε φορά.

Η τάση αυτή συμβαδίζει και με τους ψηφιακούς νομάδες οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ευελιξία να επισκεφθούν έναν προορισμό για μια περίοδο εβδομάδων χωρίς να περιορίζονται από την ετήσια άδεια.

  • Ένα άλλο είδος διασκέδασης

Υπάρχουν  περισσότεροι από έναν τρόποι να διασκεδάσει κανείς στις διακοπές. Ενώ ο τυπικός ηδονιστικός τρόπος είναι άμεσος και αφορά την απόλαυση της στιγμής (ηλιοθεραπεία, κολύμβηση, παγωτό, γευσιγνωσία κρασιού), ο δεύτερος τρόπος είναι μια διαφορετική κατηγορία από μόνος του. Περιλαμβάνει την αίσθηση της πρόκλησης και πιθανόν ακόμα και της δυσανασχέτησης. Μπορεί να έχει μια κακή αίσθηση την ώρα που κανείς επιδίδεται σε αυτήν, όπως η ορειβασία βουνού σε μια παγωμένη νύχτα του χειμώνα ή το τρέξιμο σε αγώνα 100 μιλίων, όμως όταν τελειώσει η ανάμνηση σβήνει τα άσχημα τμήματα της εμπειρίας και προκαλεί τον ταξιδιώτη να θέλει να την ξαναζήσει, προφανώς για διασκέδαση.

Οι διακοπές προκλήσεων ήταν στο παρελθόν σε άνθηση, όμως τα δεδομένα δείχνουν ότι οι ταξιδιώτες επιλέγουν μικρότερες δόσεις αυτών ακόμη και στις παραδοσιακές διακοπές. Για παράδειγμα, το κολύμπι στον πάγο στη Σκανδιναβία ή η πεζοπορία ημερών σε ένα μονοπάτι. Είναι ένας από τους λόγους που αυξάνονται τα διαλείμματα περιπέτειας και δραστηριότητας στους παραδοσιακούς Ευρωπαϊκούς προορισμούς που προσφέρουν διακοπές παραλίας και καλού φαγητού.

  • Ταξίδια χωρίς τζετ λαγκ

Τουρ οπερέιτορ όπως ο Original Travel έχουν εντοπίσει ένα επαναλαμβανόμενο αίτημα για ταξίδια σε μέρη με παρόμοιες ζώνες ώρας με το σημείο κατοικίας των ταξιδιωτών, που απαιτούν ελάχιστο χρόνο ανάκαμψης μετά το ταξίδι.

«Μετά από όλη την ταλαιπωρία που χρειάστηκε να περάσουν οι ταξιδιώτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι άνθρωποι τώρα απλώς αναζητούν οι διακοπές να είναι εύκολες. Ρωτούν όλο και περισσότερο για προορισμούς όπου η διαφορά ώρας είναι οριακή και δεν υπάρχει τζετ λαγκ», αναφέρει ο συνιδρυτής του Original, κ. Tom Barber.

«Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους γονείς, οι οποίοι δεν θέλουν να βάλουν τα παιδιά τους στην ταλαιπωρία μιας νέας ρουτίνας στις διακοπές και στη συνέχεια όταν επιστρέψουν στο σπίτι, αλλά και για όλους τους ταξιδιώτες οι οποίοι έτσι μπορούν να μεγιστοποιούν το χρόνο των διακοπών τους».

Ο Original προτείνει την Τανζανία (τρεις ώρες μπροστά από το Ηνωμένο Βασίλειο), τη Νότια Αφρική (δύο ώρες μπροστά) και το Μαρόκο (μία ώρα μπροστά). Οι χώρες στην ίδια ζώνη ώρας με το Ηνωμένο Βασίλειο περιλαμβάνουν την Ισλανδία, την Πορτογαλία και τα Κανάρια Νησιά.

  • Αποδράσεις βιοποικιλότητας

Η φύση ως επίκεντρο των ταξιδιών βρίσκεται σε άνοδο εδώ και χρόνια, και γίνεται ορατή στα έργα ανακατασκευής κοραλλιών σε θέρετρα στις Μαλδίβες έως τις μέλισσες στις στέγες boutique ξενοδοχείων. Τώρα, όμως, το ενδιαφέρον έχει στραφεί σε μια ευρύτερη αποστολή για την ενίσχυση της βιοποικιλότητας με ευρύτερο τρόπο.

Φέτος, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (WTTC), ο ΟΗΕ και η Sustainable Hospitality Alliance, συνασπίστηκαν σε έναν επίσημο στόχο για να μπει τέλος και να αντιστραφεί η απώλεια βιοποικιλότητας έως το 2030.

Οι ταξιδιώτες ήδη βλέπουν πρωτοβουλίες βιοποικιλότητας στις διακοπές τους: Κατασκηνώσεις Αποκατάστασης Οικοσυστήματος σχεδιάζουν δραστηριότητες βελτίωσης της βιοποικιλότητας σε προορισμούς όπως η Ισπανία και η Αίγυπτος.

Εναλλακτικά, η νέα συλλογή Citizen Science της Exodus σε περιοχές όπως η κοιλάδα Zambezi και το τροπικό δάσος του Αμαζονίου, προσφέρει διακοπές όπου οι παραθεριστές θα συλλέγουν δείγματα γλυκού νερού από όλο τον κόσμο για να φτιάξουν ένα eBioAtlas, που στοχεύει στην παρακολούθηση κάθε οικοσυστήματος στη γη.

  • Ταξίδια στο Metaverse

Οι περιπέτειες μέσω του Metaverse – ένας κόσμος εικονικής πραγματικότητας όπου μπορείτε να παρακολουθείτε φεστιβάλ, να πηγαίνετε στη δουλειά και να συναναστρέφεστε με άλλους μέσω avatars– είναι αναμφισβήτητα σε άνοδο, καθώς σε αυτό συμμετέχουν πλέον πολλές ξενοδοχειακές και ταξιδιωτικές εταιρείες.

Μετά το λανσάρισμα ενός πολυαναμενόμενου ακινήτου “IRL” στο Μάντσεστερ, το νέο brand LEVEN θα μεταφέρει το ξενοδοχειακό του κόνσεπτ στο Metaverse. Η CitizenM φέτος αγόρασε γη στον κόσμο του gaming, The Sandbox, ενώ η Σιγκαπούρη έχει αναδημιουργήσει αρκετά από τα μεγαλύτερα ορόσημα της πόλης-κράτους στον εικονικό κόσμο Decentraland. Εν τω μεταξύ, σε μια έρευνα χιλιάδων ανθρώπων σε 32 χώρες, η Booking.com διαπίστωσε ότι οι αποφάσεις του 43% των ανθρώπων επηρεάστηκαν από το Metaverse.

  • Δωμάτια-κάψουλες για ύπνο

Τα ξενοδοχεία της Ιαπωνίας με κάψουλες φαίνονταν στο παρελθόν σαν μακρινά σενάρια φαντασίας που προέρχονταν από διαστημικούς σταθμούς, αλλά οι κάψουλες ύπνου γίνονται τάση από φέτος και στα Ευρωπαϊκά ταξίδια.

Η Generator Hostels προσθέτει 50 κάψουλες ύπνου ιαπωνικού τύπου σε δύο από τα πιο δημοφιλή «poshtel» της τον επόμενο χρόνο – 31 επιπλέον κρεβάτια στο Βερολίνο και 19 στο Άμστερνταμ – που σημαίνει ότι μπορείτε να κάνετε κράτηση για ένα κρεβάτι (και κυριολεκτικά, μόνο αυτό) από € 25 (22 £) ανά διανυκτέρευση, αφήνοντας περιθώρια δαπανών από τον υπόλοιπο προϋπολογισμό του ταξιδιού για clubbing, ψώνια, περιηγήσεις και μουσεία.

Τα δωμάτια-κάψουλες («pods») της Generator Amsterdam ξεκινούν τη λειτουργία τους τον Ιανουάριο, και στο Βερολίνο στα μέσα Φεβρουαρίου.

Το 2024 θα έρθουν ακόμη τα Skynest snoozing pods της Air New Zealand, για τα οποία θα μπορείτε να κάνετε κράτηση για περιόδους τεσσάρων ωρών σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Επίσης, η νέα εταιρεία Pop & Rest, που δημιουργεί συνθήκες ύπνου σε κάψουλα για εταιρείες, εργάζεται για τη δημιουργία ξενοδοχείου στο Λονδίνο μέσα στο 2023 που θα είναι ανοιχτό συνεχώς, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες της πόλης να νοικιάζουν ένα υπνοδωμάτιο για ένα μικρό χρονικό διάστημα.

  • Μεγαλύτερη διαφάνεια στα ταξίδια σε αργούς ρυθμούς

Ενώ το ταξιδιωτικό κοινό γνωρίζει τον αντίκτυπο των πτήσεων στους προορισμούς, οι συμπεριφορές μας δεν συνδυάζονται πάντα με τις προθέσεις μας να αφήσουμε μικρότερο αποτύπωμα στον πλανήτη. Ο Brian Young από την G Adventures δήλωσε: «Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι οι πελάτες αναγνωρίζουν ότι είναι σημαντικό, αλλά δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για αυτό. Υποθέτουν ότι ο ταξιδιωτικός πράκτορας φροντίσει για τη βιωσιμότητα και τον αντίκτυπο του ταξιδιού και ότι δεν χρειάζεται να ανησυχούν».

Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να σκεφτούμε τις ταξιδιωτικές μας επιλογές και να προσπαθήσουμε να ασκήσουμε ελάχιστη επίδραση στο κλίμα αυτή την κρίσιμη στιγμή. Οι ταξιδιωτικοί φορείς είναι αισιόδοξοι: μια μεγάλη τάση που προβλέπουν για το επόμενο έτος είναι οι πιο διαφανείς επιλογές ταξιδιών με αργούς ρυθμούς, όπως συνδέσεις με τρένο και φέρι, με τις ταξιδιωτικές εταιρείες να είναι πιο πιθανό να τους προσφέρουν και ακόμη και να προωθούν υπολογισμούς άνθρακα για να αναδεικνύουν πιο βιώσιμους τρόπους μεταφορών.

Το Intrepid Travel συνεργάζεται με την Byway για να αναδεικνύει στους τουρίστες τέτοιες επιλογές, από σιδηροδρομικά δρομολόγια μέσω Ιταλίας έως ταξίδια με τρένο και φέρι από τη νότια Ισπανία και προς το Μαρόκο.

Εν τω μεταξύ, η Direct Ferries μόλις λάνσαρε έναν υπολογισμό άνθρακα για να δείχνει τη διαφορά εκπομπών όσων ταξιδεύουν δια θαλάσσης σε σχέση με την πτήση.

Όσον αφορά τις πτήσεις, οι ταξιδιώτες αναμένεται να είναι πιο διστακτικοί στην επιλογή τους λόγω του αντίκτυπου στο περιβάλλον και ίσως να προτιμούν να ταξιδεύουν για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα μέσω ξηράς.

κείμενο: Χριστίνα Λαΐνοπούλου

πηγή