Ένα στρέμμα έβγαλε περίπου 150 κιλά φιστίκια, το οποίο είναι ένα λογικό νούμερο γιατί οι έντονες βροχοπτώσεις του Αυγούστου επηρέασαν την παραγωγή. Τα 90 κιλά φιστικιού τα κάναμε βιοντίζελ και ουσιαστικά παρήγαγαν 26 λίτρα καύσιμου. Δεν είναι ιδιαίτερα κοστοβόρα διαδικασία η μετατροπή αυτή γιατί δεν χρειάζεται μονάδα να παραχθεί σε μικρές ποσότητες. Χρειάζεται σκεύη και αντιδραστήρες και αυτό που προσθέτεις είναι καυστική ποτάσα με την οποία φτιάχνουμε σαπούνια και μία μικρή ποσότητα μεθανόλης. Φτιάξαμε το βιοντίζελ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Θέλαμε όλη η ενέργεια που θα χρειαζόταν το Film Seed Festival για τις προβολές να έχει παραχθεί με βιώσιμο τρόπο. Γενικά για να είσαι πραγματικά sustainable και να τηρείς τις αρχές της βιωσιμότητας, η άποψη είναι ότι οι πολλές διαφορετικές πηγές είναι το καλύτερο» μας εξηγεί η Πάολα.

© Harut Marangozyan /Hypercomf

Η ιδέα των Hypercomf για το project απαντούσε στο ερώτημα αν μπορούμε να δημιουργήσουμε νέες, αδιαμεσολάβητες σχέσεις με τους τόπους όπου καλλιεργούνται τα αγαθά, μαζί με τις αγροτικές κοινότητες που τα παράγουν. Το Film Seed Festival ήθελε από την αρχή να αποτελέσει ένα παράδειγμα για τις μικρές αγροτικές κοινότητες ώστε να δημιουργήσουν τις δικές τους στρατηγικές πολιτιστικής, οικολογικής και οικονομικής ανθεκτικότητας και το κατάφερε.

«Όταν κάναμε την αίτηση για το project, δεν είχε ξεκινήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η ενεργειακή κρίση που προκλήθηκε έκανε τους ντόπιους αγρότες να ενδιαφέρονται πιο θερμά για το βιοκαύσιμο που θέλαμε να παράξουμε, γιατί μπορεί να μπει σε κάθε γεννήτρια πετρελαίου. Είναι CO2 neutral, αλλά έχει προϊόντα καύσης. Είναι σίγουρα καλύτερο από τα ορυκτά πετρέλαια και δεν αφαιρεί τη χρήση της γης, γιατί η γη παραμένει καλλιεργήσιμη. Αν βάλεις φωτοβολταϊκά κάπου, παράγεις μεν ενέργεια από ανανεώσιμη πηγή αλλά δεν μπορείς να καλλιεργήσει τη γη πια. Και η διατροφική ανεξαρτησία είναι σημαντική» μοιράζεται μαζί μας η Πάολα στη συζήτηση για το ενδιαφέρον της τοπικής κοινότητας για το project.

© Harut Marangozyan /Hypercomf

Οι ταινίες που προβλήθηκαν στο φεστιβάλ ήταν απολαυστικές και αντανακλούν τις προσωπικές ιστορίες ανθρώπων από μικρές αγροτικές κοινότητες – είτε αντιμετωπίζουν τον παραλογισμό της μαζικής αγροτικής οικονομίας (Λάχανα, Πατάτες και Άλλα Δαιμόνια του Șerban Georgescu, Ρουμανία), είτε επινοούν νέες “πατέντες” για να κάνουν τα προϊόντα τους πιο βιώσιμα (Σαλιγκάρια του Grzegorz Szczepaniak, Πολωνία), είτε διεκδικούν τη γη τους σε μετα-αποκαλυπτικές συνθήκες (Οι Μπάμπουσκες του Τσερνόμπιλ των Holly Morris και Anne Bogart, ΗΠΑ).

Γιορτάζοντας την ανθεκτικότητα της φύσης και των μικρών αγροτικών κοινοτήτων (Όταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες της Μαριάννας Οικονόμου, Ελλάδα), οι προβολές αυτών των αφηγηματικών ντοκιμαντέρ πραγματοποιήθηκαν στο ίδιο χωράφι όπου καλλιεργήθηκαν τα φιστίκια, δίνοντας έναν νέο ορισμό στην έννοια της κυκλικότητας.

hypercomf film seed festival

© Harut Marangozyan /Hypercomf

«Τις ταινίες τις διαλέξαμε εμείς με βάση την τοπική κοινότητα και τι πιστεύαμε ότι θέλει να δει, αλλά τις επόμενες χρονιές θέλουμε να καλέσουμε επιμελητές. Θα το συνεχίσουμε το project. Αυτό είναι το πρώτο που έγινε σε συνεργασία με τη Στέγη και θέλουμε να γίνεται μια φορά στα δύο χρόνια με τους κατάλληλους συνεργάτες» μας λέει η Πάολα, που κατάφερε μαζί με όλη την ομάδα των Hypercomf να δημιουργήσει ένα μοναδικό πολιτιστικό γεγονός που απέδειξε ότι ένα πιο ethical και sustainable μέλλον μπορεί να μην είναι επιστημονική φαντασία.

Κείμενο: Γιάννης Τσιούλης

πηγή