Τουρισμός: Πλησιάζουν το 50% του 2019 οι φετινές αφίξεις

Οι επιδόσεις του τουρισμού της Αθήνας από τα μέσα Οκτωβρίου και μετά θα είναι καθοριστικές για το τελικό φετινό αποτέλεσμα

Γράφει ο Ηλίας Μπέλλος

Οι εθνικοί στόχοι για τον τουρισμό φέτος επετεύχθησαν και οι αφίξεις και τα έσοδα αναμένεται να διαμορφωθούν σε επίπεδα της τάξης του 50% εκείνων του 2019 ή και οριακά υψηλότερα, συμφωνούν πηγές του κλάδου αλλά και της κυβέρνησης. Συγκρίνοντας τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την επιβατική κίνηση των αεροδρομίων κατά το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου σε σχέση με το αντίστοιχο οκτάμηνο του 2019 που οι πτήσεις ήταν 368.414, φέτος υπάρχει πτώση 36,1% στην κίνηση αεροσκαφών, ενώ στο σύνολο της επιβατικής κίνησης που ήταν 44.895.202 το 2019, στο φετινό οκτάμηνο υπάρχει πτώση 53,8%. Οσον αφορά τις αφίξεις επιβατών εξωτερικού φέτος τον Αύγουστο, αυτές ανήλθαν σε 3.042.098 ταξιδιώτες, ενώ τον Αύγουστο του 2020 είχαν αφιχθεί 1.666.222 επιβάτες – ποσοστό αύξησης 82,6%.

Η διεύρυνση της παρατηρούμενης ανάκαμψης θα εξαρτηθεί όμως κυρίως από τις επιδόσεις των μη καλοκαιρινών προορισμών όπως η Αθήνα, που παίρνει τη σκυτάλη από τα τέλη Οκτωβρίου ως ο νούμερο ένα ελληνικός προορισμός. Επί του παρόντος υπολογίζεται πάντως πως οι ταξιδιωτικές εισπράξεις φέτος θα διαμορφωθούν στα επίπεδα των 9 δισεκατομμυρίων ευρώ, ποσό διπλάσιο από το περσινό και μισό από εκείνο του 2019. Ωστόσο, ούτε όλοι οι προορισμοί είχαν εξίσου καλές επιδόσεις ούτε τα φαινόμενα υπερτουρισμού που εκδηλώθηκαν σε αρκετούς προορισμούς, αλλοιώνοντας τον χαρακτήρα και το περιβάλλον τους, είναι πλέον επιθυμητά.

Επιπλέον, καθώς η τρέχουσα χρονιά βαίνει προς το τέλος της, έχει ξεκινήσει και η σχεδίαση πολιτικών που μπορούν να αυξήσουν την προστιθέμενη αξία των ταξιδιωτικών αφίξεων, με την κυβέρνηση και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων να σηματοδοτούν πως το νέο μοντέλο πρέπει να χαρακτηρίζεται από υψηλότερη κατά κεφαλή δαπάνη και συμμόρφωση με τις αρχές της βιωσιμότητας και τους στόχους για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος, με παράλληλη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών. Πρακτικά αυτό σημαίνει δραστικό έλεγχο του αριθμού των ημερήσιων επισκεπτών που επισκέπτονται συγκεκριμένους κορυφαίους ελληνικούς προορισμούς χωρίς να αφήνουν αξιόλογο οικονομικό έσοδο, αλλά επιβαρύνοντας με δεκάδες προβλήματα όπως το κυκλοφοριακό, η διαχείριση των απορριμμάτων και των λυμάτων, η ύδρευση και η εν γένει αλλοίωση του χαρακτήρα τους.

Είναι χαρακτηριστικό πως ο πρωθυπουργός σε άρθρο του στην El Pais σημειώνει πως η κλιματική κρίση απαιτεί «οριζόντια αναπροσαρμογή» κάθε δημόσιας πολιτικής, όπως για παράδειγμα η διαχείριση της ανάκαμψης του τουρισμού μετά την COVID με βάση νέα μοντέλα. «Οχι πια με βάση τον αριθμό των επισκεπτών. Αλλά μέσω μιας προσέγγισης με επίκεντρο τη φύση και την ανθρώπινη συμπεριφορά. Είναι κάτι που ενδιαφέρει ιδίως τα μοναδικά νησιά και τις ακτές μας. Το βλαβερό ενεργειακό αποτύπωμα πρέπει εκεί να δώσει τη θέση του σε πράσινες πρωτοβουλίες. Και η χαρά του κάθε επισκέπτη τους να ενταχθεί στη συνύπαρξή του με τη φυσική ομορφιά του τόπου».

Συνολικά φέτος μέχρι και τον Αύγουστο τα στατιστικά στοιχεία της ΥΠΑ δείχνουν πως ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών, ξένων και Ελλήνων, έφθασε τους 20.727.553 επιβάτες παρουσιάζοντας άνοδο 53,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, όπου είχαν διακινηθεί 13.485.139 επιβάτες. Οσον αφορά τις πτήσεις στα αεροδρόμια της χώρας είχαν επίσης θετικό πρόσημο καθώς ανήλθαν στις 235.570, από τις οποίες 103.755 ήταν εσωτερικού και 131.815 εξωτερικού, παρουσιάζοντας άνοδο 38,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, οπότε και είχαν πραγματοποιηθεί συνολικά 169.999 πτήσεις.

Πηγή

Προσθέστε το σχόλιό σας

Η ηλεκτρονική σας διεύθυνση δεν θα δημοσιευτεί. Τα πεδία με αστερίσκο είναι υποχρεωτικά *