Με χώρο δράσης μία μυστηριώδη και υποβλητική, σχεδόν μυστικιστική, γερμανική πρωτεύουσα, ο Κόρτο Μαλτέζε προσπαθεί να ανακαλύψει ποιος ήταν ο δολοφόνος του φίλου του, Ιερεμία Στάινερ.
Είναι ίσως ο πιο ενδιαφέρων πρωταγωνιστής, στην ιστορία των κόμικς. Αλλά και ένα σύμβολο της απόλυτης ελευθερίας, ήρωας και αντι-ήρωας μαζί, μοναχικός, σιωπηλός και αθεράπευτα ρομαντικός. Ένας τυχοδιώκτης τζέντλεμαν σε μόνιμη αναζήτηση -ανά τον κόσμο- ασυνήθιστα γοητευτικών περιπετειών. Και όλα αυτά, μέσα από μία μαγευτική περιδιάβαση ανάμεσα σε αρχέγονους μύθους και την Ιστορία, σε μία μόνιμη αναζήτηση χαμένων θησαυρών, προαιώνιων μυστικών, ευφάνταστων γρίφων και σκοτεινών μυστηρίων που συναρπάζουν.
Γεννήθηκε στη Μάλτα στις 10 Ιουλίου 1887, εξώγαμος γιος μιας όμορφης τσιγγάνας και ενός Εγγλέζου ναυτικού από την Κορνουάλη. Ως παιδί μεγαλώνοντας στην εβραϊκή συνοικία της Κόρδοβα, ο Κόρτο συνειδητοποίησε ότι δεν είχε «γραμμή της ζωής» στην παλάμη του και αποφάσισε να χαράξει τη δική του με ένα ξυράφι, αποφασίζοντας ότι η μοίρα του ήταν εκείνη που όριζε ο ίδιος, μόνος του!
Αν και συνήθως προσπαθεί να κρατάει μία στάση ουδετερότητας, ενστικτωδώς παίρνει πάντα το μέρος των καταπιεσμένων και αδυνάτων, παραμένει σταθερά πιστός στη φιλία, ενώ σέβεται απολύτως τον πολιτισμό κάθε λαού. Και, βέβαια, εκτός από ένας ευγενής ναυτικός, ένας άνθρωπος της θάλασσας, των ανοιχτών οριζόντων και των πλέον παράτολμων περιπετειών, είναι φλεγματικός, ψύχραιμος, με μια λεπτή ειρωνεία και μια αδιόρατη μελαγχολία που αποτυπώνεται στα μάτια του: Ένας χαρακτήρας ολοκληρωμένος, που διαθέτει ελεύθερη ψυχή και πνεύμα.
Αγαπημένο του ανάγνωσμα είναι η «Ουτοπία» του Τόμας Μορ, αλλά δεν καταφέρνει να το τελειώσει ποτέ! Επίσης, διαβάζει Λόντον, Στήβενσον, Μέλβιλ, Κόνραντ και την «Ποιητική» του Αριστοτέλη. Όσο για το εύρος των πολυποίκιλων ιστοριών του, κυμαίνεται από απλές εξιστορήσεις περιπετειών μέχρι τις πλέον απόκρυφες ονειρικές σκηνές, στα πιο απόμακρα μέρη, όπου γνώρισε μερικά από τα πιο σημαντικά ιστορικά πρόσωπα και συναναστράφηκε με λογοτέχνες, αλλά και με ναυτικούς, τσιγγάνες, μάγους, μια σαγηνευτική Ρωσίδα δούκισσα, τους αντάρτες της Βραζιλίας, τους Τέκτονες της Βενετίας, μέσα από μία πλειάδα συμβολισμών και έντονου μυστικισμού.
Εάν υπάρχει ένα έργο του Ούγκο Πραττ το οποίο αποθεώνει την τέχνη των κόμικς, είναι σίγουρα το «Βενετσιάνικο Παραμύθι»: Σε αυτό, ο Κόρτο Μαλτέζε ταξιδεύει στη Βενετία των αρχών του εικοστού αιώνα, αναζητώντας το «Κλειδοκόκκαλο του Σολομώντα», ένα σπάνιο και πανέμορφο σμαράγδι. Σύντομα, όμως, εμπλέκεται σε μια αλλόκοτη και επικίνδυνη ιστορία. Ένα μαγικό ταξίδι όπου η πραγματικότητα αναμιγνύεται με την περιπέτεια, τη φαντασία, τις ιστορικές και μυθολογικές αναφορές – μέσα από μια υπέρκομψη γοητεία της παρακμής που σε παγιδεύει στην αναπόληση μιας πραγματικότητας ονειρικής η οποία καθώς χάνεται, σου αποκαλύπτεται με έναν τρόπο, που προσιδιάζει σε κάποιο ανεπανάληπτο αριστούργημα.
Κατά τα άλλα, όλες οι περιπέτειες του Κόρτο Μαλτέζε που δημιούργησε ο Ούγκο Πρατ απλώνονται σε 29 δικές του ιστορίες. Αλλά ο Ιταλός δημιουργός ήταν θετικά διακείμενος στη συνέχιση των περιπετειών του ήρωά του, μετά τον θάνατό του. Έτσι, το 2013 επιλέχθηκε η νέα δημιουργική ομάδα: Ήταν ο Ισπανός σεναριογράφος Juan Diaz Canales και ο συμπατριώτης του Ruben Pellejero.
Αλλά και το «Εκουατόρια», πάλι των J. D. Canales και R. Pellejero ήταν επιδέξιο, στο οποίο η πρώτη Σταυροφορία, η ιστορία ενός μαγικού καθρέφτη και ένα μυθικό βασίλειο μεταξύ Αφρικής και Ινδίας οδηγούν τον Κόρτο Μαλτέζε σε ένα ταξίδι αναζήτησης που αρχίζει από τη Βενετία και περνά από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Εκεί, συναντά τον φίλο του ποιητή Κ. Π. Καβάφη, μέσα σε ένα ασταθές και βίαιο πολιτικό περιβάλλον. Λαθρέμποροι, στρατιωτικοί, επαναστάτες και η σαγήνη της Αφρικής θα τον οδηγήσουν στη συγκλονιστική κατάληξη της ιστορίας, αλλά και στην κατανόηση του πραγματικού νοήματός της.
Κείμενο: Γιώργος Βαϊλάκης