Οι νέες τάσεις στον τουρισμό – Πώς θα μπει η Ελλάδα σε μια αγορά 1,3 τρισ. δολαρίων

Φωτογραφία: EUROKINISSI/ ΜΠΑΛΩΜΑΤΙΝΗ ΝΕΚΤΑΡΙΑ

Από τον Γιώργο Παππού

Μπορεί η μάχη του τουριστικού Χειμώνα να βρίσκεται στην κορύφωση της, ωστόσο οι επαγγελματίες του κλάδου «βλέπουν» ήδη την «επόμενη ημέρα».

Και μάλιστα όχι απλώς τη σεζόν του 2022, αλλά την επόμενη 5ετία.

Έρευνα του ΣΕΤΕ ρίχνει φως στις νέες τάσεις του Τουρισμού παγκοσμίως και πέρα από το πακέτο «Ήλιος- Θάλασσα», όπου η Ελλάδα κοντράρεται με την Ισπανία και την Τουρκία, οι επαγγελματίες του κλάδου έχουν κάθε λόγο να ενδιαφέρονται για το Γαστρονομικό Τουρισμό.

Τι είναι ο Γαστρονομικός Τουρισμός 

Ως Γαστρονομικός Τουρισμός ορίζεται η συνολική δραστηριότητα που πηγάζει από τη συμμετοχή των επισκεπτών σε εμπειρίες γαστρονομικού ενδιαφέροντος – ως οριζόντιο στοιχείο που εμπλουτίζει και ενισχύει όλες τις μορφές του τουριστικού προϊόντος. Ειδικά όσον αφορά στον Οινοτουρισμό, καλύπτει την παροχή υπηρεσιών υποδοχής, ξενάγησης, φιλοξενίας και εστίασης σε χώρους λειτουργικά ενοποιημένους με οινοποιητικές ή / και οινοπαραγωγικές (αμπελώνες) εγκαταστάσεις, ενώ οι υπηρεσίες αυτές προσφέρονται συνδυαστικά με δραστηριότητες σχετικές με την αμπελοκαλλιέργεια και την οινική παραγωγή.

Κι αν αναρωτιέται κανείς τι μπορεί να προσδοκούν οι επαγγελματίες του κλάδους, τα στοιχεία δείχνουν ότι η παγκόσμια αγορά του Γαστρονομικού Τουρισμού έφτασε στα επίπεδα των 1,1 τρισ. δολαρίων το 2019 και αναμένεται να φτάσει τα 1,3 τρισ. δολάρια το 2025!!!


Σύμφωνα με την έρευνα, οι τάσεις ανάπτυξης στο πεδίο του Γαστρονομικού Τουρισμού είναι πολλές:

• Μετατόπιση καταναλωτικών συνηθειών και εταιρικών πρακτικών προς την βιωσιμότητα και την αειφορία, όπως η διαχείριση απορριμμάτων, η χρήση τοπικών προϊόντων (μείωση ρύπων, ενίσχυση τοπικής οικονομίας), η περικοπή της κατανάλωσης κρέατος, κτλ.

• Προσφορά εξατομικευμένων υπηρεσιών για την ικανοποίηση των προτιμήσεων κάθε λάτρη της γαστρονομίας και στροφή προς αυθεντικές, βιωματικές εμπειρίες που περιλαμβάνουν υγιεινή διατροφή και δημιουργικές παραλλαγές τοπικής κουζίνας

• Αυξανόμενη σύμπραξη του αγροδιατροφικού τομέα με τον τουρισμό για την παροχή αυθεντικών, εμπειριών υψηλής ποιότητας

• Συσχέτιση της αυθεντικότητας με παραδοσιακά και σύγχρονα, τοπικά προϊόντα και εδέσματα και ανάδειξη των σεφ σε πρεσβευτές των τουριστικών προορισμών για την προβολή και προώθησής τους

• Κυριαρχία των πόλεων (και του street food) στις επιλογές των γαστρονομικών τουριστών

• Ανάδειξη της γαστρονομίας σε βασική πτυχή της τουριστικής εμπειρίας για τις νεότερες γενιές ταξιδιωτών (Millenials: 33,6%, Gen Z: 33,5%, Gen X: 26,5%, Baby Boomers: 19,0%) και ανάδειξη- προβολή προϊόντων και εδεσμάτων στο Instagram

• Βελτίωση της πρόσβασης σε τοπικά προϊόντα μέσω των αστικών αγροκτημάτων και αυξανόμενη ενσωμάτωση της τεχνολογίας στις εγκαταστάσεις των εστιατορίων (π.χ. gamification και εικονική πραγματικότητα) για την βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, πέρα από την προβολή, προώθηση- πώληση μέσα από πολλαπλά κανάλια (εταιρική ιστοσελίδα, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πλατφόρμες καταχώρησης σχολίων και κρατήσεων)

• Επέκταση της προσφοράς γαστρονομικών εμπειριών στα σπίτια των κατοίκων μέσω πλατφορμών της οικονομίας διαμοιρασμού

• Σχεδιασμός εξειδικευμένων στρατηγικών ανάπτυξης Γαστρονομικού Τουρισμού από εθνικούς / περιφερειακούς οργανισμούς τουρισμού (π.χ. Σλοβενία) και υλοποίηση προγραμμάτων για την ανάπτυξη ολοκληρωμένων προϊόντων Γαστρονομικού Τουρισμού με συνεργασία τουριστικών, αγροδιατροφικών φορέων και επιχειρήσεων (π.χ. Καταλονία, Πορτογαλία)

Στο επίκεντρο και ο Τουρισμός Ευεξίας

Σταθερά αναπτυξιακή πορεία εμφανίζει και ο Τουρισμός Ευεξίας. Η Ευρώπη είναι η περιοχή με τον μεγαλύτερο αριθμό ταξιδιών ευεξίας παγκοσμίως, ενώ η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία αποτελούν τους κορυφαίους μεσογειακούς προορισμούς.

Οι τουρίστες ευεξίας διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: τους πρωτογενείς τουρίστες ευεξίας (primary wellness tourists), που έχουν ως βασικό και αποκλειστικό λόγο / κίνητρο του ταξιδιού τους και της επιλογής του προορισμού την ευεξία, και τους δευτερογενείς τουρίστες ευεξίας (secondary wellness tourists) που θέλουν να διατηρήσουν την ευεξία τους ή να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες ευεξίας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους (89% των ταξιδιών ευεξίας και 86% της τουριστικής δαπάνης ευεξίας).

Όσο για το οικονομικό προφίλ αυτών των ταξιδιωτών, η ταχεία ανάπτυξη του Τουρισμού Ευεξίας σε όλο τον κόσμο υποκινείται από την αυξανόμενη μεσαία τάξη, την αυξανόμενη επιθυμία των καταναλωτών να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής με ευεξία και το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα βιωματικά ταξίδια. Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές ενσωματώνουν την ευεξία στον τρόπο ζωής τους, αυξάνονται και οι ευκαιρίες για τους παρόχους τουριστικών υπηρεσιών / προϊόντων να ενσωματώσουν την ευεξία στην πρόταση αξίας τους προς τον καταναλωτή, για να διαφοροποιήσουν τα προϊόντα / υπηρεσίες τους και να αυξήσουν τη μέση δαπάνη. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στην Ευρώπη, η δαπάνη γι’ αυτού του είδους Τουρισμό, ξεπέρασε τα 210 δισ δολάρια!

Συγκρίνοντας τις σημαντικότερες παγκόσμιες αγορές για τα κύρια τουριστικά προϊόντα με τις σημαντικότερες αγορές για τον Ελληνικό τουρισμό, πιθανές αναδυόμενες αγορές προς εστίαση για την Ελλάδα είναι η Κίνα με 50 εκατ. Ταξίδια, ο Καναδάς με 21,4 εκατ. Ταξίδια και η Ν. Κορέα με 19,9 εκατ. Ταξίδια.  Σημαντικά είναι τα περιθώρια ενίσχυσης του ρεύματος από την Ισπανία (9η στον Πολιτιστικό και Θρησκευτικό Τουρισμό, 10η στο City Break), την Ιαπωνία (7η στο City Break, 9η στον Ναυτικό Τουρισμό, 10η στο MICE),  την Ινδία, την Ταιβάν, την Αυστραλία.

Πηγή