Οι χειρουργικές μάσκες μπορούν να γίνουν… αυτοκινητόδρομοι!

Η λύση στο πρόβλημα της ανακύκλωσης δισεκατομμυρίων μασκών που χρησιμοποιούνται κάθε μέρα παγκοσμίως, ίσως κρύβεται σε ένα νέο υλικό σκυροδέματος που έφτιαξαν Αυστραλοί ερευνητές

Γνωρίζοντας πως ενώπιον της απειλής του κορονοïoύ και της πανδημίας του καθημερινά ανά την υφήλιο χρησιμοποιούνται σχεδόν επτά δισεκατομμύρια μάσκες προσώπου μίας χρήσης, ερευνητές από την Αυστραλία άρχισαν να αναζητούν έναν τρόπο για την περαιτέρω εκμετάλλευσή τους, ούτως ώστε να μην καταλήγουν σε χωματερές αλλά και στις θάλασσες και στους ωκεανούς όλου του κόσμου.

Σκέφτηκαν, οπότε, να αποπειραθούν να ανακυκλώσουν μάσκες μίας χρήσης για να κατασκευάσουν δρόμους, οι οποίοι, μάλιστα, θα μπορούσαν να είναι πιο ανθεκτικοί από τους τυπικούς δρόμους. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του αμερικανικού επιχειρηματικού περιοδικού Fast Company, ερευνητές στο πανεπιστήμιο RMIT της Μελβούρνης συνέθεσαν ένα νέο δομικό υλικό, αναμειγνύοντας κομματάκια από μάσκες μίας χρήσης με σκυρόδεμα που παράγεται από ανακυκλωμένα δομικά υλικά όπως τα απόβλητα εκσκαφών, κατασκευών και κατεδαφίσεων.

Η χρήση δισεκατομμυρίων, πλέον, μασκών καθημερινά αποτελεί απειλή για το περιβάλλον καθώς μετά τη χρήση τους πετιούνται στα σκουπίδια και πλέον ο κίνδυνος να βουλιάξουν οι χώροι υγειονομικής ταφής αλλά και οι θάλασσες της Γης είναι μεγάλος.

Τον περασμένο Ιούλιο σε έκθεσή του ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, σχολιάζοντας την εισβολή της μάσκας μίας χρήσης στην καθημερινή ζωή ολόκληρης σχεδόν της ανθρωπότητας, έκανε λόγο για «τοξικό πρόβλημα», εκτιμώντας, συγχρόνως, πως το 75% των χρησιμοποιημένων μασκών και των υπόλοιπων απορριμμάτων που σχετίζονται με τον κορονοïό και την πανδημία του θα καταλήξουν είτε σε κάποια χωματερή είτε να επιπλέουν στους ωκεανούς.

Ως ιδέα η ανακύκλωση μασκών για την κατασκευή δρόμων μπορεί να φαντάζει απίθανη στους αδαείς αλλά υπάρχουν δρόμοι που έχουν κατασκευαστεί από ανακυκλωμένα υλικά. Σύμφωνα με τον Ζι Λι, καθηγητή στο RMIT και επικεφαλής της ενδιαφέρουσας μελέτης, το νέο υλικό που προκύπτει από την ανάμειξη σκυροδέματος από ανακυκλωμένα υλικά με μάσκες μίας χρήσης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή των πρώτων δύο από τις τέσσερις στρώσεις που απαιτούνται γενικά για την κατασκευή ενός δρόμου.

H ανάμειξη σκυροδέματος από ανακυκλωμένα υλικά με κομματάκια μασκών μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ανθεκτικότητα και την ελαστικότητα των δρόμων (RMIT University)

Σύμφωνα με τους ερευνητές από την Αυστραλία για την κατασκευή ενός δρόμου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας συνολικού μήκους ενός χιλιομέτρου θα χρειαστούν περί τα τρία εκατομμύρια μάσκες προσώπου, οι οποίες αντιστοιχούν σε 93 τόνους απορριμμάτων.

Η λύση που προτείνουν θα μπορούσε να περιορίσει αισθητά τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της πανδημίας αλλά και να καταστήσει τους δρόμους πιο λειτουργικούς, καθώς οι ερευνητές διαπίστωσαν πως η ανάμειξη σκυροδέματος από ανακυκλωμένα υλικά με κομματάκια μασκών μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ανθεκτικότητα και την ελαστικότητα των δρόμων.

Mάσκες μίας χρήσης μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή των πρώτων δύο από τις τέσσερις στρώσεις που απαιτούνται γενικά για την κατασκευή ενός δρόμου (RMIT University)

Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως οι μάσκες προσώπου μίας χρήσης κατασκευάζονται από πλαστικό, έναν από τους χειρότερους και πιο αμείλικτους εχθρούς του περιβάλλοντος. Οι ερευνητές ανακάλυψαν πως οι ίνες πολυπροπυλενίου που εμπεριέχονται στις μάσκες ενισχύουν τη σύσταση του σκυροδέματος από ανακυκλωμένα δομικά υλικά, καθιστώντας, έτσι, το τελικό προϊόν, δηλαδή το οδόστρωμα, πιο ανθεκτικό κι ελαστικό συγχρόνως.

«Η ανάμειξη μασκών προσώπου με σκυρόδεμα από ανακυκλωμένα αδρανή για τη δημιουργία ενός εναλλακτικού υλικού θα μπορούσε όχι μόνον να περιορίσει τα απορρίμματα της πανδημίας και τη ζήτηση για πρώτες ύλες αλλά και να μειώσει το κόστος κατασκευής δρόμων κατά 30%», υποστηρίζει ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας η οποία ευελπιστεί να εξασφαλίσει την απαραίτητη χρηματοδότηση για την κατασκευή του πρώτου δρόμου στον κόσμο που θα εμπεριέχει στη σύστασή του χρησιμοποιημένες μάσκες κατά του κορονοïού.

Πηγή