Για το καλό των πολλών

Η Μελίνα Ταπραντζή στο «στρατηγείο» της Wise Greece στο Χαλάνδρι. (Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ζαβός)

Από τη Mαρία Αθανασίου

Η Μελίνα Ταπραντζή, ιδρύτρια της Wise Greece, μιλά στο «Κ» για τη μη κερδοσκοπική κίνηση που προωθεί τα ελληνικά προϊόντα σε Ελλάδα, Ευρώπη και Αμερική και ταυτόχρονα στηρίζει ανθρώπους που βρίσκονται σε ανάγκη.

Πώς γίνεται ένα βαζάκι γλυκό του κουταλιού κυδώνι με αμύγδαλα, που συσκευάζεται στην Αγιά της Λάρισας και πωλείται σε ένα ολλανδικό ντελικατέσεν, να βοηθά να φτάσει στις αποθήκες του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών έξτρα παρθένο ελαιόλαδο από τα γόνιμα εδάφη της Τροιζηνίας;

Πώς, όταν ένας Άγγλος, ένας Γάλλος, ένας Αμερικανός, ένας Κύπριος, ένας Έλληνας καταναλωτής προμηθεύεται ξηρούς καρπούς από τη Σάμο, μαύρη κορινθιακή «πριγκίπισσα σταφίδα», 100% βιολογικές πυραμίδες τσαγιού από κτήματα στον Μελισσουργό Θεσσαλονίκης, βότανα από την τραχιά λακωνική γη, συμβάλλει για να παραδοθούν τόνοι τροφίμων στις κοινωνικές δομές του Δήμου Αθηναίων; Πριν από περίπου πέντε χρόνια, η Μελίνα Ταπραντζή είχε μια ιδέα: μια μη κερδοσκοπική κίνηση που θα βοηθά τους Έλληνες παραγωγούς να προωθήσουν τα προϊόντα τους σε Ελλάδα και εξωτερικό και ταυτόχρονα θα αξιοποιεί ένα μέρος των εσόδων από αυτές τις πωλήσεις, ώστε να προσφέρει τρόφιμα σε ιδρύματα, συσσίτια και ορφανοτροφεία όλης της χώρας. Και εγένετο η Wise Greece.

2.500 προϊόντα

Η πορεία της οργάνωσης υπήρξε θεαματική. Με πολύ κόπο, επιμονή και πείσμα, σήμερα η Wise Greece διαθέτει περισσότερα από 2.500 προϊόντα
–στην πλειονότητά τους τρόφιμα, αλλά και χειροποίητα ελληνικά καλλυντικά και αντικείμενα–, συνεργάζεται με εκατό παραγωγούς –πενήντα ακόμη θα ενταχθούν τους πρώτους μήνες του 2021– και έχει διαθέσει περισσότερους από πενήντα τόνους τροφίμων σε ιδρύματα, ανάμεσά τους και ακριβά τρόφιμα, υψηλής διατροφικής αξίας, τα οποία δύσκολα βρίσκουν δωρεάν οι δομές, όπως έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ή μέλι. Πρόσφατα, η ιδρύτρια και πρόεδρός της, Μελίνα Ταπραντζή, τιμήθηκε με το βραβείο SDGs and Her, το οποίο έχει θεσπιστεί από τα Ηνωμένα Έθνη και την Παγκόσμια Τράπεζα και απονέμεται σε επτά γυναίκες από όλο τον κόσμο, των οποίων η δραστηριότητα συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης που έχει ορίσει ο ΟΗΕ: εξασφάλιση τροφής, καλή υγεία, ισότητα των δύο φύλων κ.ά. «Είναι η πρώτη φορά που η Ελλάδα λαμβάνει ένα τέτοιο βραβείο και η Wise Greece είναι η μοναδική μη κερδοσκοπική από όλες τις χώρες της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας που βραβεύτηκε!» λέει με ενθουσιασμό η Μελίνα Ταπραντζή. «Το βραβείο αυτό δεν θα μπορούσε να έρθει σε καλύτερη χρονική στιγμή, γιατί το 2020 ήταν –και συνεχίζει να είναι– μια δύσκολη χρονιά για όλους. Οπότε χρειαζόμασταν λίγα “καλά νέα”, τόσο εμείς όσο και η χώρα μας. Είναι μια σημαντική αναγνώριση για τη Wise Greece και για τις προσπάθειες που έχουμε κάνει όλα αυτά τα χρόνια, μέσα στη χειρότερη οικονομική και κοινωνική κρίση που πέρασε η χώρα μας. Και αισθανόμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που κατά κάποιον τρόπο βάλαμε την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των Στόχων
Βιώσιμης Ανάπτυξης».

gia-to-kalo-ton-pollon0

Οι συνεργάτες της Wise Greece Αγγελική Σουπιώνη και Γιώργος Παππάς στο κατάστημα που βρίσκεται στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης.

Η διαδικασία με την οποία λειτουργεί η οργάνωση είναι απλή: παραγωγοί από όλη τη χώρα βάζουν στα προϊόντα τους την ετικέτα της Wise Greece, αυτά διατίθενται σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης, ένα μέρος των κερδών πηγαίνει στους παραγωγούς και ένα άλλο στην οργάνωση. Με τα χρήματα που πηγαίνουν στην οργάνωση, πάλι από τους παραγωγούς, αγοράζονται προϊόντα, τα οποία δωρίζονται σε ιδρύματα.

Η Ελλάδα στο πιάτο τους

Σήμερα, περισσότερα από 120 καταστήματα στην Ελλάδα πωλούν προϊόντα της Wise Greece και περίπου άλλα τόσα σε Αυστρία, Γερμανία, Σουηδία, Κύπρο, Γαλλία, Αμερική, Ολλανδία. Μάλιστα, η κίνηση διαθέτει πια και τη δική της γωνιά στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, όπου δημιουργήθηκε η πρώτη αγορά κοινωνικής οικονομίας στην Ελλάδα. Εκεί οι καταναλωτές μπορούν να δοκιμάσουν και να προμηθευτούν τα προϊόντα των παραγωγών της Wise Greece, ενώ το κέρδος από τις πωλήσεις τους μετατρέπεται σε τρόφιμα για τις κοινωνικές δομές του Δήμου Αθηναίων. Τα στοιχεία των πωλήσεων όλα αυτά τα χρόνια, λέει η κυρία Ταπραντζή, «δείχνουν ότι οι Έλληνες συνήθως επιλέγουν τις πιο ιδιαίτερες ποικιλίες μελιών, όπως για παράδειγμα το μέλι ερείκης ή κουμαριάς, δοκιμάζουν πολύ τους μεζέδες και τις σάλτσες, τις χειροποίητες μαρμελάδες, τα βοτανικά ροφήματα και τα γλυκά κουταλιού. Οι Σκανδιναβοί, από την άλλη πλευρά, αποφεύγουν τα προϊόντα με ζάχαρη και επιλέγουν τα βιολογικά μας προϊόντα. Στο εξωτερικό, γενικά, επιλέγουν τα “κλασικά ελληνικά” προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο και τις ελιές, και εμείς κάνουμε μια σημαντική προσπάθεια για να γνωρίσουν οι ξένοι καταναλωτές ότι η Ελλάδα παράγει και μια πληθώρα άλλων προϊόντων, τα οποία αξίζει να δοκιμάσουν».

gia-to-kalo-ton-pollon1

Περισσότερα από 300 κιλά βασικών τροφίμων πρόσφερε πρόσφατα η Wise Greece στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών.

60% γυναίκες

Οι παραγωγοί με τους οποίους συνεργάζεται η οργάνωση βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα, είναι άνθρωποι διαφόρων ηλικιών, ενώ το 60% είναι γυναίκες. Εκτός από την ενίσχυση των πωλήσεών τους, η ένταξή τους στη Wise Greece συμβάλλει στο να αυξήσουν την αναγνωρισιμότητα του brand τους, ενώ φτάνουν σε σημεία πώλησης που ίσως μόνοι τους δεν θα κατάφερναν να φτάσουν. «Θα μοιραστώ μαζί σας την ιστορία μιας παραγωγού, της Σοφίας, η οποία ζούσε σε ένα μικρό νησί και έφτιαχνε χειροποίητες μαρμελάδες», αφηγείται η κυρία Ταπραντζή. «Το μόνο που έκανε ήταν να πουλάει τις μαρμελάδες σε φίλους και γνωστούς, καθώς και στο τοπικό μαγαζί του νησιού. Ήταν απογοητευμένη. Δεν έβλεπε φως στο τούνελ και σκεφτόταν όχι μόνο να φύγει από το νησί, αλλά να εγκαταλείψει και τη χώρα! Μέχρι που μια μέρα αποφάσισε να πάρει ένα τηλέφωνο στη Wise Greece και σήμερα τα προϊόντα της μπορεί να τα βρει κανείς στο Σόχο, στη Νέα Υόρκη! Κατάφερε λοιπόν να μείνει στο νησί της, αλλά και να προσφέρει δουλειά σε ακόμα περισσότερες γυναίκες. Και προφανώς δεν θα λύσει το βιοποριστικό της ζήτημα αποκλειστικά μέσα από τη Wise Greece, γιατί πρέπει να προσπαθήσει και η ίδια να αναπτύξει την εταιρεία της, όπως κάθε επιχειρηματίας, αλλά παίρνει ελπίδα ότι δεν είναι μόνη· και αυτό είναι το πιο σημαντικό». Ταυτόχρονα, τονίζει η κ. Μελίνα Ταπραντζή, οι παραγωγοί αποδεικνύουν ότι κάθε εταιρεία, ανεξάρτητα από το μέγεθός της, μπορεί να επιδεικνύει εταιρική κοινωνική ευθύνη, καθώς συμβάλλει στο να προσφέρονται τρόφιμα σε ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη.

«Είμαστε εδώ για τις κρίσεις»

Τους τελευταίους μήνες, οπότε ιδιαίτερα οι μικροί παραγωγοί επλήγησαν από τις συνέπειες της πανδημίας, η Wise Greece προχώρησε στην απλοποίηση των διαδικασιών ένταξης νέων παραγωγών σε αυτήν. «Η πανδημία δεν έχει αφήσει κανέναν ανεπηρέαστο. Οι μικροί παραγωγοί είδαν τις πωλήσεις των προϊόντων τους να πέφτουν δραστικά, η σχεδόν ανύπαρκτη φετινή τουριστική αγορά μείωσε ακόμα περισσότερο το εισόδημά τους. Επίσης, τα ιδρύματα αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα να βρουν τρόφιμα για τους ωφελουμένους τους, καθώς οι περισσότερες ιδιωτικές ή δημόσιες δωρεές έχουν κατευθυνθεί, όπως είναι λογικό, στον τομέα της υγείας», σημειώνει η κυρία Ταπραντζή. «Πιστεύουμε όμως ότι φορείς όπως ο δικός μας δημιουργούνται ακριβώς για να ανταποκρίνονται στις κρίσεις». Ταυτόχρονα, η οργάνωση συνεργάστηκε με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες για να «τρέξουν» το πρότζεκτ «Hope Boxes» (κουτιά με βασικά τρόφιμα που αγοράστηκαν από εταιρείες), μέσω του οποίου προσφέρθηκαν άμεσα περισσότεροι από δέκα τόνοι τρόφιμα στα ιδρύματα που έχουν ανάγκη. Τα Hope Boxes θα συνεχιστούν και σε αυτή την καραντίνα, καθώς πάγια δέσμευση της Wise Greece, όπως λέει η γυναίκα πίσω από την ιδέα, είναι «να ανταποκρινόμαστε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε όποια προβλήματα εντοπίζουμε».

Πηγή