Κολλημένοι στην οθόνη με τα παιδιά – Πλατφόρμες πολιτισμού για οικογενειακά… ταξίδια

Από την Αστραπέλου Μαριλένα

Ορισμένες από τις δραστηριότητες που αφορούν στην τέχνη και προέρχονται από τον εχθρό τον γονιών, τον υπολογιστή

Ας ξεκινήσουμε από την παραδοχή ότι δεν μπορούμε να αποφύγουμε τις οθόνες. Γιατί στη φαινομενικά ατελείωτη περίοδο του «μένουμε σπίτι» κάποια στιγμή της ημέρας θα καταφύγουμε έστω και με μέτρο σε αυτές.

Και γιατί όχι άλλωστε καθώς προσφέρουν πολλές αποτελεσματικές λύσεις για την καταπολέμηση της ανίας, ή έστω ορισμένες από αυτές.

Ιδίως από τη στιγμή που υπάρχει η θαυμαστή και ανεξάντλητη πλατφόρμα πολιτισμού Google Arts & Culture (artsandculture.google.com ενώ υπάρχει και σε εφαρμογή σε περισσότερες από 20 γλώσσες αλλά όχι στα ελληνικά). Δεν υπάρχει ηλικιακό όριο για να έρθει κανείς σε επαφή με τις συλλογές πολλών μεγάλων και σημαντικών μουσείων από το MoMA της Νέας Υόρκης ως το Uffizi της Φλωρεντίας και το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Αμστερνταμ ή ακόμα και στα γιγάντια λίθινα αγάλματα Μοάι στο νησί του Πάσχα. Εκτός από τις εικονικές περιηγήσεις (virtual tours) στο περιεχόμενο της Google Arts & Culture περιλαμβάνονται επιπλέον σύντομες πληροφορίες, «αινίγματα» ή και «εκπαιδευτικές εκδρομές» που σχετίζονται με το έργο γνωστών καλλιτεχνών (απαιτούν βέβαια τη γνώση αγγλικής ή τη δική σας μετάφραση). Για παράδειγμα μέσα από ένα βίντεο 60 δευτερολέπτων μπορεί να μάθει κανείς πού βρίσκονται είκοσι περίπου από τις αυτοπροσωπογραφίες του Βαν Γκογκ. Η πλατφόρμα δεν περιορίζεται μόνο στα εικαστικά αλλά παρέχει πλούσιο και ενδιαφέρον υλικό και για οτιδήποτε σχετίζεται ευρύτερα με τον πολιτισμό. Από την προσελήνωση του Apollo 11μέχρι τα «δέκα ζώα με υπερδυνάμεις» και την ιστορία του «hoodie» (το φούτερ με την κουκούλα). Oρεξη να έχετε για σερφάρισμα γιατί χρόνο λογικά διαθέτετε.

Οσον αφορά στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, τo Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Cycladic.gr)εκτός από το να διαθέτει online προηγούμενες εκθέσεις και ψηφιακές συλλογές προσφέρει το πρόγραμμα «Παίζοντας στο σπίτι» μέσω του οποίου συστήνει στα παιδιά τα παιχνίδια των αρχαίων ελλήνων και τα προσκαλεί να τα φτιάξουν και τα ίδια, αρκεί βέβαια να «πιάνουν» και τα χέρια των γονιών τους. Το πιο ενδιαφέρον ειναι η γνώση που παρέχει το πρόγραμμα, αρχής γενομένης από το γεγονός ότι τελικά δεν διαφέρουν από αυτά που γνωρίζουν και παίζουν ακόμα και σήμερα (κούκλες, παιχνίδια με ρόδες, ξύλινα αλογάκια). Ιδανική για τη συνθήκη εγκλεισμού και η πρόσκληση να ντυθούν και να χτενιστούν ως αρχαίοι Ελληνες και Ελληνίδες και να φτιάξουν τα δικά τους ρούχα, κοσμήματα και αξεσουάρ με απλά υλικά που λογικά βρίσκονται σε κάθε σπίτι (ραφτικά και κομμάτια υφάσματος).

Το Μουσείο Ακρόπολης (theacropolismuseum.org)προσφέρει το εκπαιδευτικό υλικό του μέσα από ψηφιακές εφαρμογές και καλεί τα παιδιά σε διαδραστικά παιχνίδια («Χρωμάτισε την πεπλοφόρο»), να γνωρίσουν τα πολλά πρόσωπα της θεάς Αθηνάς («Αναζητώντας τη θεά Αθηνά») και τη ζωφόρο του Παρθενώνα, αλλά και να μάθουν πώς γίνεται η αποκατάσταση των μνημείων της Ακρόπολης («Πρόγραμμα Γλαύκα»).

Για τα παιδιά που έχουν κατακτήσει τη γνώση της αγγλικής γλώσσας αξίζει μια επίσκεψη στην Ακαδημία Khan ([http://www.khanacademy.org)/]www.khanacademy.org), ένα διαδικτυακό «φροντιστήριο» που είναι στην ουσία ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που παρέχει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση σε όποιους την επιθυμούν. Στην κατηγορία «Arts & Humanites» συμπεριλαμβάνονται μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης από την προΪστορική περίοδο ως τη σύγχρονη τέχνη. Γίνονται μέσα από απλά, κατανοητά κείμενακαιαπό πολλέςφωτογραφίες, καθώς καιαπόμικρά, καλαίσθητα βίντεο που σε ορισμένες περιπτώσεις σε μεταφέρουν σε μουσεία όπου βρίσκονται τα έργα κάθε εποχής.

Βέβαια, ωραία η θεωρητική επιμόρφωση και η καλλιέργεια αλλά όπως όλοι ξέρουμε δεν υπάρχει τίποτα πιο διασκεδαστικό από τη μάθηση μέσα από το παιχνίδι. Η Tatekids (www.tate.org.uk) προσφέρει πληροφορίες για καλλιτέχνες με τα πιο ωραία γραφικά που θα συναντήσετε, αλλά προτείνει και δραστηριότητες που συνδέονται με τη σύγχρονη τέχνη και είναι πολύ εύκολες στην υλοποίησή τους. Για παράδειγμα, εκτός από τις πιο αναμενόμενες κατασκευές, τύπου «πώς να φτιάξετε ένα ρομπότ με υλικά από την κουζίνα εμπνευσμένο από το έργο του Εντουάρντο Παολότσι», ιδιαίτερα απολαυστικός αποδεικνύεται ο σοκολατένιος «πίνακας» που μπορείτε να δημιουργήσετε εύκολα με την τεχνική του Τζάκσον Πόλοκ, ή οι μαρμαρόκολλες που γίνονται με αφρό ξυρίσματος και παραπέμπουν στο έργο του Γκέρχαρντ Ρίχτερ.

Επειδή οι ιδέες θα αρχίζουν να εξαντλούνται σιγά σιγά όσο επινοητικοί κι αν είσαστε την καλύτερη λύση για την καραντίνα θα σας την προσφέρει το blog «Παιδιά, μένουμε σπίτι» (paidiamenoumespiti.wixsite.com) που συγκεντρώνει πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες με αποτέλεσμα να μην αναλώνονται οι γονείςστο σερφάρισμα προς ανεύρεση νέων δραστηριοτήτων (απευθύνεται κυρίως σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και δημοτικού). Οσον αφορά στις τέχνες για παράδειγμα, προσφέρει ευφάνταστες αλλά και απλές λύσεις για ζωγραφικήμε συνοδευτικές δραστηριότητες. Από τηγνωριμία με τον πουαντιγισμό του Σερά μέχρι ταδιαδικτυακά ταξίδια σε μουσεία του κόσμου, από το Μουσείο Ορσέ ως το Μουσείο Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης της Κορέας, με ειδικές «αποστολές» για τα παιδιά μέσα σε καθένα από αυτά. Το συγκεκριμένο blog φτιάχτηκε από μια ομάδα εθελοντών παιδαγωγώνπου γνωρίζουν πολύ καλά το αντικείμενό τους.Οι δεπροτάσειςστο blogεμπλουτίζονται καθημερινά και έχουν βρεθεί, αναδημοσιευτεί, δημιουργηθεί και προταθεί από πρώην Έφορους & Βοηθούς του Κλάδου Πουλιών του Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού.

Τέλος, επειδή απ’ όπου κι αν αρχίσετε μάλλον στις οθόνες ή τηλεόραση θα καταλήξετε κάποια στιγμή γενικά εμπιστευτείτε την common sense media (commonsensemedia.org)την ιστοσελίδα που παρέχει συστάσεις για την καταλληλόλητα ταινιών και τηλεοπτικών σειρών ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και σταχυολογεί αξιόλογα προγράμματα, εφαρμογές και ηλεκτρονικά παιχνίδια που προορίζονται για διαφορετικές ηλικίες.

Πηγή