Υδατοδρόμια από ιδιώτες ή με ΣΔΙΤ

Η νέα νομοθεσία επιτρέπει υδατοδρόμια ακόμη και σε ξενοδοχεία. – Αγώνας δρόμου με στόχο λειτουργία το 2020 και το Ιόνιο στο επίκεντρο

Θεμελιώδεις αλλαγές προβλέπει το νέο νομοσχέδιο που ετοιμάζει η κυβέρνηση για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων στη χώρα. Στην κατεύθυνση αυτή προβλέπεται η λειτουργία τους από ιδιώτες ή και με ΣΔΙΤ, σε ξενοδοχεία ή τουριστικές εγκαταστάσεις, ιδιωτικές μαρίνες κλπ.

Στο παιχνίδι αναμένεται να μπουν επενδυτές που είχαν εκδηλώσεις ενδιαφέρον τα προηγούμενα χρόνια, ακόμη και σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις ενώ σημαντικό είναι το γεγονός ότι η χρηματοδότηση μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων.

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου

Ειδικότερα το σχέδιο νόμου που ετοιμάζεται μεταξύ άλλων προβλέπει:

• Άδεια υδατοδρομίου (ίδρυσης ή λειτουργίας ή ίδρυσης και λειτουργίας) χορηγείται σε Δημόσιο Φορέα, σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, σε ενώσεις προσώπων, καθώς και σε φυσικά πρόσωπα.  Με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χορηγείται άδεια ίδρυσης ή άδεια λειτουργίας ή άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου. Για υδατοδρόμιο σε λίμνη άδεια χορηγείται αποκλειστικά με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Για χορηγούμενη άδεια σε ΠΟΤΑ, σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τουριστικούς λιμένες,  την απόφαση συνυπογράφει και ο Υπουργός Τουρισμού.

• Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου και η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου είναι αορίστου διάρκειας. Η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου ανανεώνεται με όμοια απόφαση, κατόπιν προσκόμισης στο Τ.Ε.Μ. της νέας σύμβασης υδατοδρομίου και επικαιροποιημένων όλων των νομιμοποιητικών εγγράφων του κατόχου της άδειας λειτουργία. Η χορηγηθείσα άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου έχει διάρκεια ισχύος της άδειας λειτουργίας υδατοδρομίου ίση με τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης υδατοδρομίου, και δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πέντε (5) ετών.

• Για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων σε υδατοδρόμια, προβλέπεται ότι η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 1 του ν. 3894/2010 (Α΄204). Η δημιουργία υδατοδρομίων μπορεί να υπαχθεί στο πλαίσιο των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

• Στα υδατοδόμια επιτρέπεται η πραγματοποίηση πτήσεων εσωτερικού ή και εξωτερικού. Στα υδατοδρόμια που πραγματοποιούν πτήσεις εξωτερικού, επιτρέπεται η πραγματοποίηση απευθείας πτήσεων προς και από χώρες που έχουν κυρώσει και εφαρμόζουν τη Συνθήκη Σένγκεν, εφόσον έχει διασφα­λιστεί η δυνατότητα της διενέργειας των κατά νόμο προβλεπόμενων ελέγχων. Πτήσεις από και προς χώρες που δεν έχουν κυρώσει τη Συνθήκη Σένγκεν, πραγματοποιού­νται μέσω Διεθνούς Αερολιμένα ή Αερολιμένα ή Λιμένα ή υδατοδρομίου.

• Ο φορέας λειτουργίας υδατοδρομίου θα καθορίζει τα τιμολόγια των υπηρεσιών που παρέχονται από αυτόν για τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης υδροπλάνων και επιβατών. Ο σχετικός τιμοκατάλογος υπηρεσιών κοινοποιείται στο Τ.Ε.Μ., στην εποπτική αρχή τελών αερολιμένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (Ρ.Α.Λ.), στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (Δ.Α.Λ.) και στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Οικονομικών. Για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από υδατοδρόμιο η εταιρεία υδροπλάνων η οποία πραγματοποιεί τις πτήσεις καταβάλλει τέλος υπέρ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ίσο με το πέντε τοις εκατό (5%) του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Το ίδιο ποσό καταβάλλεται για κάθε επιβάτη και στην περίπτωση ολικής ναύλωσης αεροσκάφους, ανεξάρτητα από το ποσό που έχει καταβληθεί.

Στο επίκεντρο το Ιόνιο
Σύμφωνα με δημοσιεύματα των προηγούμενων ημερών στον αθηναϊκό τύπο η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου το καλοκαίρι του 2020 να αναπτυχθεί ένα αρχικό δίκτυο υδατοδρομίων, και εντός των ημερών θα κατατεθεί το εν λόγω σχέδιο νόμου για την απλούστευση κατασκευής και λειτουργίας υδατοδρομίων.

Καίριο ρόλο θα πρέπει να διαδραματίσει η Περιφέρεια Ιονίων νήσων, από την οποία ζητείται να προχωρήσει άμεσα τις διαδικασίες για αδειοδότηση 5 υδατοδρομίων.

Μετά τις πρωτοβουλίες και τις συμφωνίες της Περιφερειακής αρχής Θόδωρου Γαλιατσάτου, η νέα Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Ρόδη Κράτσα αναμένεται να συνεχίσει ιδίαις δαπάναις την κατασκευή υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο. Εάν, όπως αναφέρουν στην αγορά, προχωρήσει η αδειοδότηση των πέντε αυτών υδατοδρομίων, το καλοκαίρι του 2020, θα υπάρχει δίκτυο οκτώ συνολικά υδατοδρομίων, συμπεριλαμβανομένων αυτών σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα».

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, τα υδροπλάνα θα ξεκινήσουν να πετάνε από την Κέρκυρα, καθώς αν ολοκληρωθεί το δίκτυο των 8 υδατοδρομίων που ετοιμάζεται στο Ιόνιο, αναμένεται να αποτελέσει ένα ιδανικό σημείο εκκίνησης, λόγω της μεγάλης τουριστικής ανάπτυξης του νησιού.

Οι ενδιαφερόμενοι
Οι πρώτοι που εδώ και καιρό επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν είναι η Ελληνικά Υδατοδρόμια, ανήκει κατά 55% στην AktorFacilities της Ελλάκτωρ και ήδη έχει την άδεια λειτουργίας για υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, και η Hellenic Seaplanes. Ωστόσο, εφόσον ανοίξει η αγορά ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει και η καναδική HarbourAir, η TransMalvidian της Blackrock, ο Ελληνομεξικανός Ρικάρντο Φαρία Νικολόπουλος, αλλά και ο Αντρέας Καροτσιέρης της Airwaves.

Νέοι επενδυτές μπαίνουν στο παιχνίδι;
Από τον Ρότσιλντ και την περίφημη βίλα του στην Κέρκυρα και τον Ριμπολόβλεφ στον Σκορπιό έως τον Ιβάν Σαββίδη και την Goldman Sacks πολλά είναι τα ονόματα των επίδοξων μνηστήρων για μια ιδιόκτητη εγκατάσταση υδροπλάνων. Αφού μπορούν;

Σύμφωνα με δημοσιεύματα αλλά και πληροφορίες οι μεγάλοι leaders του ελληνικού τουρισμού ετοιμάζονται να «συστρατευθούν» στο mega project των υδροπλάνων.
Kαθιερωμένα top τουριστικά συγκροτήματα ή ξενοδοχεία και resorts όπως τα Costa Navarino, AMAZOE, Mακεδονία Παλλάς, ή το υπό κατασκευή One&Only Kea Island, ιδιωτικά νησιά με πιο ξεχωριστό παράδειγμα αυτό του θρυλικού Σκορπιού, η βίλα Pότσιλντ στην Kέρκυρα και «βαριά» ονόματα του εγχώριου και ξένου επιχειρείν, οι Aχιλλέας Kωνσταντακόπουλος, Mίλτος Kαμπουρίδης, Iβάν Σαββίδης ή η Dolphin Capital Investors και η «συνεταίρος» της στο project της Tζιάς, η Kerzner (με μετόχους της τους Investment Corporation of Dubai, Goldman Sachs και Colony Capital), ο Pώσος billionaire Nτμίτρι Pιμπολόβλεφ, ο  μεγαλοτραπεζίτης Nαθάνιελ Pότσιλντ κ.α. θέλησαν να μπουν στο «παιχνίδι» της κατασκευής υδατοδρομίων, αλλά ο προηγούμενος νόμος «άναψε κόκκινο» στις ιδιωτικές επενδύσεις στο mega project και πρακτικά τις… απαγόρευσε.

Η αλλαγή μπορεί να σημάνει την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος ενώ στην μακρά λίστα περιλαμβάνονται και δεκάδες άλλοι επιχειρηματίες ή και ιδιώτες, αν προστεθούν π.χ. οι μεγαλοξενοδόχοι σε Xαλκιδική, Kρήτη, άλλα ιδιωτικά νησιά (π.χ. στον Παγασητικό κόλπο) ή μη (Mεγανήσι) που εντάσσουν στους σχεδιασμούς τους την ανάπτυξη υδατοδρομίων, σε όλες τις τουριστικές περιοχές της Eλλάδας και πολλοί άλλοι.

Σύνδεση και με το εξωτερικό
Τα μεγάλα επιχειρηματικά λόμπι στοχεύουν επίσης στη σύνδεση ελληνικών νησιών σε Αιγαίο και Ιόνιο με τα τουρκικά παράλια, την Ιταλία και την Αλβανία.

Τώρα, αναμένεται όλοι τους να «επανέλθουν», από την στιγμή που ο νέος νόμος θα τους ανάψει το «πράσινο φως». Ο «πόλεμος» για μια θέση στις μεταφορές με υδροπλάνα μόλις ξεκινά και οι μνηστήρες είναι πολλοί.

Πηγή