Στέφανος Καράγκος: Ιδρυτής της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ XPLAIN

Ο Στέφανος Καράγκος ίδρυσε την εταιρεία ψηφιακού μάρκετινγκ XPLAIN το 2008, εστιάζοντας στις υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης (Αrtificial Ιntelligence – AI), που μπορούν να βοηθήσουν επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο να βελτιωθούν και να αναπτυχθούν καλύτερα. Σήμερα, η εταιρεία του προσφέρει τις τεχνολογίες AI που έχει αναπτύξει σε περισσότερους από 140 πελάτες σε 40 χώρες, με υπηρεσίες κυρίως στα πεδία της επικοινωνίας, της στρατηγικής ανάπτυξης και του storytelling, δηλαδή της αφήγησης μοναδικών «προσωπικών» ιστοριών-εμπειριών, που κάνουν το brand πιο ελκυστικό στο κοινό. Ο κ. Καράγκος μας μίλησε για τις υπηρεσίες τεχνητής νοημοσύνης που υιοθετούνται από τη βιομηχανία του τουρισμού, πόσο ασφαλείς είναι οι πηγές που επιλέγονται, τι είδους δεδομένα είναι αυτά που χρησιμοποιούν στις αναλύσεις για να μάθουν τις νέες τάσεις, αλλά και για το ποιοι ξενοδοχειακοί όμιλοι ή άλλες τουριστικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες ΑΙ.

Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί η τεχνητή νοημοσύνη ως εργαλείο ανάπτυξης του τουρισμού;

H ΑΙ είναι το μέσο που μας δίνει τη δυνατότητα να κάνουμε πολυδιάστατες αναλύσεις Big Data από εκατοντάδες χιλιάδες πηγές παγκοσμίως. Τα αποτελέσματα αυτών των αναλύσεων προσφέρουν πολύτιμη γνώση και βοηθούν στην κατανόηση των αναγκών του κοινού σε όλες τις επιχειρήσεις, πλατφόρμες και δίκτυα που προτείνουν υπηρεσίες και προορισμούς σύμφωνα με τις προτιμήσεις των χρηστών τους. Στη συνέχεια, εμείς αξιοποιούμε αυτές τις πληροφορίες, ενσωματώνοντάς τες σε υπηρεσίες ΑΙ, που βοηθούν τις επιχειρήσεις με τις οποίες συνεργαζόμαστε όχι μόνο να επιβιώσουν σε ένα διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, αλλά και να επιτύχουν σημαντικά αποτελέσματα. Τέτοιου τύπου υπηρεσίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλο το φάσμα του Destination Marketing για σκοπούς επικοινωνίας, επιδόσεων και βελτίωσής τους, ανάπτυξης στρατηγικής, αναζήτησης προορισμών και προσωποποιημένης εμπειρίας. Στην XPLAIN, έπειτα από χρόνια έρευνας, έχουμε καταφέρει να αναπτύξουμε τις δικές μας τεχνολογίες AI, οι οποίες εφαρμόζονται σε διάφορους τομείς, όπως είναι η αποδοτικότερη online διαφήμιση και η παραγωγή περιεχομένου και storytelling, με βάση τις εμπειρίες που μπορεί να προσφέρει μια επιχείρηση.

Πόσο αξιόπιστες είναι αυτές οι πηγές και τι γίνεται όσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα;

Είναι σημαντικό οι εταιρείες που επιλέγουν οι επιχειρηματίες να είναι πιστοποιημένες από έγκυρες και αυστηρές αρχές στον χώρο του cybersecurity. Διότι αυτό περιλαμβάνει την αξιολόγηση των πηγών που χρησιμοποιούμε πριν από τη χρήση τους, αλλά και κατά τη διάρκεια αυτής. Εμείς ως εταιρεία, μέσω των ισχυρών αλγόριθμων των Neural Network μοντέλων ΑΙ που διαθέτουμε, αξιολογούμε επιπλέον τα δεδομένα που συλλέγουμε. Σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα, αυτά δεν αφορούν τη δουλειά μας, καθώς δεν μας ενδιαφέρουν οι προτιμήσεις του καθενός ξεχωριστά. Δεν μας δίνουν τάσεις. Εμείς αναλύουμε «φυλές» ανθρώπων, όπως λέμε στη γλώσσα μας, δηλαδή ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα.

Πώς βοηθάει η ΑΙ στην αύξηση των κρατήσεων;

Συμβάλλει με ποικίλους τρόπους, όπως για παράδειγμα στην καλύτερη στόχευση σε ομάδες και ανθρώπους που ενδιαφέρονται για έναν προορισμό, ακόμα και αν αυτός ο προορισμός δεν συμπεριλαμβανόταν στην αρχική αναζήτησή τους. Βοηθάει στην προσωποποίηση της όλης εμπειρίας, ώστε να πραγματοποιηθεί κράτηση. Μέσα από την ανάλυση και την αξιοποίηση των κριτικών, ενισχύει την προώθηση ποιοτικών υπηρεσιών και προορισμών. Επίσης, δίνει τη δυνατότητα ζωντανής σύγκρισης και παρακολούθησης δεδομένων παγκοσμίως, ώστε το μάρκετινγκ του κάθε προορισμού να μπορεί να είναι ανταγωνιστικό σε όλα τα επίπεδα (παρουσία, τιμολογιακή πολιτική, θεματική, κ.λπ.).

Μπορούν οι επιχειρηματίες να αξιοποιήσουν τα στοιχεία που τους δίνονται; Είναι σε θέση να αξιολογήσουν τα δεδομένα ή απαιτείται οπωσδήποτε συνεργασία με εταιρείες μάρκετινγκ;

Επειδή κάθε επιχείρηση και κάθε επιχειρηματίας έχουν διαφορετικές ανάγκες και προσεγγίσεις, εμείς συγκεκριμένα προσφέρουμε και τις δύο επιλογές, συνήθως συνδυαστικά. Πάντοτε δουλεύουμε ως συνεργάτες, κάτι που σημαίνει πως μέρος της αξίας που προσφέρουμε είναι και η εξέλιξη των ικανοτήτων των πελατών μας. Επιδίωξή μας είναι, πέραν των συμβουλευτικών μας υπηρεσιών, να δημιουργούμε προσωποποιημένες λύσεις και εργαλεία για τους πελάτες μας, προσφέροντάς τους την ανάλογη υποστήριξη, καθοδήγηση και εκπαίδευση (όπου χρειάζεται) όταν επιλέγουν να δημιουργήσουν και εσωτερικά τμήματα με αναλυτικές ικανότητες.

Με ποιες άλλες τεχνολογίες, πέρα από τις εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας ή τα ρομπότ, συνδυάζεται η ΑΙ στον τουρισμό;

Η ΑΙ εφαρμόζεται σε όλα τα στάδια του Destination Marketing, καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπειρίας. Αυτό σημαίνει πως, ακόμα και αν δεν συνεργάζεται άμεσα με κάποιες από τις τεχνολογίες που αναφέρετε, σίγουρα μπορεί να προσφέρει τα δεδομένα ώστε αυτές να εφαρμοστούν με τον βέλτιστο τρόπο. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη χρήση έξυπνων συσκευών (smartphones, wearables, κ.λπ.), από όπου αντλούνται διαρκώς χρήσιμες πληροφορίες που βελτιστοποιούν τόσο την εμπειρία του επισκέπτη όσο και την ικανότητα της επιχείρησης να επενδύσει σε σωστές κινήσεις, όπως στη διαχείριση ροής επισκεπτών σε πραγματικό χρόνο.

Ποιοι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι ή άλλες τουριστικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τις εξατομικευμένες υπηρεσίες της τεχνητής νοημοσύνης;

Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως σχεδόν όλοι οι μεγάλοι διεθνείς ξενοδοχειακοί όμιλοι χρησιμοποιούν τεχνολογίες ΑΙ με παραπάνω από μία εφαρμογές. Από τον AI concierge των Hilton, τα βραβευμένα ChatBot των Mercure Hotels και των Four Seasons Hotels & Resorts μέχρι πολύπλοκες αναλύσεις από πλατφόρμες, όπως η TripAdvisor, η Booking και η Expedia, οι περισσότεροι υιοθετούν την τεχνολογία αυτή τόσο για προσφορές όσο και για την ανίχνευση «ψεύτικων» κριτικών ή και προσπαθειών εξαπάτησης σε επίπεδο αγορών εισιτηρίων και κρατήσεων.

Πώς βιώνετε ως ταξιδιώτης τις υπηρεσίες της ΑΙ; 

Πρώτα με την καλύτερη, πιο εύκολη και γρήγορη εμπειρία όσον αφορά τον προγραμματισμό ενός ταξιδιού, είτε γίνεται αρκετά πιο νωρίς είτε την τελευταία στιγμή. Τα οφέλη σε αυτό το στάδιο αφορούν τις προτάσεις για νέους προορισμούς, την επίτευξη καλών τιμών, την επιλογή μέσων αλλά και ξενοδοχείων που θα ικανοποιήσουν τις ανάγκες μου. Σε επόμενο στάδιο, αφορά τις εμπειρίες που θα αναζητήσω στον προορισμό, μέσα από πλατφόρμες που θα μου προτείνουν τις καλύτερες δυνατές επιλογές σε σχέση με τη διάθεση της στιγμής. Κατόπιν θα μπορέσω επίσης να διαβάσω κριτικές ανθρώπων που έχουν το ανάλογο προφίλ με εμένα, πριν κάνω την τελική μου επιλογή και επενδύσω χρόνο και χρήμα.

Πραγματοποιήσατε πρόσφατα μια έρευνα –που συνεχίζεται– με θέμα όλα αυτά που αναζητούν οι ταξιδιώτες πριν από την αναχώρησή τους, συγκεντρώνοντας δεδομένα από περισσότερους από 70 εκατομμύρια επιβάτες. Τι έχουν δείξει μέχρι στιγμής τα αποτελέσματά της;

Μια πρωταρχική καινοτομία της εταιρείας μας έχει να κάνει με τα predictive analytics, και είμαστε εξαιρετικά υπερήφανοι που έχουμε εξελίξει ένα από τα πιο ακριβή αλγοριθμικά μοντέλα ΑΙ στον χώρο. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουμε καταφέρει να αναλύουμε σε πραγματικό χρόνο δεδομένα από χιλιάδες πηγές ανά την υφήλιο (103 χώρες) για τον τουρισμό και άλλες 32 κατηγορίες. Συνδέοντας όλες αυτές τις πληροφορίες, μπορέσαμε να αποκτήσουμε γνώση και κατανόηση των διαφορετικών «καταναλωτικών» κοινών της τουριστικής κατηγορίας και, έχοντας τη δυνατότητα αναγνώρισης και χρήσης όλων των «φίλτρων» και επιρροών που ασκεί κάθε κουλτούρα, να τα συμπεριλάβουμε στην ανάλυση μας.

Όλα τα παραπάνω μπορούν να οδηγήσουν σε αποδοτικές κινήσεις και σε αποτελεσματικό σχεδιασμό για επιχειρήσεις του χώρου, από αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχειακές μονάδες μέχρι επιχειρήσεις τροφοδοσίας. Θα παρουσιάσουμε αρκετά από τα ευρήματα της έρευνας στο συνέδριο The Architect Show στην Helexpo, όπως την πρόβλεψη «αφίξεων» σε δημοφιλείς προορισμούς, αλλά και τις επερχόμενες τάσεις. Για παράδειγμα, έχουμε καταλήξει ότι πολλοί αdventure travelers θα εστιάσουν την επόμενη σεζόν σε προορισμούς της Μέσης Ανατολής, όπως το Ομάν, η Ιορδανία και η Αίγυπτος, και πως για τον Αμερικανό τουρίστα τα πακέτα τύπου innovative family packs, αλλά και solo traveling, θα έχουν ραγδαία εξέλιξη το 2020.

Η πληθώρα νέων τεχνολογιών μειώνει λειτουργικά έξοδα, αλλά καταργεί παραδοσιακές θέσεις εργασίας. Αυτό πώς το βλέπετε;

Oι αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία είναι υποστηρικτικές και βοηθούν τις επιχειρήσεις να εξοικονομήσουν χρόνο και χρήμα, να βελτιώσουν ή να δημιουργήσουν νέες υπηρεσίες και προϊόντα. Πίσω από την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά και κάθε άλλη τεχνολογία, υπάρχει η ανθρώπινη ευφυΐα. Συνεπώς,  δεν καταργεί θέσεις στο μάρκετινγκ, αλλά τις επαναπροσδιορίζει και τις εξελίσσει.

Πηγή