Πώς να πίνετε…. «πράσινο» τον καφέ σας

Πώς θα σας φαινόταν αν καθημερινά μπορούσατε, με μια μόνο κίνηση, να βοηθήσετε στην προστασία του περιβάλλοντος; Δεν θέλει κόπο, θέλει τρόπο… Πώς; Χρησιμοποιήστε το δικό σας φλιτζάνι, θερμός, ποτήρι για τον καφέ σας!

του Αντώνη Καλιοντζή

Πολλοί από μας, λόγω χρόνου και υποχρεώσεων, δεν δίνουν μεγάλη σημασία σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Μια καινούργια τάση όμως εμφανίζεται τώρα η οποία δίνει την δυνατότητα στον καθένα να βοηθήσει άμεσα και χωρίς προσπάθεια στην προστασία του περιβάλλοντος: επαναχρησιμοποιήσιμα και ανακυκλώσιμα σκεύη καφέ.

Η κατανάλωση καφέ είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας σε όλες τις χώρες του κόσμου και κάτι που απολαμβάνουν πολλοί άνθρωποι, πριν πάνε στην δουλειά τους. Είναι όμως και μεγάλη πηγή ρύπανσης. Σύμφωνα με έρευνες, τα σκεύη καφέ που δίνονται στις διάφορες καφετέριες και αλυσίδες καφέ, αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες πηγές πλαστικής ρύπανσης καθώς, αν και είναι χάρτινα, διαθέτουν μια πλαστική επίστρωση η οποία δεν ανακυκλώνεται!

Ένα τρανταχτό παράδειγμα είναι η γνωστή αλυσίδα Starbucks, που μόνο στη Βρετανία παράγει 2,5 δισεκατομμύρια κύπελλα καφέ κάθε χρόνο, με μεγάλο κόστος τόσο για το περιβάλλον όσο και για τον φορολογούμενο. Σε παγκόσμιο μάλιστα επίπεδο, η Starbucks και μόνο ξεπερνά τα 4 δισεκατομμύρια κύπελλα καφέ τον χρόνο! Τα απορρίμματα που προκύπτουν προσθέτουν μεγάλο κόστος στο ευρύτερο πρόβλημα της πλαστικής ρύπανσης που μολύνει τα οικοσυστήματα σε όλο τον κόσμο.

pizza boxes and coffee to go with food_1027673806-sm
Επτά εκατομμύρια κύπελλα καφέ απορρίπτονται καθημερινά στο Ηνωμένο Βασίλειο και λιγότερο από το 1% από αυτά ανακυκλώνονται

Γι αυτό τον λόγο στη Βρετανία ξεκίνησε μια καμπάνια από περιβαλλοντικές οργανώσεις με κύριο σκοπό οι αλυσίδες καφέ να αλλάξουν την πολιτική τους όσον αφορά τα σκεύη που χρησιμοποιούν και να προωθήσουν 100%  ανακυκλώσιμα. Αυτή η κίνηση προέκυψε μετά την αποκάλυψη της Επιτροπής Περιβαλλοντικού Ελέγχου ότι 7  εκατ. κύπελλα καφέ απορρίπτονται καθημερινά στο Ηνωμένο Βασίλειο και λιγότερο από το 1% από αυτά ανακυκλώνονται.

Σύμφωνα με την Επιτροπή : «Η τεράστια ποσότητα πλαστικών απορριμμάτων που δημιουργήθηκε από την Starbucks είναι εκτός ελέγχου και καταλήγει σε πλωτές οδούς και άλλα εύθραυστα οικοσυστήματα». Ωστόσο, σήμερα δεν υπάρχει δυνατότητα να διαχωρίζουμε τα κύπελλα καφέ από το συμβατικό ρεύμα αποβλήτων και μόνο σε ελάχιστες εγκαταστάσεις μπορούν να ανακυκλωθούν πλήρως. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει οι μεγάλες αλυσίδες καφέ να προωθήσουν κύπελλα συμβατά με τους τρόπους ανακύκλωσης που είναι πιο διαδεδομένοι, αλλιώς οι εναλλακτικές είναι η αποτέφρωση και η ταφή.

Στο μεταξύ, προκειμένου οι πολίτες να προτιμήσουν αυτά τα σκεύη, πολλές αλυσίδες τα προωθούν κάνοντας έκπτωση στα ροφήματα τους εάν κάποιος φέρει το δικό του κύπελλο ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να προωθήσουν τα δικά τους πλήρως ανακυκλώσιμα σκεύη.

Πιο συγκεκριμένα, η Starbucks προχώρησε και σε μια νέα προσπάθεια, αλλάζοντας στρατηγική όταν εισήγαγε την επιπλέον χρέωση για κύπελλα μιας χρήσης στα κεντρικά σημεία πώλησης στο Λονδίνο σε μια προσπάθεια να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της «επιδημίας» πλαστικών αποβλήτων που μαστίζει το Ηνωμένο Βασίλειο.

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο προώθησης: «Οι πελάτες που φέρνουν τα δικά τους σκεύη δεν θα πρέπει να πληρώσουν το επιπλέον κόστος, μόνο το ρόφημα τους. Εάν είναι επιτυχημένο αυτό το μέτρο, η εταιρεία μπορεί να το εντάξει και σε άλλες αγορές».

Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένας μεγάλος πωλητής καφέ χρεώνει επιπλέον για κύπελλα μιας χρήσης στο Ηνωμένο Βασίλειο και προέκυψε όταν η εταιρεία δεν είδε μεγάλη προτίμηση από τους καταναλωτές για τα ανακυκλώσιμα σκεύη που είχε διαθέσιμα.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους εάν η διαφορά τιμής έχει διαμορφωθεί ως πρόσθετο κόστος παρά ως έκπτωση. Η εταιρεία, σήμερα συνεργάζεται με την περιβαλλοντική φιλανθρωπική οργάνωση Hubbub για να αξιολογήσει τον τρόπο με τον οποίο η επιβάρυνση στο κόστος του καφέ επηρεάζει τις επιλογές των καταναλωτών.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο η Βουλή των Λόρδων ψήφισε μια γενική εισφορά για τα κύπελα μίας χρήσης και ζήτησε την ανακύκλωση όλων των σκευών μιας χρήσης μέχρι το 2023.

Αυτή η κίνηση θυμίζει και την ελληνική διάταξη για την χρέωση στις πλαστικές σακούλες ώστε οι πολίτες αναγκαστικά να ακολουθήσουν μια πιο φιλική στο περιβάλλον στάση. Κάτι το οποίο δεν πιστεύω ότι θα χρειαστεί στην περίπτωση των κυπέλλων καφέ καθώς είναι μια τάση η οποία δεν έχει εμφανιστεί ακόμα στην χώρα μας και πολλές επιχειρήσεις μπορούν να εκμεταλλευτούν προώθηση αυτής της τακτικής ως μέσο διαφήμισης και ταυτόχρονα ως κίνηση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης για την ευαισθητοποίηση  του κοινού.

Άλλωστε, σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης ποιος δεν θα ήθελε να πληρώνει λιγότερο και ταυτόχρονα να βοηθάει το περιβάλλον απλά αλλάζοντας το σκεύος του καθημερινού καφέ του;


Ο Αντώνης Καλλιοντζής είναι Περιβαλλοντολόγος, με ειδικότητα στη Βιώσιμη Ανάπτυξη και Διαχείριση Περιβάλλοντος

Πηγή