15 από τα πιο ξεχωριστά εξώφυλλα του New Yorker και η ιστορία τους

Κάθε εβδομάδα, εδώ και 92 χρόνια, το εμβληματικό περιοδικό σχολιάζει την επικαιρότητα δημιουργώντας μικρά έργα τέχνης

Πριν από 92 χρόνια, στις 21 Φεβρουαρίου του 1925, κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του «The New Yorker», ενός από τα πιο εμβληματικά περιοδικά του κόσμου.

Από την πρώτη στιγμή σήμα κατατεθέν του περιοδικού ήταν τα αναγνωρίσιμα εξώφυλλά του που προσέφεραν μία ριζοσπαστική προοπτική στην ανάδειξη της εβδομαδιαίας ύλης του.

Για τα περισσότερα περιοδικά το εξώφυλλο λειτουργεί ως το αποτελεσματικότερο μέσο προώθησης της κεντρικής τους κάθε φορά ιστορίας, ωστόσο το New Yorker –το οποίο είχε γιορτάσει την 90ή επέτειό του το 2015, κυκλοφορώντας με εννέα διαφορετικά εξώφυλλα- χρησιμοποιούσε ανέκαθεν τα εξώφυλλά του ως μικρά κομμάτια έργων τέχνης που προωθούν τη γενικότερη ευαισθησία πάνω σε ένα καίριο θέμα της επικαιρότητας.

Πνευματώδη, ενημερωτικά, καυστικά, πανέξυπνα, ψύχραιμα, είναι μερικοί μόνο από τους χαρακτηρισμούς που θα μπορούσε κανείς να δώσει στα εξώφυλλα του New Yorker, που από μόνα τους αποτελούν είδηση τόσο στον κόσμο των media όσο και σε αυτόν του graphic design.

Εδώ και έναν σχεδόν αιώνα τα εξώφυλλα του New Yorker καταφέρνουν να αποκρυσταλλώσουν όχι μόνο την τρέχουσα επικαιρότητα και ειδησεογραφία, αλλά και τη σύγχρονη κουλτούρα.

Παρακάτω, επιλέγουμε δεκαπέντε από τα πιο σημαντικά εξώφυλλα του περιοδικού και θυμόμαστε την ιστορία τους.

Το εξώφυλλο του πρώτου τεύχους του περιοδικού, που κυκλοφόρησε στις 21 Φεβρουαρίου του 1925. Ο Rea Irvin ζωγραφίζει τον δανδή χαρακτήρα Eustace Tilley, παραλλαγές του οποίου εμφανίζονται σε πολλά επετειακά τεύχη του New Yorker.

29 Μαρτίου 1976 – Ο Saul Steinberg ζωγραφίζει το “View of the World from Ninth Avenue” για το εξώφυλλο του New Yorker, παρουσιάζοντας το Μανχάταν ως το κέντρο του κόσμου.

15 Φεβρουαρίου 1993 – Ο πολυβραβευμένος δημιουργός του “Maus” (του μοναδικού graphic novel που έχει κερδίσει βραβείο Πούλιτζερ), Art Spiegelman, εγκαινιάζει με το εξώφυλλό του τη στήλη “Jewish Artwork of the Week”, με ένα σχέδιο που γιορτάζει συγχρόνως και την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου. Ένας Χασιδιστής άντρας φιλά μία μαύρη γυναίκα, εν μέσω της περιόδου φυλετικών εντάσεων στο Μπρούκλιν.

17 Απριλίου 1995 – “Theology of the tax cut”: Ακόμα ένα εξώφυλλο του Art Spiegelman

17 Ιουνίου 1996 – Το δεύτερο εξώφυλλο του New Yorker αφιερωμένο στον αγώνα για τα ίσα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων, δια χειρός Barry Blitt.

24 Σεπτεμβρίου 2001 – Η Tina Brown σχολιάζει την τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου

21 Ιουλίου 2008 – Ο Barry Blitt σατιρίζει τις τακτικές εκφοβισμού και τις ψευδείς πληροφορίες που διαδίδουν τα δεξιά πολιτικά στρώματα για να δυσφημίσουν τον Ομπάμα.

2 Νοεμβρίου 2009 – “Unmasked” από τον Chris Ware. Τα νέα ήθη στο έθιμο του Χαλογουίν: Οι γονείς συνοδεύουν τα παιδιά τους για trick or treat παρέα με τα κινητά τους τηλέφωνα.

5 Ιουλίου 2010 – “Gulf Sky and Water”: O καλλιτέχνης Bob Staake, επηρεασμένος από τα σχέδια του Escher, σχολιάζει την τρομακτική περιβαλλοντολογική καταστροφή που προκάλεσε η πετρελαιοκηλίδα της BP στον Κόλπο του Μεξικού, μετά την έκρηξη στην εξέδρα άντλησης Deepwater Horizon.

18 Οκτωβρίου 2010 – Η Roz Chast σχολιάζει την ολοκληρωτική επικράτηση των υπολογιστών στη ζωή μας, στοιχείο που παραμερίζει το παραδοσιακό διάβασμα.

17 Οκτωβρίου 2011 – Ο ιδρυτής της Apple Steve Jobs χάνει την μάχη με τον καρκίνο, και βρίσκει τον Άγιο Πέτρο να έχει αντικαταστήσει το βιβλίο των Πυλών του Παραδείσου με ένα iPad. Καλλιτέχνης ο Barry Blitt.

8&15 Ιουλίου 2013 – ”Moment of Joy”. Ο καλλιτέχνης Jack Hunter ζωγραφίζει τον Bert και τον Ernie σε ένα ακόμη εξώφυλλο του περιοδικού για το διακαίωμα των ομοφυλοφίλων στον γάμο

5 Αυγούστου 2013 – “Carlos Danger”. Ο John Cuneo σχολιάζει τον χαμό που είχε προκαλέσει το σκάνδαλο ερωτικών μηνυμάτων (sexting scandal) του πολιτικού Anthony David.

20 Ιανουαρίου 2014 – “Playing in Traffic”, ακόμα ένα εξώφυλλο του Barry Blitt. O ρεπουμπλικάνος Κυβερνήτης του Νιου Τζέρσεϊ, Chris Christie, είχε προκαλέσει σάλο με το σκάνδαλο Bridgegate κατά το οποίο δημιουργούσε εσκεμμένα κυκλοφοριακή συμφόρηση κλείνοντας τις λωρίδες κυκλοφορίας στο σταθμό διοδίων της γέφυρας George Washington για να εμποδίσει την κυκλοφορία προς την πόλη της Νέας Υόρκης.

8 Δεκεμβρίου 2014 – “Broken Arch”. Ο Bob Staake ζωγραφίζει διαιρεμένη σε «λευκή» και «μαύρη» την Πύλη για την Δύση (Gateway Arch – το ψηλότερο χαλύβδινο μνημείο του κόσμου) που βρίσκεται στο Σεντ Λούις της πολιτείας Μισούρι, σχολιάζοντας τα τραγικά γεγονότα της δολοφονίας του Mike Brown στο Φέργκιουσον.

Tο άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στο LIFO.gr το 2015 από την Άλκηστη Γεωργίου

Πηγή