Καρέ-καρέ η Καπέλα Σιστίνα με κάθε λεπτομέρεια

Μόλις ολοκληρώθηκε, στο Βατικανό, ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο φωτογραφικό πρότζεκτ, που διήρκεσε πέντε χρόνια. Αφορά την απόλυτη ψηφιακή φωτογραφική απεικόνιση όλων των νωπογραφιών του διάσημου παρεκκλησίου που κόσμησε ο Μιχαήλ Αγγελος

Σκοπός της φωτογράφισης ήταν να καταγραφεί με κάθε λεπτομέρεια κάθε ένα εκατοστό όλου του εσωτερικού της Καπέλα Σιστίνα – από τις πλάκες δαπέδου έως την οροφή που φιλοτέχνησε ο Μιχαήλ Αγγελος.

Το διάσημο αυτό παρεκκλήσι, το οποίο βρίσκεται στο Αποστολικό Παλάτι του Βατικανού, δηλαδή στην επίσημη κατοικία του Πάπα, αποτελεί μοναδικό δείγμα της ιταλικής αναγέννησης και πήρε το όνομά του από τον Πάπα Σίξτο Δ’, ο οποίος το ανακαίνισε στα έτη 1477 έως 1480. Εκεί έκτοτε, τελούνται οι σημαντικότερες διοικητικές δραστηριότητες του Βατικανού – σήμερα συνεδριάζει το κονκλάβιο για την εκλογή του Πάπα.

Η Καπέλα Σιστίνα, φημίζεται κυρίως για την αρχιτεκτονική της, οποία ακολουθεί τον Ναό της Παλαιάς Διαθήκης, και βέβαια φημίζεται για τις αριστουργηματικές νωπογραφίες της – δημιουργήματα των μεγαλύτερων ζωγράφων της ιταλικής αναγέννησης, όπως ο Σάντρο Μποτιτσέλι, ο Περουτζίνο, ο Κόζιμο Ροσέλι και ο Ντομένικο Γκιρλαντάιο. Ανάμεσα αυτούς όμως, δεσπόζει ο Μιχαήλ Αγγελος, ο οποίος φιλοτέχνησε την οροφή και την πλευρά του τοίχου πίσω από την Αγία Εδρα (1508-1512).

CAPPELLA_SISTINA_Ceiling

Η εντυπωσιακή οροφή της Καπέλα Σιστίνα, δια χειρός Μιχαήλ Αγγελου

Η Καπέλα Σιστίνα είναι ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του παγκόσμιου πολιτισμού και βεβαίως συντηρείται με μεγάλη ευλάβεια. Για τη συντήρησή της δε, επιστρατεύονται κάθε φορά όλα τα προηγμένα μέσα της τεχνολογίας. Και φυσικά απαιτείται κάθε φορά μια τέλεια φωτογραφική απεικόνισή της, ώστε να μπορούν να διακρίνουν οι συντηρητές τα φθαρμένα σημεία και να επεμβαίνουν με τον σωστό τρόπο.

last_judgement_michelangelo-cropped-and-resized

Τμήμα της «Δευτέρας Παρουσίας» του Μιχαήλ Αγγελου πίσω από την Αγία Τράπεζα της Καπέλα Σιστίνα

Ετσι, τα τελευταία πέντε χρόνια, το Βατικανό, σε συνεργασία με τον εκδοτικό οίκο Scripta Maneant, διοργάνωσαν και ολοκλήρωσαν, την πλήρη φωτογραφική απεικόνιση, κάθε εκατοστού της Καπέλα Σιστίνα, σε κλίματα 1:1, δηλαδή σε φυσικό μέγεθος και με χρωματική ακρίβεια 99,9%. Αποτέλεσμα αυτής της «εκστρατείας» είναι 270.000 φωτογραφίες.

5189283792_a0895d67e3_b

«Η Βάπτιση του Ιησού», νωπογραφία του Περουτζίνο στο παρεκκλήσι του Βατικανού

Οι φωτογραφίες αυτές, δεμένες σε βίβλο, παρουσιάστηκαν στο κοινό, μέσα στην Καπέλα Σιστίνα, στις 24 Φεβρουαρίου. Στην παρουσίαση αποκαλύφθηκε πως η φωτογράφιση των νωπογραφιών γινόταν κάθε βράδυ από τις 7 μέχρι τις 2 τα ξημερώματα πάνω σε σκαλωσιές και με τηλεφακούς. Η ποιότητα των εικόνων είναι τόσο λεπτομερής, ώστε διακρίνονται ακόμη και οι πινελιές των ζωγράφων. Τα ηλεκτρονικά αρχεία, καταλαμβάνουν χώρο 20 terabytes και σώζονται στους σέρβερ του Βατικανού.

795bc203511e663606c692d19c979ec1

«Το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας», νωπογραφία του Κόζιμο Ροσέλι στην Καπέλα Σιστίνα

Οσο για τη βίβλο, είναι τρίτομη, 870 σελίδων και περιλαμβάνει 220 αναπτύγματα 60X130 εκ. Τελικά κάθε ένα από τα τρία βιβλία ζυγίζει 20 κιλά και κοστίζει 12.000 ευρώ. Ωστόσο αντίτυπα θα δωριστούν κατ’ αρχάς σε πανεπιστήμια και βιβλιοθήκες.

Δύο από τους τρεις τόμους των εκδόσεων Scripta Maneant που παρουσιάστηκαν μέσα στην Καπέλα Σιστίνα (REUTERS/Philip Pullella)

Σύμφωνα πάντως με εκπρόσωπο των Μουσείων του Βατικανού, η φωτογράφιση αυτή, πέρα από το ότι συνθέτει το απόλυτο coffee table book, επιτρέπει να έχουμε καταγεγραμμένη την πιστή απεικόνιση της κατάστασης των νωπογραφιών εν έτει 2017. Αυτή η καταγραφή προβλέπεται να είναι πολύτιμη για τη συντήρησή τους. Η προηγούμενη συντήρηση των νωπογραφιών του Μιχαήλ Αγγελου στο εσωτερικό της Καπέλα Σιστίνα έγινε μεταξύ 1980 και 1994.

Κάθε φωτογραφία στο λεύκωμα είναι κλίμακας 1:1 με τις πρωτότυπες νωπογραφίες (REUTERS/Philip Pullella)

Πηγή