Οι startups αλλάζουν το delivery

Οι εφαρμογές των startups παρέχουν σε μικρά τοπικά καταστήματα τροφίμων (όπως τα mini market) να έρθουν άμεσα σε επαφή με τους πελάτες τους (φωτ. Shutterstock).

Από τη Δέσποινα Κόντη

Μια ανερχόμενη και άκρως δυναμική αγορά, αυτή των grocery και retail delivery apps, έχει αρχίσει να αναπτύσσεται και στη χώρα μας, ευνοημένη από την επέλαση της πανδημίας, τους περιορισμούς στις μετακινήσεις των καταναλωτών αλλά και την ασύλληπτη αύξηση σε downloads που σημείωσαν χρηστικές ψηφιακές εφαρμογές κατά την περίοδο της καραντίνας. Πρόκειται για υπηρεσίες που έχουν δημιουργήσει ανερχόμενες αλλά και ανεπτυγμένες νεοφυείς επιχειρήσεις, όπως η InstaShop, η efood, η πλατφόρμα stoferno.gr, η fertoapp κ.ά., μέσω των οποίων οι καταναλωτές παραγγέλνουν προϊόντα (σνακ, τρόφιμα, προϊόντα προσωπικής φροντίδας, ποτά – αναψυκτικά κ.λπ.) από τα συνεργαζόμενα με τις υπηρεσίες καταστήματα (μίνι μάρκετ, ζαχαροπλαστεία, φαρμακεία, ανθοπωλεία, pet shops) και αυτά φθάνουν μέσα σε λίγα λεπτά στο σπίτι τους.

Στην Ελλάδα έκανε την εμφάνισή της πρόσφατα η εφαρμογή της εταιρείας InstaShop του Γιάννη Τσιώρη και της Ιωάννας Αγγελιδάκη, η οποία τον Αύγουστο του 2020 εξαγοράστηκε από τη γερμανική Delivery Hero έναντι 360 εκατ. δολ. Η «χρυσή» ιδέα των δύο Ελλήνων ιδρυτών ήταν ήδη διαθέσιμη σε χώρες της Μέσης Ανατολής και προς τα τέλη του 2020 έφθασε και στη χώρα μας. «Ξεκινήσαμε το 2015 με μια μικρή γειτονιά στο Ντουμπάι και με μόνο ένα μίνι μάρκετ. Σήμερα είμαστε σε Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Μπαχρέιν, Κατάρ, Αίγυπτο, Λίβανο και Ελλάδα. Είμαστε δηλαδή σε 6 χώρες», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κ» η Ιωάννα Αγγελιδάκη, συνιδρύτρια και υπεύθυνη μάρκετινγκ της InstaShop. «Από την ίδρυση της εταιρείας, διατηρούσαμε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη το τεχνολογικό μας hub, εκεί είναι σήμερα όλοι οι προγραμματιστές μας. Τον Νοέμβριο του 2020 αποφασίσαμε και επίσημα να φέρουμε την εφαρμογή InstaShop στην πατρίδα μας, ξεκινώντας και πάλι από τη Θεσσαλονίκη, όπου είναι σήμερα διαθέσιμη η υπηρεσία», λέει.

«Αυτή τη στιγμή η υπηρεσία στην Ελλάδα είναι στα πρώτα της βήματα, αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε τι χρειάζεται ο Ελληνας χρήστης μας προκειμένου και εμείς από τη μεριά μας να παρέχουμε μια σωστή υπηρεσία μαζί με τους συνεργάτες μας», συμπληρώνει. Στο πλαίσιο της εισόδου της στην ελληνική αγορά, η εταιρεία εξετάζει επίσης να αναπτύξει και μια λύση courier, ενδεχομένως και μέσω συνεργασιών με εταιρείες του χώρου, για να εξυπηρετήσει τις επιχειρήσεις που θέλουν να εισέλθουν στον ψηφιακό κόσμο αλλά δεν έχουν τους απαιτούμενους πόρους. «Δουλεύουμε πάνω σε μια λύση courier στην Ελλάδα για να βοηθήσουμε όλους όσοι θέλουν να μεταβούν στην ψηφιακή εποχή και δεν έχουν τους απαιτούμενους πόρους, να το πραγματοποιήσουν μέσω της InstaShop». Η πανδημία έδρασε καταλυτικά, όπως αποδεικνύει και η αυξημένη χρήση της υπηρεσίας την περίοδο του lockdown. «Από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο του 2020 παρατηρήσαμε αύξηση της τάξεως του 70% σε downloads της εφαρμογής και αύξηση 50% στις ημερήσιες παραγγελίες», αναφέρει στην «Κ» η κ. Αγγελιδάκη.

Στο μεταξύ, την υπηρεσία efood market λάνσαρε πιλοτικά πριν από λίγες ημέρες στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής η δημοφιλής online πλατφόρμα διανομής φαγητού efood, η οποία περιήλθε επίσης στην «αγκαλιά» της Delivery Hero το 2015. Μέσω της νέας υπηρεσίας, η εταιρεία δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παραλάβουν στην πόρτα τους μικρά καθημερινά ψώνια σε λιγότερο από 30 λεπτά παραγγέλνοντας από μίνι μάρκετ. Οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν πάνω από 1.000 προϊόντα, ενώ στόχος της υπηρεσίας είναι να καλύψει το επόμενο διάστημα ολόκληρη την Αττική. Σε αυτό θα συμβάλει και ο στόλος της efood, που απασχολεί ήδη πάνω από 1.200 διανομείς. Μικρότερες και πιο «φρέσκες» startups, όπως η stoferno.gr αλλά και η εφαρμογή fertoapp που δημιουργήθηκε το 2020, προσφέρουν υπηρεσίες διανομής προϊόντων, με τη stoferno.gr να αναπτύσσει τελευταία και υπηρεσία courier (last mile delivery). Ενδεικτικά, διαθέτοντας ένα στόλο 30 οχημάτων, η stoferno.gr έχει φθάσει να πραγματοποιεί για λογαριασμό αλυσίδας ηλεκτρονικών καταστημάτων ακόμη και 300 παραδόσεις παραγγελιών ημερησίως.

Πηγή