Τι μπορούμε να κάνουμε ως καταναλωτές για να αντιμετωπιστεί η κρίση της κλιματικής αλλαγής

GAN CHAONAN VIA GETTY IMAGES

Πέντε τρόποι για να κάνουμε τη διαφορά.

Ως καταναλωτές πρέπει να εκτιμήσουμε τη σχέση μεταξύ της συμπεριφοράς μας και των επιπτώσεών της στο περιβάλλον. Οι καταναλωτές ευθύνονται για το 60-70% όλων των άμεσων και έμμεσων εκπομπών. Μπορούμε να οδηγήσουμε την αλλαγή που θέλουμε απεγνωσμένα.

Ο αντίκτυπος ποικίλλει, ανάλογα με το επίπεδο εισοδήματος. Υπάρχει τουλάχιστον δεκαπλάσια διαφορά στο αποτύπωμα άνθρακα μεταξύ των νοικοκυριών χαμηλού και υψηλού εισοδήματος. Σύμφωνα με τα Global Demographics, το 21% των νοικοκυριών αντιπροσωπεύουν το 61% του συνολικού παγκόσμιου εισοδήματος. Ένα νοικοκυριό χαρακτηρίζεται ως υψηλό εισόδημα παγκοσμίως, όταν βγάζει 38.000 $ ή περισσότερα ετησίως.

Ως εκ τούτου είναι ανάγκη όλοι τους καταναλωτές υψηλού εισοδήματος και υψηλού κόστους να επιλέγουν, να αγοράζουν και να χρησιμοποιούν όλα τα αγαθά με τρόπο που να ταιριάζει στις κλιματικές μας φιλοδοξίες – ειδικά εάν το νοικοκυριό σας ξοδεύει 38.000 $ ή περισσότερα ετησίως.

Είναι σαφές ότι η δράση των καταναλωτών δεν είναι ο μόνος τρόπος μετριασμού της κλιματικής αλλαγής και θα χρειαζόμαστε όλες τις πιθανές προσπάθειες και βελτιώσεις από κυβερνήσεις και βιομηχανίες. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα νοικοκυριά είναι υπεύθυνα για τα δύο τρίτα όλων των άμεσων και έμμεσων εκπομπών, πιστεύεται ότι οι καταναλωτές πρέπει να είναι μεγάλο μέρος αυτής της αλλαγής.

Πέντε τρόποι που μπορούν να φέρουν την αλλαγή

1) Κατανοούμε τις δικές μας, άμεσες και έμμεσες εκπομπές. Υπάρχουν διάφοροι υπολογιστές αποτυπώματος άνθρακα, όπως footprintcalculator.org, conservation.org ή WWF. Κάθε ένα έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, αλλά όλα επιστρέφουν σταθερά αποτελέσματα.

Στην περίπτωσή μου, αυτά τα αποτελέσματα δεν είναι μόνο συνεπή, αλλά και αρκετά ενοχλητικά. Με βάση τον τρόπο ζωής μου, οι προ-πανδημικές εκπομπές μου κυμαίνονται από 28-32 τόνους CO2 ετησίως. Από αυτά τα αποτελέσματα έμαθα ότι θα χρειαζόμασταν οκτώ πλανήτες Γη αν όλοι ζούσαν όπως εγώ. Όταν μείωσα τα ταξίδια με το αυτοκίνητο κατά το ήμισυ και εξάλειψα τα αεροπορικά ταξίδια εντελώς (για να εξηγήσω την πανδημία), εκπέμπω τα μισά επίπεδα πριν από το COVID-19. Καλύτερα, αλλά ακόμα τέσσερις φορές πάρα πολύ και τρεις πλανήτες πάρα πολλοί.

2) Προσπαθούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση σε πληροφορίες. Σήμερα, είναι συχνά δύσκολο να κατανοήσουμε τον αντίκτυπο των προϊόντων που αγοράζουμε. Μπορείτε να πείτε ποιο μήλο στο συνηθισμένο μανάβικο σας είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον; Ή σημαντικότερα αν είναι όλα τα ρούχα, τα αυτοκίνητα, το κρέας, τα ηλεκτρονικά και οι υπηρεσίες cloud, για να μην αναφέρουμε τη χρήση ενέργειας;

Οι εταιρείες Trailblazing παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το αποτύπωμα άνθρακα για να βοηθήσουν στη λήψη καλύτερων επιλογών, ωστόσο δεν είναι ακόμη μια γενική πρακτική. Ας ελπίσουμε ότι ένας αυξανόμενος αριθμός εταιρειών θα αξιοποιήσει πρωτοβουλίες όπως το Open Footprint Forum για να αυξήσει την ακρίβεια και τη διαφάνεια σχετικά με τη μέτρηση του κλάδου και την αναφορά περιβαλλοντικών αποτυπωμάτων.

Πρέπει να γίνουν περισσότερα σε αυτόν τον χώρο και οι κυβερνήσεις πρέπει να διαδραματίσουν μεγάλο ρόλο. Σύμφωνα με την έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, το 72% των πολιτών της ΕΕ συμφωνεί ότι οι πληροφορίες για το αποτύπωμα άνθρακα για τα προϊόντα πρέπει να είναι υποχρεωτικές. Χρειάζεται ένα σύστημα ενημέρωσης των καταναλωτών, πιθανώς μέσω ετικετών αποτυπώματος άνθρακα. Οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην εισαγωγή τέτοιων προτύπων επισήμανσης για χρήση από τις βιομηχανίες. Εν τω μεταξύ, αναζητήστε τις πληροφορίες καθώς είναι όλο και περισσότερο διαθέσιμες.

3) Να κάνουμε καλύτερες καταναλωτικές επιλογές. Φαίνεται συχνά ότι υπάρχει μόνο μια δυαδική επιλογή – για κατανάλωση ή όχι – με πολύ περιορισμένες επιλογές για κατανάλωση με μεγαλύτερη υπευθυνότητα. Ωστόσο, η αυξημένη πρόσβαση σε πληροφορίες συχνά αποδεικνύει ότι υπάρχουν περισσότερες επιλογές.

Για παράδειγμα, κοιτάζοντας το μενού Just Salad, μία από τις επιλογές που θα μπορούσα να κάνω είναι μεταξύ της Maple Crispy Chicken Salad και της Chicken Pitta Salad. Και οι δύο περιλαμβάνουν κοτόπουλο και και οι δύο περιέχουν παρόμοιες θερμίδες. Ωστόσο, το αποτύπωμα άνθρακα του τελευταίου είναι 60% μεγαλύτερο από το πρώτο. Φανταστείτε εάν θα μπορούσαμε να κάνουμε το ίδιο για όλες τις επιλογές των καταναλωτών μας.

4) Να είμαστε έτοιμοι να πληρώσουμε για αυτό. Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες υψηλότερης ποιότητας συχνά δεν θα είναι φθηνότερα από εκείνα των υψηλών ρυπογόνων. Ο καθαρισμός των αλυσίδων εφοδιασμού, η σωστή εκτέλεση θα κοστίσει χρήματα. Να είστε έτοιμοι να πληρώσετε ένα ασφάλιστρο για ένα προϊόν χαμηλών εκπομπών. Ας ελπίσουμε ότι μια μέρα θα φτάσουμε σε μια κλίμακα στην οποία τέτοιες αντισταθμίσεις δεν υπάρχουν πια.

5) Να βοηθήσουμε τους άλλους να αυξήσουν την ευαισθητοποίησή τους. Να βεβαιωθούμε ότι η οικογένειά μας κατανοεί τον αντίκτυπό τους. Αν τους βοηθήσουμε να κάνουν καλύτερες επιλογές και θα πολλαπλασιάσουμε τον αντίκτυπό μας.

Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι η αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος είναι ευθύνη των κυβερνήσεων και των βιομηχανιών. Αυτό επειδή χρειαζόμαστε μια επανάσταση, όχι μόνο λίγους πλούσιους που θα αισθανθούν καλύτερα για τον εαυτό τους. Πιστεύω ακράδαντα ότι κάθε ένας από αυτούς τους ενδιαφερόμενους φορείς μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Οι κυβερνήσεις πρέπει να ενεργοποιήσουν και να εκπαιδεύσουν, και οι βιομηχανίες πρέπει να καθαρίσουν τις δραστηριότητές τους και να παραδώσουν βιώσιμα προϊόντα μαζί με περισσότερες πληροφορίες.

Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές μπορούν επίσης να ηγηθούν αυτής της επανάστασης. Όσο περισσότερο καταναλώνει ένα άτομο, τόσο μεγαλύτερη ευθύνη έχει. Έτσι, ας ευαισθητοποιήσουμε τον εαυτό μας και τους άλλους, ας αναζητήσουμε πληροφορίες, ας κάνουμε προσεκτικές επιλογές και ας δημιουργήσουμε ζήτηση για καλύτερα προϊόντα. Εάν μπορούμε να το αντέξουμε οικονομικά, είμαστε έτοιμοι να πληρώσουμε περισσότερα.

Όταν οι καταναλωτές το κάνουν αυτό, θα ακολουθήσουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι εταιρείες πετρελαίου και οι παραγωγοί κρέατος.

Πηγή: World Economic Forum

Πηγή