Ανάλυση: Θα είναι το αυτοκίνητο το επόμενο θύμα του κορονοϊού;

Με τους δρόμους άδειους, όλο και περισσότεροι ποδηλάτες έχουν κάνει την εμφάνισή τους και, για χάρη του πλανήτη, αρκετές πόλεις κάνουν ό,τι μπορούν ώστε πολλοί από αυτούς να μην επιστρέψουν στα ΙΧ τους, μετά το τέλος της καραντίνας

Οσο ο κόσμος παραμένει κλεισμένος στα σπίτια, οι δρόμοι, που υπό κανονικές συνθήκες είναι πηγές ατμοσφαιρικής-και όχι μόνο-ρύπανσης, είναι, πλέον, ανατριχιαστικά άδειοι. Φυσικά, ο μεγάλος απών είναι τα προσωπικά αυτοκίνητα, τα οποία αναπαύονται μέσα σε γκαράζ ή δίπλα σε πεζοδρόμια, καθαρίζοντας όχι μόνο τις κυκλοφοριακές ροές, αλλά και την ατμόσφαιρα.

Οπως είδαμε, ακόμη και από τις πρώτες εβδομάδες του σχεδόν παγκοσμίου lockdown, η δραστική μείωση της ανθρώπινης δραστηριότητας έχει δώσει μία σημαντική ανάσα στο περιβάλλον. Μπορεί εμείς να βλέπουμε μόνο φωτογραφίες με την επιστροφή της άγριας ζωής στις πόλεις, αλλά η μεγάλη διαφορά φαίνεται στην μείωση των εκπομπών ορυκτών ρύπων.

Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις, οι εκπομπές του άνθρακα που προέρχονται από τα ορυκτά καύσιμα πρόκειται να παρουσιάσουν πτώση-ρεκόρ μεταξύ 5,5% και 5,7% το 2020. Παράλληλα, η ποιότητα του αέρα έχει βελτιωθεί δραστικά, μέχρι και σε πόλεις σαν το Δελχί, που κατά πολλούς έχει την χειρότερη ποιότητα αέρα στον κόσμο. Παρόμοιες εξελίξεις παρατηρούνται μέσω δορυφόρων και στην Ευρώπη, όπου στο Μιλάνο τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου μειώθηκαν κατά 40%.

Μία κάτοικος του Μιλάνου μαθαίνει στην κόρη της από νωρίς τις χαρές του ποδηλάτου (Reuters)

Οπως ήταν λογικό, λοιπόν, αρκετές πόλεις, από διάφορα σημεία του πλανήτη, προσπαθούν να βρουν κάποια λύση, ώστε αυτή η πτώση στις εκπομπές άνθρακα να μην είναι μόνο προσωρινή, αλλά διατηρήσιμη, ακόμη και μετά την «επιστροφή στην κανονικότητα»

Φυσικά, μαζί με την χρήση των αυτοκινήτων, έχει μειωθεί και η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Μάλιστα, μετά από εντολή της κινεζικής κυβέρνησης, τα ΜΜΜ σε αρκετές πόλεις της χώρας, συμπεριλαμβανομένου και της Γουχάν, από όπου ξεκίνησε ο ιός, σταμάτησαν να λειτουργούν, μιας και είναι πηγή συγκέντρωσης ανθρώπων.

Τόσο δραστικά μέτρα δεν έχουν παρθεί από πολλές άλλες χώρες, όμως ο (περισσότερος) κόσμος αντιλαμβάνεται την επικινδυνότητα της συνάθροισης και έτσι λεωφορεία και συρμοί ολοκληρώνουν τα δρομολόγια τους σχεδόν άδεια.

Ετσι, όπως είναι πολύ πιθανόν να έχετε παρατηρήσει οπουδήποτε και να μένετε, όλο και περισσότερα άτομα έχουν καταφύγει στην λύση του ποδηλάτου στην περίοδο της καραντίνας. Απόλυτα λογικό, μιας και το ποδήλατο λειτουργεί όχι μόνο σαν μια πιο γρήγορη εναλλακτική από το περπάτημα, αλλά και σαν άσκηση, που είναι ακόμη πιο πολύτιμη όσο τα γυμναστήρια παραμένουν κλειστά.

Από το Πεκίνο, μέχρι την Νέα Υόρκη και το Δουβλίνο, ο αριθμός των ποδηλάτων έχει τουλάχιστον διπλασιαστεί.

Ως αποτέλεσμα, αρκετές πόλεις έχουν κατασκευάσει προσωρινούς ποδηλατοδρόμους ή έχουν κλείσει κάποιους δρόμους από τα αυτοκίνητα, για να διευκολύνουν το ξαφνικά κατά πολύ αυξημένο ποδηλατικό κοινό τους.

Στις Βρυξέλλες, για το προσεχές μέλλον, η περιοχή του κέντρου θα μετατραπεί σε ζώνη προτεραιότητας για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, ενώ αρκετοί δρόμοι έχουν κλείσει στη Μπογκοτά, στο Μπράιτον, στη Βοστόνη και σε πολλές άλλες πόλεις.

Ποδηλάτης με μάσκα (και) στην Χιλή (Reuters)

Τι θα γίνει, όμως, όταν, επιτέλους, ο ιός δεν αποτελεί τόσο μεγάλο κίνδυνο και οι κανονικοί ρυθμοί της ζωής επιστρέψουν; Ενας φόβος είναι πως μετά το σοκ του κορονοϊού, το επιβατικό κοινό θα αποφύγει τα ΜΜΜ και αντίθετα, θα στραφεί στα ΙΧ, προκαλώντας ακόμη περισσότερη μόλυνση από ό,τι προηγουμένως.

Εχοντας αυτό κατά νου, το Μιλάνο ανακοίνωσε πως σκοπεύει να προβεί σε αλλαγές, ώστε να προσφέρει εναλλακτικές στην οδήγηση, μετά το τέλος της πανδημίας. «Για να αποτρέψουμε την υπερβολική χρήση των ιδιωτικών αυτοκινήτων και την επακόλουθη αύξηση της ρύπανσης, η πόλη του Μιλάνου θα ενθαρρύνει την χρήση των ποδηλάτων» έγραφε η σχετική ανακοίνωση.

Ετσι, μετά την άρση των μέτρων αναμένεται η κατασκευή ποδηλατοδρόμων και μεγαλύτερων πεζοδρομίων, που θα μειώσουν το μέγεθος των δρόμων για τα αυτοκίνητα, σε συνδυασμό με την εγκαθίδρυση πιο χαμηλών ορίων ταχύτητας.

Προφανώς, οι συγκεκριμένες αλλαγές δεν σηματοδοτούν κάποια ολική απαγόρευση των αυτοκινήτων, αλλά ξεκάθαρα δείχνουν προς μία πιο «πράσινη» κατεύθυνση. Αρά, είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε και από άλλες κοινότητες να ακολουθήσουν το ίδιο παράδειγμα;

Οι πρόσφατες εξελίξεις υποδεικνύουν πως ναι.

Ο δήμαρχος του Παρισιού, ήδη, είχε δεσμευτεί πως μέχρι το 2024 θα είχε κάνει την πόλη πιο φιλική προς τους ποδηλάτες και πριν λίγες ημέρες ανακοινώθηκε η κατασκευή προσωρινών ποδηλατοδρόμων, που θα ακολουθούν πορεία των γραμμών του μετρό. Παρόμοια μέτρα προετοιμάζεται να πάρει και η Βουδαπέστη και παράλληλα ο δήμαρχος του Λονδίνου έχει ξεκαθαρίσει πως θέλει να διατηρήσει τον καθαρό αέρα που αυτή την στιγμή υπάρχει στην αγγλική πρωτεύουσα.

Λίγο πιο βόρεια, στο Μάντσεστερ, μία Ελληνίδα, η Αγγελική Στόγια, είναι δημοτική σύμβουλος και ηγείται της στρατηγικής σχεδιασμού και περιβάλλοντος της πόλης.

«Οταν τα μέτρα αρθούν, αντί να γυρίσουμε πίσω στις παλιές μας συνήθειες, πρέπει να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία και να δούμε πώς μπορούμε να στηρίξουμε περισσότερους ανθρώπους και να τους δώσουμε την ευκαιρία να επιλέξουν το περπάτημα ή το ποδήλατο, αντί του αυτοκινήτου», δήλωσε στο BBC.

Σε εθνικό επίπεδο, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι μία από τις χώρες που στοχεύουν στην απαγόρευση των πωλήσεων όλων των βενζινοκίνητων, diesel και υβριδικών αυτοκινήτων μέσα στις επόμενες δεκαετίες.

Ομως, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, τότε ο κόσμος θα πρέπει να δει πολύ πιο ζεστά την προοπτική των ηλεκτρικών οχημάτων, των οποίων οι πωλήσεις θα ανέρχονται στα 56 εκατομμύρια μέχρι το 2040, σύμφωνα με το BloombergNEF. Φυσικά, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν είναι η τέλεια λύση-είναι ακριβά και απαιτείται η κατασκευή πάρα πολλών σημείων φόρτισης-, αλλά είναι ένα βήμα στην σωστή κατεύθυνση.

Ενα Tesla model X φορτίζει: Τα αυτοκίνητα της Tesla είναι η τελευταία λέξη της ηλεκτρικής μόδας

Ακόμη και έτσι, χρειάζονται πολλές παραπάνω δράσεις και πρωτοβουλίες για να διασωθεί ο πλανήτης από τις ολέθριες συνέπειες που θα προκαλέσει η κλιματική αλλαγή, αν η ανθρωπότητα συνεχίσει στον ίδιο ρυθμό.

Ο Covid-19 «χτύπησε» σε κρίσιμο σημείο και μαζί με τους εκατοντάδες χιλιάδες θανάτους και την τεράστια οικονομική ζημιά, έδωσε μία ανάσα στο περιβάλλον, μα σε καμία περίπτωση δεν έλυσε το μεγαλύτερο πρόβλημα του πλανήτη.

Η πραγματική αλλαγή που έφερε ο κορονοϊός, είναι ότι μας έδειξε πως συνήθειες που έχουν διατηρηθεί εδώ και χρόνια ή ακόμη και αιώνες, μπορούν να αλλάξουν μπροστά σε έναν μεγάλο κίνδυνο. Μπορεί, λοιπόν, να μην είμαστε καν σε θέση να υπολογίσουμε πόσες ζωές αυτή η πανδημία θα κοστίσει, αλλά η κλιματική αλλαγή είναι πολύ πιο επικίνδυνη και αν δεν πάρουμε τις σωστές αποφάσεις μετά το τέλος αυτής της ιστορίας, τότε οι συνέπειες θα είναι πολύ χειρότερες.

Πηγή