Μαθαίνοντας τα ρομπότ να αισθάνονται

Η ομάδα της Behavioral Signals στα αθηναϊκά της γραφεία: Από αριστερά: Σπύρος Δημόπουλος, Σπύρος Γεωργιλαδάκης, Μαλβίνα Νικάνδρου, Δημήτρης Σγουρόπουλος, Ιωακείμ Ρεβυθάς, Γιάννης Καραβασίλης, Δημήτρης Μαστρογιαννόπουλος, Θοδωρής Γιαννακόπουλος, Ευθύμης Γεωργίου, Γιώργος Παρασκευόπουλος, Γιώργος Πανταζόπουλος, Αγγελίνα Χατζηαγάπη, Νάσσος Κατσαμάνης, Λεντιόν Σωτήρη. Φωτογραφίες: Βαγγέλης Ζαβός

Από τη Μαρία Αθανασίου

Είναι φορές που θα ευχόσασταν η Siri ή η Alexa να μπορούσε να αναγνωρίσει τον εκνευρισμό, την ανυπομονησία ή την αγωνία στη φωνή σας όταν ζητάτε μια πληροφορία; Έχετε αισθανθεί κάποτε ότι οι συνεργάτες σας, ο ψυχολόγος σας, ο συμπαθής υπάλληλος στην εξυπηρέτηση πελατών της τράπεζάς σας μοιάζουν να μην καταλαβαίνουν τι τους λέτε ή πώς αισθάνεστε, ώστε να έχετε μια γόνιμη συζήτηση ή συνεργασία; Έχετε ευχηθεί ποτέ να ξέρατε τι σκέφτεται ή πώς να χειριστείτε τον υποψήφιο πελάτη, ώστε να κλείσετε τη συμφωνία; Η, εν μέρει, ελληνική εταιρεία Behavioral Signals έχει αναπτύξει μια τεχνολογία που δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους και μηχανές να αναγνωρίζουν και να μετρούν συναισθήματα και συμπεριφορές, αναλύοντας ανθρώπινες συνομιλίες. Ως αποτέλεσμα, η τεχνολογία αυτή βοηθά στη βελτίωση της επικοινωνίας μεταξύ ανθρώπων, αλλά και μεταξύ ανθρώπων και μηχανών, και μας φέρνει πιο κοντά στη δημιουργία μηχανών που θα μπορούν να νιώθουν ανθρώπινα συναισθήματα.

_dsc5720

Ο CEO της εταιρείας Behavioral Signals, Ράνα Γκουζράλ.

Η Behavioral Signals ιδρύθηκε το 2016 από τους Αλέξανδρο Ποταμιάνο, αναπληρωτή καθηγητή στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, και τον Shri Narayanan, Professor of Electrical Engineering, Computer Science, Linguistics, Psychology στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια. Η εταιρεία έχει παρουσία τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Αθήνα, όπου βρίσκεται το τεχνικό τμήμα των προγραμματιστών και μέρος του τμήματος έρευνας και ανάπτυξης. Η πατενταρισμένη τεχνολογία Behavioral Signal Processing είναι σε θέση όχι μόνο να εντοπίσει και να μετρήσει το συναίσθημα από τη φωνή, αλλά και να προβλέψει την πρόθεση του ομιλητή μέσω της συμπεριφορικής ανάλυσης. Πιο συγκεκριμένα, αναλύει όχι μόνο τι λέγεται, αλλά και πώς λέγεται, τα συναισθήματα, τον τρόπο ομιλίας, τον τόνο και τη χροιά της φωνής. Πρόκειται για μια επανάσταση, με δεδομένο ότι μέχρι τώρα αυτό που συνήθως κάνουν οι μηχανές με αναγνώριση φωνής είναι να αναλύουν το τι λέγεται και να δίνουν απλές απαντήσεις σε ερωτήσεις που θέτει ο χρήστης. «Αναπτύσσουμε αλγορίθμους που επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν τεχνολογία τεχνητής συναισθηματικής νοημοσύνης (emotion AI) στις δικές τους υπηρεσίες, ώστε να βελτιώσουν την απόδοση και την αποτελεσματικότητά τους», επισημαίνει ο CEO της Behavioral Signals, Ράνα Γκουζράλ. «Αναλύοντας την εξέλιξη μιας συνομιλίας, η τεχνητή συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να προσδιορίσει ποιες συμπεριφορές και συναισθήματα προκάλεσαν μια αντίδραση και ποια υπήρξαν τα σημεία-κλειδιά».

Η τεχνολογία αυτή είναι λογισμικό ως υπηρεσία (software as a service-SaaS) και παρέχεται σε εταιρείες που διαθέτουν δικό τους λογισμικό, στο οποίο το ενσωματώνουν. Ήδη χρησιμοποιείται από επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, με την πλειονότητα να έχει έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες. Πρόκειται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά των υπολογιστών και της τεχνητής νοημοσύνης, στην υγεία, στον χρηματοπιστωτικό τομέα, στη λιανική. Οι υπηρεσίες που προσφέρει έχουν εφαρμογή στα πεδία της ρομποτικής, των βοηθών φωνής (Siri, Alexa κ.λπ.), των εφαρμογών επικοινωνίας (Zoom, Skype), της εκπαίδευσης, της υγείας, καθώς και στα τηλεφωνικά κέντρα εταιρικής υποστήριξης. Πιο συγκεκριμένα, οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν, π.χ., στην ευφυή δρομολόγηση ενός τηλεφωνικού κέντρου, όπου ένας θυμωμένος πελάτης μπορεί να δρομολογηθεί σε έναν καλά εκπαιδευμένο υπάλληλο, στην ασφάλεια των εργαζομένων με απαιτητικές θέσεις εργασίας και μεγάλα επίπεδα στρες, στην ιατρική διάγνωση ασθενειών όπως η κατάθλιψη, ακόμα και σε βιντεοπαιχνίδια όπου το παιχνίδι προσαρμόζεται στη συναισθηματική κατάσταση του παίκτη.

Στόχος της Behavioral Signals είναι η καλύτερη κατανόηση των συνομιλιών, η ανάλυση περισσότερων δεδομένων και η επίτευξη μεγαλύτερης ακρίβειας. «Ένα από τα πράγματα πάνω στα οποία εργαζόμαστε είναι η πρόβλεψη της ανθρώπινης συμπεριφοράς μέσω της φωνής», τονίζει ο κύριος Γκουζράλ. «Αυτό είναι σημαντικό για τους πελάτες μας, γιατί τους επιτρέπει να δρουν προληπτικά, για παράδειγμα να κατευθύνουν μια συζήτηση προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να αποφύγουν μια κλιμάκωση, ή ένας πωλητής να προβλέψει πότε ο πελάτης θα κάνει αγορά. Στον τομέα της υγείας η πρόβλεψη της συμπεριφοράς μπορεί να βοηθήσει σε θέματα ψυχικής υγείας», καταλήγει. Η τεχνολογία της Behavioral Signals θα μπορούσε, για παράδειγμα, να ενσωματωθεί σε ένα ρομπότ που λειτουργεί ως φροντιστής ηλικιωμένων, θυμίζοντάς τους να πάρουν τη φαρμακευτική τους αγωγή. Σε περιπτώσεις που οι ηλικιωμένοι αισθάνονται θλιμμένοι ή ενοχλημένοι και δεν θέλουν να πάρουν τα χάπια τους, το ρομπότ-φροντιστής μπορεί να ανιχνεύσει αυτά τα συναισθήματα και στη συνέχεια, λαμβάνοντάς τα υπόψη, να προσπαθήσει μέσω συζήτησης να νιώσουν καλύτερα.

«Οι ζωές μας αλλάζουν καθημερινά και οι έξυπνοι ρομποτικοί βοηθοί στο σπίτι, στα αυτοκίνητά μας, στη δουλειά γίνονται αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Δεν μπορούν όμως να είναι έξυπνοι, χωρίς συναισθηματική νοημοσύνη στις αλληλεπιδράσεις όπου εμπλέκονται άνθρωποι», τονίζει ο κύριος Γκουζράλ και καταλήγει: «Είμαστε περίπλοκα πλάσματα. Πρέπει να περιμένουμε ότι οι μηχανές θα είναι σαν εμάς και να συμπεριλάβουμε τη συναισθηματική νοημοσύνη. Αυτό είναι το όραμα της εταιρείας μας· να μάθουμε από τα δεδομένα της φωνής, να εκπαιδεύσουμε τους αλγορίθμους μας και τελικά να προγραμματίσουμε τις μηχανές να αλληλεπιδρούν με τον ίδιο τρόπο που αλληλεπιδρούμε οι άνθρωποι μεταξύ μας, με συναισθηματική νοημοσύνη».

Πηγή