Alexander Zinell: Διευθύνων σύμβουλος Fraport Greece

Από τον Ηλία Μπέλλο

Η Fraport Greece, στο πλαίσιο των αποκρατικοποιήσεων που υλοποίησε η κυβέρνηση, ήταν η εταιρεία που πλειοδότησε στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ και πριν από ενάμιση χρόνο ανέλαβε να επεκτείνει, να αναδιαμορφώσει και να διαχειριστεί 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Το χρονοδιάγραμμα που έχει παρουσιάσει η εταιρεία θέλει τα μεγάλα έργα, συνολικού κόστους 415 εκατ. ευρώ, να ολοκληρώνονται το 2021. Ωστόσο, ήδη το πρώτο δεκάμηνο του 2018 τα 14 αεροδρόμια εμφάνισαν σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης. Ο Αλεξάντερ Τσινέλ, διευθύνων σύμβουλος της Fraport Greece, μας μιλάει για την επένδυση, την πορεία των έργων, τη φιλοσοφία της εταιρείας, αλλά και το πώς θα επηρεάσει άμεσα και έμμεσα τον τουρισμό και άρα την ελληνική οικονομία.

Σε ποιο σημείο βρίσκονται τα έργα;

Το 2018 σηματοδότησε για εμάς την έναρξη των έργων για πέντε ολοκαίνουργιους τερματικούς σταθμούς σε Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κω και Μυτιλήνη, καθώς και σημαντικές εργασίες αναδιαμόρφωσης σε όλα τα υπόλοιπα αεροδρόμια. Οι νέοι τερματικοί σταθμοί θα εξυπηρετούν τις ανάγκες τόσο των επιβατών όσο και των εργαζομένων στα αεροδρόμια, ενώ θα προσφέρουν σημαντικές ανέσεις στους ταξιδιώτες με περισσότερα σημεία check-in και ελέγχου επιβατών, συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, ταχύτατο ασύρματο δίκτυο, περισσότερες άνετες αίθουσες αναμονής και ολοκληρωμένες υπηρεσίες για τις οικογένειες. Σταδιακά, τα αεροδρόμια σε Άκτιο, Σκιάθο, Μύκονο, Σάμο και Σαντορίνη επεκτείνονται και αναβαθμίζονται, ενώ τα αεροδρόμια Καβάλας, Ζακύνθου, Ρόδου και Χανίων αναδιαμορφώθηκαν πλήρως εσωτερικά.

Είναι σημαντικό επίσης να τονίσουμε ότι εν μέσω της τουριστικής περιόδου τα σημαντικά κατασκευαστικά έργα συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό, χωρίς να επηρεάσουν τη λειτουργία των αεροδρομίων.

Δεδομένου ότι βρισκόμαστε πλέον στις αρχές Δεκεμβρίου, πώς κρίνετε τη φετινή επιβατική κίνηση κατά την καλοκαιρινή σεζόν;

Αν δούμε τη μεγαλύτερη εικόνα, το δεκάμηνο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2018 τα 14 αεροδρόμια εξυπηρέτησαν 28,4 εκατομμύρια επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 8,6% συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Την υψηλή περίοδο, πιο συγκεκριμένα, καταγράψαμε αύξηση της τάξεως του 9,5%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 26,84 εκατομμύρια επιβάτες, δηλαδή 2,33 εκατομμύρια περισσότερους επιβάτες συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Στόχος μας είναι τα επόμενα χρόνια να φιλοξενήσουμε ακόμα μεγαλύτερο αριθμό τουριστών σε ανανεωμένα και σύγχρονα αεροδρόμια, τα οποία θα είναι πιο λειτουργικά και φιλικά προς τους επιβάτες. Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας μέσα από έργα τομής.

Ποια η συνεισφορά της Fraport Greece στον τουρισμό και στην ελληνική οικονομία;

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του UNWTO, ο παγκόσμιος τουρισμός εμφάνισε το 2017 αύξηση ύψους 7%, το υψηλότερο ποσοστό από το 2010. Η Ευρώπη αποτελεί πόλο έλξης και η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στις προτιμήσεις των τουριστών από όλο τον κόσμο. Τα δεδομένα αυτά είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ανάπτυξη στις αερομεταφορές. Αυτός ο πανέμορφος τόπος με το εξαιρετικό κλίμα, τις υπέροχες θάλασσες και τα τοπία, τον πολιτισμό και τη μοναδική φιλοξενία, έχει ανάγκη από επενδύσεις που θα βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Οι υποδομές, στο πλαίσιο αυτό, διαδραματίζουν έναν πολύ σημαντικό και ουσιαστικό ρόλο. Η επένδυση της Fraport Greece στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια είναι επένδυση στην οικονομία, στην απασχόληση, στις τοπικές κοινωνίες – είναι επένδυση στο μέλλον της Ελλάδας. Η εταιρεία μας επενδύει 415 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021 για την επέκταση, την αναβάθμιση και τη μεταμόρφωση των αεροδρομίων, που αποτελούν πύλες εισόδου των τουριστών.

Το 2018 ξεκίνησαν οι εργασίες για την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». (Φωτογραφία: AFP/VISUALHELLAS.GR)

Πέραν των 1,234 δισ. ευρώ που καταβλήθηκαν εφάπαξ στο ελληνικό Δημόσιο με την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης στις 11 Απριλίου 2017, κάθε χρόνο καταβάλλονται 22,9 εκατ. ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο ως ετήσια αμοιβή παραχώρησης, καθώς και 1 ευρώ ανά επιβάτη που αναχωρεί από κάποιο από τα 14 αεροδρόμια για τη χρηματοδότηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και των αεροδρομίων που διαχειρίζεται το Δημόσιο και των διαδρομών στο πλαίσιο ΥΠΔΥ. Ακόμη, μετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος, το 2021, το 28,5% των λειτουργικών κερδών θα κατατίθεται ως ετήσια μεταβλητή αμοιβή παραχώρησης στο ελληνικό κράτος. Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι το πιο σημαντικό κεφάλαιο είναι το ανθρώπινο, δηλαδή οι 650 άνθρωποι που εργάζονται καθημερινά είτε στα 14 αεροδρόμια είτε στα κεντρικά μας γραφεία για το κοινό όραμα, την ίδια στιγμή που οι έμμεσες θέσεις απασχόλησης ανέρχονται σε περίπου 14.000.

Πώς αποκωδικοποιείτε και εξηγείτε στις τοπικές κοινωνίες το έργο σας;

Όταν τον Απρίλιο του 2017 αναλάβαμε τη διαχείριση και την ανάπτυξη των αεροδρομίων, θέσαμε ως προτεραιότητα την καλλιέργεια στενών σχέσεων με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς σε κάθε περιοχή. Γι’ αυτόν τον λόγο ξεκινήσαμε μια σειρά από Ανοιχτές Εκδηλώσεις Ενημέρωσης, όπου παρουσιάζουμε στους εκπροσώπους της πολιτικής και της πολιτειακής κοινότητας, στους θεσμούς και στους πολίτες την επένδυση, τα έργα και το όραμά μας, και συζητάμε μαζί τους στο πλαίσιο ανοιχτού και παραγωγικού διαλόγου για όλα τα ζητήματα που σχετίζονται με τη δραστηριότητα και την αλληλεπίδρασή μας. Πρόκειται για εκδηλώσεις οι οποίες έχουν αμοιβαία οφέλη για αμφότερες τις πλευρές – είναι σημαντικό να βρίσκουμε πάντα έναν κοινό τόπο για να ενημερώνουμε και να ενημερωνόμαστε. Μέχρι σήμερα έχουμε πραγματοποιήσει 12 ανοιχτές συναντήσεις με περισσότερους από 1.450 συμμετέχοντες, 900 εκπροσώπους από όλους τους σχετικούς φορείς των τοπικών κοινωνιών, ενώ παράλληλα διαθέτουμε στα κεντρικά και περιφερειακά δημοσιογραφικά μέσα όλες τις απαραίτητες πληροφορίες προς ενημέρωση του κοινού. Παραμένοντας πιστοί στη δέσμευσή μας, το πλάνο για το 2019 περιλαμβάνει και πάλι πολλές ανοιχτές συναντήσεις και στις 14 περιοχές στις οποίες δραστηριοποιούμαστε.

Κεντρική εικόνα: (Φωτογραφία: Alex Kraus/laif)

Πηγή