Τι θα λέγατε για μια νέα γραμματοσειρά που βοηθά στην απομνημόνευση;

Από την Βαρβάρα Σαββίδη

Eρευνητές στο Πανεπιστήμιο RΜΙΤ της Μελβούρνης, δημιούργησαν τη γραμματοσειρά “Sans Forgetica”, με σκοπό να βοηθά τους μαθητές να απομνημονεύουν ευκολότερα αυτό που διαβάζουν. 

Χωρίς να προκρίνω την αποστήθιση ως ορθή εκπαιδευτική διαδικασία – προσωπικά θα ήθελα πολύ περισσότερο χώρο στη μη τυπική εκπαίδευση στα σχολεία – ο οπτικός τύπος αντίληψης μέσα μου υποδέχτηκε θετικά την είδηση του dezeen.com ότι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο RΜΙΤ της Μελβούρνης, στο τμήμα Συμπεριφορικής, συνδύασαν το Design με την Ψυχολογία, για να δημιουργήσουν μια γραμματοσειρά που βοηθά τους μαθητές να απομνημονεύσουν ευκολότερα αυτό που διαβάζουν. Ενδεχομένως, βέβαια, αν αποδειχθεί πετυχημένη η δοκιμή, να βρει πολλαπλά πεδία εφαρμογής και σε άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως σε εκφωνητές ομιλιών, παρουσιαστές, ηθοποιούς, κλπ.

Πρόκειται για τη γραμματοσειρά με το έξυπνο όνομα “Sans Forgetica” – παίζει με τις ονομασίες Comic Sans και Helvetica, και την έννοια του «δεν ξεχνάω» – η οποία γέρνει 8 μοίρες προς τα αριστερά και έχει κενά στη δομή των γραμμάτων.

Ο τρόπος με τον οποίο βοηθά στην απομνημόνευση; Η ίδια η δομή της γραμματοσειράς (πλαγιαστά γράμματα με κενά) που καθιστά πιο δύσκολη την ανάγνωση. Η τοποθέτηση εμποδίων στην κατανόηση του αναγνώστη, θεωρείται πως ωθεί τον εγκέφαλο να εργαστεί πιο σκληρά ώστε να αποκωδικοποιήσει τα γράμματα. Πρόκειται για τη βάση της αρχής που ονομάζεται «επιθυμητή δυσκολία».

sans forgetica typeface 2

Καθώς ο εγκέφαλός μας έχει συνηθίσει πλέον τις κλασικές γραμματοσειρές στις οποίες διαβάζουμε καθημερινά, ρίχνοντας γρήγορες ματιές στα κείμενα χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία, δεν δημιουργεί μονοπάτια μνήμης. Συνεπώς, ασυνήθιστοι χαρακτήρες δημιουργούν ένα νέο ενδιαφέρον για τον εγκέφαλο, που ψάχνει τρόπους να συνδέσει τα σχήματα μεταξύ τους, καθυστερώντας έτσι τη διαδικασία. Μένοντας λίγο παραπάνω σε κάθε λέξη, ο εγκέφαλος έχει περισσότερο χρόνο να διαθέσει στη γνωστική διαδικασία, ενισχύοντας τη συγκέντρωση της πληροφορίας.

Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου RMIT σχεδίασε τρεις διαφορετικές γραμματοσειρές για τις δοκιμές της, με την καθεμία να είναι όλο και πιο «σπασμένη» από την προηγούμενη.