Παρίσι, 28 Δεκεμβρίου του 1895. Στο Salon Indien, στο υπόγειο του διάσημου Grand Café, είναι συγκεντρωμένοι λιγότεροι από 30 θεατές, προκειμένου να παρακολουθήσουν το νέο, παράξενο και πρωτοπόρο για την εποχή θέαμα των αδελφών Λιμιέρ, μια ανθολογία των μικρού μήκους ταινιών του δηλαδή, όπως την «Έξοδο από το Εργοστάσιο Λιμιέρ».

Σύμφωνα με τον γνωστό οίκο δημοπρασιών Sotheby’s, η μέρα εκείνη σηματοδότησε τη δημόσια έναρξη ενός από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά, καλλιτεχνικά και κοινωνικά φαινόμενα του 20ού αιώνα και η ιστορική αυτή προβολή αποτυπώνεται σε μια αφίσα, σχεδιασμένη από τον Ανρί Μπρισπό, η οποία αναμένεται να βγει σε ηλεκτρονική δημοπρασία από τον οίκο σε λίγες μέρες από σήμερα, στις 28 Αυγούστου.

Η προβολή, διάρκειας 20 λεπτών, έγινε σ’ ένα λευκό πανί κρεμασμένο στη μια άκρη της αίθουσας και τρομοκράτησε πολλούς από τους παρευρισκόμενους. Σύμφωνα με τα όσα μαρτυρεί ο Βικτόρ Περό, μία κυρία αποχώρησε τσιρίζοντας, ενώ την ακολούθησαν κι άλλοι μέσα σ’ ένα κλίμα έντονης καχυποψίας για το νέο αυτό κινούμενο θέαμα που γεννιόταν μπροστά στα μάτια τους.

Φυσικά, μόλις μια μέρα μετά την πρώτη προβολή, περισσότερα από 2.000 άτομαείδαν τις κινούμενες εικόνες των αδελφών Λιμιέρ, κάνοντας όλες τις εφημερίδες της εποχής να γράφουν γι’ αυτό το σπάνιο θέαμα που ξεκινούσε τα πρώτα του βήματα και έμελλε να βρει τη δική του ξεχωριστή θέση στην ιστορία της τεχνολογίας αλλά και της τέχνης.

Ο Μπρισπό αποτυπώνει περίτεχνα σ’ αυτή την σπάνια αφίσα, η οποία ελάχιστες φορές έχει εκτεθεί στο κοινό πριν από την έκθεσή της στη γκαλερί του Λονδίνου, τον συνωστισμό και την βαβούρα που συνόδευαν τις πρώτες δημόσιες προβολές ταινιών. Η αφίσα ανήκε σε έναν Γάλλο συλλέκτη και εκτιμάται ότι θα πουληθεί έναντι 55.000-65.000 ευρώ.

Πηγή