Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για τον τουρισμό στο Ιόνιο

Θεόδωρος Γαλιατσάτος: Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων

Από την Αλεξάνδρα Τζαβέλλα

Την ημέρα της συνομιλίας μας, στο λιμάνι της Κέρκυρας είχαν δέσει επτά κρουαζιερόπλοια με 13.000 επιβάτες, ενώ στα social media έκαναν ακόμα τον γύρο φωτογραφίες των προηγούμενων εβδομάδων από υπερχειλισμένους κάδους στο νησί. Στην πορεία της συνέντευξης φάνηκε ότι η ζυγαριά με τα θετικά και τα αρνητικά του φετινού καλοκαιριού στο Ιόνιο κλίνει στα θετικά. Αυτό μαρτυρούν τα πρώτα εντυπωσιακά στοιχεία των αφίξεων στα αεροδρόμια, η ανερχόμενη αγορά των Ασιατών, αλλά και η ανταπόκριση ντόπιων και τουριστών στη νέα ακτοπλοϊκή γραμμή που ξεκινά από την Κέρκυρα και φτάνει έως τη Ζάκυνθο: τη γραμμή του island hopping (σ.σ. ταξίδι από νησί σε νησί) για ντόπιους και τουρίστες.

Γιατί άργησε τόσο η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών του Ιονίου;

Αυτή η σύνδεση υπήρχε και στο παρελθόν, όχι βέβαια σε καθημερινή βάση. Διακόπηκε πριν από περίπου 30 χρόνια και στην πορεία δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τις αρχές και τους ακτοπλόους για την ενεργοποίησή της. Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, εκτιμήσαμε πόσο σημαντική είναι: δίνει στα νησιά τη δυνατότητα της μεταξύ τους επανασύνδεσης και στους ντόπιους την ευκαιρία να γνωρίσουν τη γειτονιά τους και να επικοινωνούν πιο εύκολα με τους συμπολίτες τους. Μας κέντρισε το ενδιαφέρον το γεγονός ότι υπάρχουν Επτανήσιοι που δεν έχουν επισκεφτεί τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου και κάνουν τουρισμό στην Ήπειρο, στη Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, αλλά όχι στα γειτονικά νησιά. Αυτή η γραμμή θα προαγάγει τη συνοχή της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για έναν τουρίστα που κάνει διακοπές στην περιοχή;

Για πρώτη φορά Έλληνες και ξένοι τουρίστες θα κάνουν island hopping στο Ιόνιο. Ήδη έχουν ξεκινήσει τα ταξίδια δύο τριών ημερών από νησί σε νησί. Μέχρι τώρα, το ταξίδι από την Κέρκυρα στη Ζάκυνθο ήταν εξαιρετικά χρονοβόρο και περίπλοκο. Έπρεπε να πάρεις φεριμπότ από την Κέρκυρα έως την Ηγουμενίτσα, μετά με ΙΧ να οδηγήσεις περίπου 400 χιλιόμετρα, για να περάσεις από το Αντίρριο στο Ρίο, να πας μέχρι την Κυλλήνη, απ’ όπου έπαιρνες άλλο φέρι, και να φτάσεις τελικά στη Ζάκυνθο μετά επτά ώρες. Πλέον, ξεκινώντας από το λιμάνι της Κέρκυρας με ενδιάμεσες στάσεις στους Παξούς, στη Λευκάδα, στον Πισαετό, στην Ιθάκη και στη Σάμη της Κεφαλονιάς, καταλήγεις στη Ζάκυνθο σε περίπου οκτώ ώρες. Το εισιτήριο κοστίζει 58,50 ευρώ και προς το παρόν η λειτουργία της γραμμής είναι δοκιμαστική, θέλουμε να δούμε πώς ανταποκρίνεται το κοινό, ποιες ομάδες ταξιδιωτών ενδιαφέρονται γι’ αυτή τη σύνδεση και να σχεδιάσουμε το επόμενο βήμα. Το πλοίο είναι δύο επιπέδων, έχει κλειστό και θερινό σαλόνι και είναι σχετικά μικρό, με χωρητικότητα 173 ατόμων. Φέτος δεν δέχεται οχήματα, μόνο επιβάτες. Όμως αν υπάρξει ενδιαφέρον, θα προσαρμοστούμε ανάλογα.


Ζάκυνθος (Φωτογραφία: © Κλαίρη Μουσταφέλλου)

Είναι ισχυρό το brand name «Ιόνια Νησιά»;

Εδώ και δύο χρόνια δίνεται βάση στην ενίσχυση του brand name των Ιόνιων Νησιών μέσω της τουριστικής προβολής και της διαφήμισης από φορείς και διεθνή media, όπως το Travel Channel και το CNN. Σ’ αυτό το πλαίσιο, της συνοχής των νησιών, λειτουργεί και η νέα ακτοπλοϊκή γραμμή. Το Ιόνιο είναι ένα σύμπλεγμα νησιών με μοναδικά συνεκτικά χαρακτηριστικά. Για περισσότερα από 1.000 χρόνια η ιστορία τους είχε διαφορετική πορεία από αυτήν της υπόλοιπης Ελλάδας. Εντάχθηκαν στην Ελλάδα το 1864, η τουρκική κατοχή τους ήταν βραχύβια –με εξαίρεση τη Λευκάδα, όπου διήρκεσε πάνω από 200 χρόνια– και ο πολιτισμός των Ενετών επηρέασε σημαντικά τον επτανησιακό πολιτισμό. Αυτό το γεωγραφικό και ιστορικό πολιτισμικό σύνολο πρέπει να διατηρηθεί. Επειδή τα νησιά είναι τοποθετημένα σε κατακόρυφο άξονα και συχνά δημιουργούνται κομβικές δομές, παραδείγματος χάριν για την υγεία, στην απέναντι ξηρά, στην Ήπειρο, στην Αιτωλοακαρνανία, στην Ηλεία, προκαλείται δυσλειτουργία στην Περιφέρεια. Αυτό πρέπει να σταματήσει.

Υπάρχει εκτίμηση για τις αφίξεις;

Έχουμε ήδη στοιχεία που προβλέπουν την άνοδο για το 2019. Φέτος αναμένεται και πάλι διψήφια αύξηση στο ποσοστό αφίξεων. Ο Μάιος στην Κέρκυρα έκλεισε με 25% περισσότερες αφίξεις σε σχέση με το 2017, στην Κεφαλονιά με 34%, στη Ζάκυνθο με 22%. Τα ποσοστά αυτά αφορούν μόνο αεροπορικές αφίξεις και εκτοξεύονται αν συνυπολογίσουμε τα κρουαζιερόπλοια. Σήμερα έδεσαν στην Κέρκυρα εφτά κρουαζιερόπλοια με 13.000 επιβάτες.

Είναι έτοιμα τα νησιά για τόσο μεγάλο κύμα τουρισμού; Σας ανησυχεί το ζήτημα των απορριμμάτων στην Κέρκυρα και στη Ζάκυνθο;

Έχουμε αντιληφθεί ότι, αν συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς η άνοδος της επισκεψιμότητας, θα προκαλέσει κόπωση στις υποδομές. Σχεδιάζουμε άμεσα μέτρα, αλλά κάνουμε και μακροπρόθεσμα σχέδια που αφορούν στις υποδομές για παροχή νερού και ηλεκτρικής ενέργειας, στην καθαριότητα και στο περιβάλλον. Όσον αφορά τα απορρίμματα, το πρόβλημα είναι τοπικό και εντείνεται κάθε καλοκαίρι λόγω του τουρισμού. Για ένα διάστημα δεν λειτουργούσε ο δεματοποιητής απορριμμάτων στην περιοχή Τεμπλόνι της Κέρκυρας και γι’ αυτό υπερφορτώθηκε το σύστημα. Είμαστε σε λειτουργία μεταβατικών φάσεων μέχρι να επιλυθεί το θέμα της διαχείρισης και να λειτουργήσει ο ΧΥΤΑ Λευκίμμης. Είμαστε υπέρ της λειτουργίας του. Έχει κατασκευαστεί με ευρωπαϊκά κονδύλια, αν δεν χρησιμοποιηθεί, θα πρέπει να επιστραφούν και να βρεθεί εναλλακτική για τη διαχείριση. Η δυσκολία στην αδυναμία αποκομιδής που παρουσιάστηκε στη Ζάκυνθο ήταν διαφορετικής φύσης και αφορούσε απλήρωτο προσωπικό. Από την πλευρά μας, προσπαθούμε να αποφορτίζουμε όσο μπορούμε την κατάσταση, κυρίως στις παραλίες. Δίνουμε μεγάλη προσοχή στις γαλάζιες σημαίες και στην καθαριότητα των νερών. Η Ζάκυνθος έχει 18 γαλάζιες σημαίες –είναι πρώτη στο Ιόνιο και στη Δυτική Ελλάδα–, η Κεφαλονιά έχει 13, η Κέρκυρα 11 –μία παραπάνω από πέρυσι– και η Λευκάδα 8.

Βρετανοί, Γάλλοι, Ιταλοί, Γερμανοί είναι παραδοσιακά πρώτοι στις αφίξεις. Έχει γίνει άνοιγμα σε νέα αγορά;

Τα τελευταία χρόνια οι Ασιάτες δείχνουν την αγάπη τους στα νησιά μας. Ταξιδιώτες από την Κίνα, την Ιαπωνία και την Κορέα επιλέγουν το Ιόνιο. Η Ζάκυνθος έχει γίνει ο αγαπημένος προορισμός των Κορεατών. Ερωτεύτηκαν το νησί μέσα από τη σειρά «Οι απόγονοι του ήλιου» του τηλεοπτικού δικτύου KBS της Νότιας Κορέας, παραγωγής 2016, που γυρίστηκε στη Ζάκυνθο και σάρωσε σε τηλεθέαση. Οι Ιάπωνες νιώθουν βαθιά σύνδεση με τη Λευκάδα, το νησί του ελληνικής καταγωγής Λευκάδιου Χερν, ο οποίος θεωρείται εθνικός συγγραφέας της Ιαπωνίας. Στην Κέρκυρα, ταξιδιώτες από τις παραπάνω χώρες προσελκύει το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, το μοναδικό μουσείο στην Ελλάδα που είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην τέχνη και στις αρχαιότητες της Άπω Ανατολής και της Ινδίας. Οι Ασιάτες μπορούν να βοηθήσουν στην επιμήκυνση της σεζόν, η οποία φέτος ξεκίνησε από τον Μάρτιο, γιατί δεν ενδιαφέρονται τόσο για τον ήλιο και τη θάλασσα και τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού, όσο για την ιστορία.

Μια πλευρά του Ιονίου άγνωστη στους πολλούς;

Τα δύο γειτονικά νησάκια Καστός και Κάλαμος, σε μικρή απόσταση από την ακτή της Αιτωλοακαρνανίας, και τα Διαπόντια νησιά –Οθωνοί, Ερεικούσσα, Μαθράκι– βορειοδυτικά της Κέρκυρας.

Πηγή