Μιχάλης Σκουλικίδης: Πρόεδρος του Ελληνικού συνδέσμου θαλάσσιου τουρισμού

Από την Αλεξάνδρα Μανδράκου

Φωτογραφία: © ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/christospetropoulos.com

H θάλασσα πρωταγωνιστεί στη ζωή του από τα παιδικά του χρόνια, όταν σε ηλικία 8 ετών πρωτοασχολήθηκε με την ιστοπλοΐα. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του, ήξερε ότι αυτό που ήθελε να κάνει ήταν απλό: να μετατρέψει το χόμπι του σε επάγγελμα. Ο Μιχάλης Σκουλικίδης θεωρεί πως η Ελλάδα δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις χώρες του εξωτερικού ως προς το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρει στον κλάδο του yachting πολυτελείας. Και πιστεύει ότι, αξιοποιώντας τα δυνατά της χαρτιά –την πολυνησία, τα ήσυχα νερά, τον καταπληκτικό καιρό και την υψηλή ποιότητα των σκαφών της–, έχει όλες τις προϋποθέσεις να εδραιώσει τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός θαλάσσιου τουρισμού.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της Ελλάδας ως προορισμού yachting πολυτελείας;

Ο θαλάσσιος τουρισμός μας επωφελείται από την πολυνησία, αλλά και από το γεγονός ότι κάθε συστάδα νησιών έχει τη δική της, μοναδική κουλτούρα: οι Σποράδες δεν έχουν σχέση με τα Επτάνησα ή τα Δωδεκάνησα, οι Κυκλάδες δεν μοιάζουν με τα νησιά του Αργοσαρωνικού ούτε η Κρήτη με τη Λήμνο. Επίσης, τα ήσυχα νερά κάνουν τη ναυσιπλοΐα πολύ εύκολη, όπως και το γεγονός ότι δεν υπάρχει εχθρική θαλάσσια ζωή ούτε πειρατές. Μπορεί κανείς να κολυμπήσει άφοβα στις θάλασσές μας και να τις χαρεί. Απουσιάζουν οι παλίρροιες, οι ύφαλοι, οι τυφώνες και άλλα έντονα καιρικά φαινόμενα. Η Ελλάδα είναι ένας μικρός παράδεισος για τους λάτρεις του yachting.

Πόσο φιλικό είναι το περιβάλλον στη χώρα μας για την προσέλκυση σκαφών αναψυχής;

Εξαρτάται από το αν αναφερόμαστε σε διερχόμενα σκάφη ή σε σκάφη που διαχειμάζουν στη χώρα μας. Σίγουρα δεν υπάρχουν επαρκείς θέσεις ελλιμενισμού σε οργανωμένες μαρίνες. Το ζήτημα αυτό απαιτεί μακροχρόνια εθνική στρατηγική. Πρέπει όμως πρώτα να διερευνηθεί ακριβώς πού χρειάζονται μαρίνες. Η εμπειρία δείχνει ότι πρέπει να απέχουν το πολύ 30 λεπτά με το αυτοκίνητο από διεθνές αεροδρόμιο. Η άγονη γραμμή αντίστοιχα έχει ανάγκη από αξιοπρεπή λιμενικά καταφύγια, τα οποία έχουν σαφώς χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Ένας άλλος παράγοντας είναι ότι τα ξένα σκάφη έχουν ξένα πληρώματα, άρα για να μείνουν εδώ τον χειμώνα πρέπει να υπάρχει μια οργανωμένη κοινότητα συμπατριωτών τους, αλλιώς δεν θα το κάνουν με προθυμία. Τα διερχόμενα σκάφη μπορούμε να τα προσελκύσουμε πιο εύκολα, γιατί τα ελληνικά ναυπηγεία έχουν τις υποδομές να προσφέρουν υψηλή ποιότητα υπηρεσιών σε καλές τιμές, με την προϋπόθεση ότι κάποια πράγματα από πλευράς πολιτείας θα είναι πιο ξεκάθαρα και όχι τόσο «γκρίζα» όσο είναι σήμερα.

Το Mediterranean Yacht Show που διοργανώνετε στο Ναύπλιο έχει γίνει πια θεσμός. Ποιος ο απολογισμός της 5ης κατά σειρά διοργάνωσης;

Το Mediterranean Yacht Show είναι μια έκθεση επανδρωμένων επαγγελματικών σκαφών που οργανώνεται από επαγγελματίες για επαγγελματίες. Πρόκειται για ένα από τα τρία κορυφαία charter shows που γίνονται στον κόσμο: ένα στην Αντίγκουα τον Δεκέμβριο, που καλύπτει το Δυτικό Ημισφαίριο με παρουσία 73 σκαφών στην πιο πρόσφατη διοργάνωση, ένα στη Βαρκελώνη στα τέλη Απριλίου, που καλύπτει τη Δυτική Μεσόγειο με 55 σκάφη φέτος, και αυτό του Ναυπλίου, που καλύπτει την Ανατολική Μεσόγειο και στο οποίο φέτος συμμετείχαν 107 σκάφη ελληνικών συμφερόντων (είτε με ελληνική σημαία είτε με ελληνική επαγγελματική άδεια). Το γεγονός αυτό δείχνει τη δυναμική και τις δυνατότητες της χώρας μας, αλλά και το ενδιαφέρον των ξένων. Πάνω από 400 ξένοι και Έλληνες επαγγελματίες ήρθαν να επισκεφθούν και να αξιολογήσουν τα σκάφη που συμμετείχαν και στη συνέχεια να μεταφέρουν στους τελικούς πελάτες τους τις εντυπώσεις τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της τοπικής λιμενικής αρχής, το Ναύπλιο μέχρι το 2013, και πριν φιλοξενήσει για πρώτη φορά το Mediterranean Yacht Show, είχε 250 προσεγγίσεις θαλαμηγών ετησίως. Το 2016, μετά από τέσσερις διοργανώσεις, σημειώθηκαν 1.250 προσεγγίσεις τον χρόνο.

Πώς μπορεί ένας προορισμός να επωφεληθεί από τον ελλιμενισμό πολυτελών σκαφών;

Τα επανδρωμένα επαγγελματικά σκάφη μπορούν να έχουν το δικό τους ξενοδοχειακό προσωπικό, αλλά χρησιμοποιούν επίσης πολλές κατά τόπους υπηρεσίες. Οι επιβαίνοντες νοικιάζουν ελικόπτερα και λιμουζίνες, αναζητούν τις υπηρεσίες επαγγελματιών, όπως θεραπευτών μασάζ, προσωπικών γυμναστών κ.ά. Επίσης, κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας τους βγαίνουν έξω τα βράδια και συνήθως τότε δειπνούν σε εστιατόριο του νησιού όπου βρίσκονται. Το κυριότερο όμως είναι ότι πρόκειται για μια τεράστια έμμεση διαφήμιση για την Ελλάδα, και μάλιστα υψηλής ποιότητας. Γιατί οι άνθρωποι αυτοί είναι διεθνώς αναγνωρίσιμοι και δημιουργούν τάσεις στην τουριστική αγορά.

Ποιο είναι το προφίλ του ελληνικού στόλου επανδρωμένων επαγγελματικών σκαφών;

Τα ελληνικά σκάφη δεν έχουν να ζηλέψουν απολύτως τίποτα από τα ξένα. Σε επίπεδο ναυτικού προσωπικού είχαμε ανέκαθεν παράδοση. Υστερούσαμε λίγο στο ξενοδοχειακό προσωπικό, όμως τα τελευταία χρόνια το επίπεδο έχει ανέβει κατακόρυφα. Αλλά και η ποιότητα των σκαφών μας είναι αντίστοιχη με του εξωτερικού. Τον Ιούνιο ξεκινά τη λειτουργία της μια νέα ελληνική θαλαμηγός με συνολικό μήκος 85 μ. και εβδομαδιαίο μίσθωμα 800.000 ευρώ. Υπάρχουν ελάχιστα τέτοια σκάφη στον κόσμο. Το ελληνικό yachting είναι ξαδελφάκι του shipping, στο οποίο εδώ και αιώνες είμαστε πρωτοπόροι. Πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρώτος νόμος παγκοσμίως που όριζε το πλαίσιο του yachting θεσπίστηκε στην Ελλάδα και είναι ο 438/1976. Είμαστε μία από τις ισχυρότερες αγορές του yachting στον κόσμο.

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία της φετινής σεζόν;

Οι κρατήσεις –που είναι ακόμα σε εξέλιξη– είναι ήδη αυξημένες πάνω από 50% σε σχέση με πέρυσι, που ήταν επίσης μια εξαιρετική χρονιά. Υπάρχει πολύ μεγάλο ρεύμα για την Ελλάδα, το οποίο αντικατοπτρίζει και την αντίστοιχη ζήτηση που υπάρχει για τη χώρα μας ως τουριστικό προορισμό. Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι οι κρατήσεις δεν γίνονται πια όπως παλιά, που ολοκληρώνονταν έξι μήνες έως και έναν χρόνο νωρίτερα, για μια σειρά από λόγους. Κατ’ αρχάς, γιατί πλέον υπάρχει διαθεσιμότητα σκαφών. Έπειτα, η διεθνής αβεβαιότητα –οικονομική και γεωπολιτική– μεταθέτει χρονικά τη λήψη της απόφασης. Οι περισσότεροι προτιμούν να κλείσουν τη θαλαμηγό λίγες εβδομάδες πριν από το ταξίδι τους, για να είναι σίγουροι ότι δεν θα αλλάξει κάτι στη δική τους ζωή ή στην παγκόσμια πραγματικότητα. Τέλος, οι πελάτες μας από το εξωτερικό θεωρούν ότι έτσι θα πετύχουν καλύτερη τιμή, πράγμα που δεν ισχύει βέβαια, αλλά παρ’ όλα αυτά διαπραγματεύονται μέχρι την τελευταία στιγμή.

Τι κινήσεις θα μπορούσε να κάνει η πολιτεία προς όφελος του κλάδου;

Η πολιτεία θα πρέπει να προσπαθήσει να κάνει την ελληνική σημαία ανταγωνιστική. Να επιθυμούν τα σκάφη με ξένη σημαία να φέρουν ελληνική σημαία και όχι το αντίστροφο. Αυτή τη στιγμή, οι ξένοι με ελληνική σημαία μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, ενώ τα ελληνικά σκάφη με ξένη σημαία είναι πάρα πολλά. Οι ελληνικές σημαίες είναι ο καλύτερος πρεσβευτής στα ακριτικά νησιά μας, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Κάποια στιγμή είχε πέσει στο τραπέζι η ιδέα της δημιουργίας ενός ευνοϊκού νηολογίου, στο οποίο θα εγγράφονταν σκάφη που θα απολάμβαναν ειδικές ελαφρύνσεις, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες που έχουν αντίστοιχα δικά τους νηολόγια. Η άποψή μας είναι ότι πρέπει να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών και ξένων επαγγελματικών σκαφών. Πρέπει να έχουν τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις. Αν η πολιτεία αποφασίσει να προσφέρει ελαφρύνσεις σε κάποια σκάφη, αυτά θα πρέπει να είναι τα ελληνικά και όχι το αντίστροφο. Είναι αναγκαία η σύσταση μιας διαρκούς επιτροπής yachting, στην οποία θα συμμετέχουν οι αρμόδιοι φορείς και όλα τα κόμματα. Και τέλος, να υπάρξει επιτέλους μια εθνική στρατηγική που θα παραμένει αναλλοίωτη, ανεξαρτήτως κυβέρνησης.

Πηγή