Κωστής Καπόπουλος & Δημήτρης Μαζιώτης: Συνιδρυτές των W2Strategy & Concierge

Από τη Βασιλική Κεράστα

O Κωστής Καπόπουλος και ο Δημήτρης Μαζιώτης υπήρξαν συμφοιτητές και σήμερα κάθονται σε διπλανά γραφεία. Είναι συνιδρυτές της εταιρείας W2strategy με εξειδίκευση στη διαχείριση κρίσεων και στην εταιρική επικοινωνία και της Concierge με αντικείμενο τον τουρισμό. Όταν μεσούσης της κρίσης το Ζαγόρι είχε πληγεί τουριστικά, συνεργάστηκαν με μια ομάδα δεκαεννέα αρχικά επιχειρηματιών της περιοχής για τη δημιουργία του Zagori Excellence Network (www.z-e-n.gr), ενός δικτύου που στόχο είχε το rebranding και την ανάδειξη και προώθηση της περιοχής ως τουριστικού προορισμού μέσα από συνέργειες και δράσεις. Σχεδόν πέντε χρόνια αργότερα επανέρχονται δριμύτεροι με δύο νέα δίκτυα, το Trikala Korinthias Network (www.trikalakorinthiasnetwork.gr) και το Cycladic Touristic Network of Andros (www.andros.travel), δίνοντας αφορμή να ξανασυζητήσουμε γι’ αυτές τις ενέργειες.

Το 2014 δημιουργήθηκε το δίκτυο ΖΕΝ, με στόχο τη δημιουργία ενός δυνατού brand και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος στο Ζαγόρι. Ποιος είναι ο απολογισμός έως σήμερα;

K. K. Πρακτικά, το τουριστικό προφίλ της περιοχής εκεί άλλαξε εντελώς. «Άνοιξε» στο κοινό του εξωτερικού και δημιουργήθηκε άλλη μία σεζόν, η καλοκαιρινή. Μέχρι τότε το Ζαγόρι ήταν αποκλειστικά χειμερινός προορισμός και απευθυνόταν μόνο στους Έλληνες. Το καλοκαίρι η επισκεψιμότητά του κυμαινόταν στο 30% και τώρα έχει φτάσει στο 95%. Χαρακτηριστικά, να πούμε ότι τα ξενοδοχεία έκλειναν για ανακαίνιση και για τις άδειες του προσωπικού τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ τώρα κλείνουν τον Φεβρουάριο. Τον χειμώνα εξακολουθούν βέβαια τα πράγματα να μην πηγαίνουν πολύ καλά, αλλά πλέον μιλάμε για έναν προορισμό με δύο πρόσωπα: τον χειμώνα δουλεύει με Έλληνες και το καλοκαίρι ελκύει ξένους – Ισραηλινούς, Αμερικανούς, Ολλανδούς, Γάλλους και λιγότερους Άγγλους.

Συνεπώς, στόχος των δικτύων είναι και η διεύρυνση της τουριστικής σεζόν;

Κ. Κ. Δημιουργούμε κάποια νέα τουριστικά προϊόντα ανάλογα με τη δυναμική του κάθε τόπου. Στο Ζαγόρι δεν έγινε επιμήκυνση, στην πραγματικότητα δημιουργήθηκε μια νέα σεζόν. Στην Άνδρο, για παράδειγμα, ο πολιτισμός είναι ένα ξεχωριστό προϊόν που δεν χρειάζεται να το πουλήσεις την ίδια εποχή και στο ίδιο κοινό που έρχεται το καλοκαίρι για μπάνια. Βασικά, δημιουργούμε ένα νέο προϊόν και αναζητούμε το κοινό του ή ένα συνδυαστικό τουριστικό προϊόν.

Προσφέρετε δηλαδή ιδέες, σχεδιασμό και συντονισμό;

Δ. Μ. Και επικοινωνία. Έχουμε τρεις διαφορετικούς τύπους δράσεων. Αυτές που έχουν καθαρά στόχο να προσεγγίσουμε κόσμο, αυτές που βελτιώνουν την εμπειρία του επισκέπτη στην περιοχή, π.χ. να καθαρίσουμε και να αναδείξουμε τα μονοπάτια (πράγματα που θα έπρεπε να κάνει κάποιος άλλος, αλλά αναλαμβάνουν οι επιχειρηματίες να τα κάνουν για την περιοχή τους), και εκείνες οι οποίες προβάλλουν την περιοχή, όπως το aerial dance με την Κατερίνα Σολδάτου που διοργανώθηκε πρόσφατα και υποστηρίχθηκε από το ΖΕΝ.

Σε όλους πάντως, στο Ζαγόρι, στα Τρίκαλα Κορινθίας και στην Άνδρο, έχουμε πει από την αρχή το εξής: «Να ξέρετε ότι εσείς αναλαμβάνετε το βάρος της προβολής ενός προορισμού, ενδεχομένως σε όφελος κάποιων οι οποίοι δεν είναι μέλη σας. Αλλά αυτό είναι μια αναγκαία παραδοχή».

Ποια είναι η μορφή ή το πρόσωπο κάθε δικτύου;

Κ. Κ. Εμείς μόνο προτείνουμε, κάθε δίκτυο όμως λειτουργεί αυτόνομα. Αρχικά τους βοηθάμε στη σύσταση και έπειτα δημιουργούμε ένα πλάνο δράσης, το οποίο συνήθως είναι διετές ή τριετές. Όπου έχουν δυσκολίες μεσολαβούμε κι αν οι προτάσεις μας γίνουν αποδεκτές, δουλεύουμε μαζί τους για την υλοποίηση. Πάντα η πρώτη ενέργεια είναι η δημιουργία ταυτότητας της περιοχής και εργαλείων επικοινωνίας.

Γιατί μεσολάβησε τόσος χρόνος μέχρι να δημιουργηθούν τα δύο επόμενα δίκτυα;

Δ. Μ. H αλήθεια είναι ότι το δημοσίευμα που είχατε κάνει στην «Καθημερινή» όταν δημιουργήθηκε το ΖΕΝ είχε μεγάλη απήχηση. Είχαμε τηλέφωνα από την Τήνο, τη Θάσο, τη Δράμα, την ορεινή Κρήτη και άλλες περιοχές. Πρακτικά, όμως, δεν ήταν έτοιμοι. Έχουν υπάρξει περιπτώσεις που έχουμε φτάσει μέχρι την τελική παρουσίαση του πλάνου, αλλά οι τοπικές τριβές δεν τους άφηναν να συνεργαστούν. Δεν έχει συνηθίσει ο επιχειρηματίας του τουρισμού να βλέπει τον διπλανό του ως συνεργάτη σε ένα μεγαλύτερο project, έχει συνηθίσει να τον βλέπει ως ανταγωνιστή.

Εσείς, λοιπόν, απορροφάτε τους κραδασμούς;

Δ. Μ. Σε μεγάλο βαθμό κάνουμε αυτό ακριβώς. «Buffer zone» στη στρατηγική είναι η ζώνη απορρόφησης κραδασμών. Στις διεθνείς σχέσεις δημιουργούνται «buffer states», ώστε να μην κατεβαίνει η σύγκρουση στη μία ή στην άλλη πλευρά. Ας πούμε ότι εμείς είμαστε οι εξισορροπιστές όταν υπάρχουν εσωτερικές διαφωνίες. Το πλεονέκτημα είναι ότι δεν γνωρίζεις τους ανθρώπους, οπότε βλέπεις τα πράγματα πιο αντικειμενικά. Επίσης, τα σημεία όπου ένας ξενοδόχος ή εστιάτορας θα μπορούσε να είναι πιο καχύποπτος απέναντι στον άλλο τα αναλαμβάνουμε εμείς, διότι δεν επηρεαζόμαστε από τις εσωτερικές τους σχέσεις. Πολύ σημαντικό όμως είναι να υπάρχουν εξισορροπιστές μέσα στα ίδια τα δίκτυα.

Ποια είναι η δυναμική του δικτύου των Τρικάλων Κορινθίας, που δημιουργήθηκε μέσα στο 2017;

Δ. Μ. Στα Τρίκαλα Κορινθίας ο χρόνος ανταπόκρισής τους στις απαιτήσεις είναι εξωπραγματικός. Σχεδόν δεν τους προλαβαίνουμε. Για παράδειγμα, όταν φέραμε κάποιους Ισραηλινούς για να δουν την περιοχή, παρατήρησαν ότι δεν υπήρχε σήμανση στα αγγλικά. Αυτό συνέβη τον Μάιο, τον Ιούνιο είχαν ήδη τοποθετηθεί νέες πινακίδες.
K. K. Επιπλέον, εντάχθηκαν αμέσως στο δίκτυο πάρα πολλές επιχειρήσεις – είναι ήδη περίπου 40 μέλη. Αυτό δημιουργεί τη θετική συνθήκη ενός μεγαλύτερου budget, ενώ κάθε επιχείρηση ξεχωριστά θα δει το όφελος σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου. Τα Τρίκαλα Κορινθίας απευθύνονταν για πολλά χρόνια μόνο σε Αθηναίους ως προορισμός Σαββατοκύριακου. Δεν είχαν καταφέρει να αναδείξουν τι συμβαίνει γύρω τους.
Αλλά ειδικά για τους ξένους, στους οποίους εμείς θέλουμε να απευθυνθούμε, ενδιαφέρον έχει όλη η ευρύτερη ορεινή Κορινθία, τα Καλάβρυτα, ο Λούσιος, η Νεμέα, οι Μυκήνες, η Επίδαυρος. Μέχρι τώρα κανείς δεν είχε προβάλει αυτή την πλευρά των Τρικάλων. Για τον ξένο, η απόσταση της μιας ώρας δεν είναι κάτι αποτρεπτικό.

Για την Άνδρο ποια είναι η εκτίμησή σας;

Κ. Κ. Στην Άνδρο κάναμε την παρουσίαση πριν από έναν μήνα και τώρα συνεχώς μπαίνουν νέα μέλη στο δίκτυο, επομένως δεν έχει φανεί ακόμη το μέγεθός του. Βέβαια, το νησί έχει μια καταπληκτική δυναμική, με πολύ διακριτή διαφοροποίηση από τις άλλες Κυκλάδες. Το χαρακτηρίζει η εγγύτητα με την Αθήνα και το αεροδρόμιο, είναι μεγάλο και πράσινο, έχει πολύ όμορφα μονοπάτια. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα νησιού που προσφέρεται για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Δ. Μ. Στην Άνδρο βρήκαμε υποδομή που σε άλλες περιοχές, στο Ζαγόρι για παράδειγμα, δεν υπήρχε. Τα μονοπάτια και η σήμανσή τους είναι μακράν τα καλύτερα. Προσφέρει αθλητικό τουρισμό, όπως windsurfing και scuba diving, έχει τον «αέρα» των καραβοκύρηδων, πολιτισμό και πολλά ακόμα συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία σκοπεύουμε να αναδείξουμε.

Η μεγαλύτερη δυσκολία και πρόκληση για εμάς είναι ότι το νησί είναι μεγάλο και κάθε περιοχή –λόγω αποστάσεων αλλά και διαφοράς του προσφερόμενου προϊόντος– τείνει να βλέπει το συμφέρον της ξεχωριστά. Υπάρχει έντονα η νοοτροπία «είμαστε πολλά διαφορετικά νησιά μέσα σε ένα νησί». Η Άνδρος απευθύνεται κυριολεκτικά σε όλους, αλλά προτεραιότητα είναι να την καθιερώσουμε ως οικογενειακό προορισμό.

Πηγή