Leica/ Η κάμερα που άλλαξε την φωτογραφία

Από τον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν μέχρι τον Ρόμπερτ Φρανκ, σπουδαίοι φωτογράφοι αλλά και ερασιτέχνες χρησιμοποίησαν την εμβληματική κάμερα Leica για να αποτυπώσουν καθημερινές στιγμές και ιστορικά γεγονότα σε εκπληκτικά καρέ. Ο γερμανός μηχανικός Οσκαρ Μπάρνακ κατασκεύασε την πρώτη Leica το 1914:  μία κάμερα εύχρηστη, γρήγορη, ελαφριά -μόνο 400 γραμμάρια- με αναπτυσσόμενο φακό που χρησιμοποιούσε φιλμ 35μμ και χωρούσε στην τσέπη ενός παλτό.  Μία εφεύρεση προσβάσιμη σε όλους που έφερε την επανάσταση στο πώς καταγράφουμε την πραγματικότητα και σηματοδότησε μία νέα εποχή στην ιστορία της φωτογραφίας. Μια επανάσταση παρόμοια με αυτή που βιώνουμε σήμερα με τη μαζική χρήση των smartphones.  Η μεγάλη αναδρομική έκθεση «Μάτια Ορθάνοιχτα! 100 χρόνια Leica» (Eyes Wide Open! 100 Years of the Leica) αποτίει φόρο τιμής στην εμβληματική κάμερα και στην τεχνολογία που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον κόσμο, παρουσιάζοντας 400 θρυλικές φωτογραφίες στο Espacio Fundación Telefónica της Μαδρίτης.

«Νανά», Παρίσι, 1961.  Ο σουηδός φωτογράφος Στρόμχολμ ξεκίνησε να δουλεύει στο Παρίσι τη δεκαετία του 1950. «Κάθε βράδυ έπαιρνα την πίπα μου, την παλιά μου Leica, μερικά ρολά Tri-X και τα κακά μου γαλλικά και πήγαινα στη μπρασερί στην Place Blanche. Ολοι γνώριζαν τι έκανα. Ποτέ δεν φωτογράφισα στα κρυφά. Δεν χρησιμοποιούσα φλας αλλά αντιθέτως αξιοποιούσα το διαθέσιμο, συχνά νέον, φως που υπήρχε» λέει ο φωτογράφος, διάσημος για τα υπέροχα ασπρόμαυρα πορτρέτα του

«Νανά», Παρίσι, 1961. Ο σουηδός φωτογράφος Στρόμχολμ ξεκίνησε να δουλεύει στο Παρίσι τη δεκαετία του 1950. «Κάθε βράδυ έπαιρνα την πίπα μου, την παλιά μου Leica, μερικά ρολά Tri-X και τα κακά μου γαλλικά και πήγαινα στη μπρασερί στην Place Blanche. Ολοι γνώριζαν τι έκανα. Ποτέ δεν φωτογράφισα στα κρυφά. Δεν χρησιμοποιούσα φλας αλλά αντιθέτως αξιοποιούσα το διαθέσιμο, συχνά νέον, φως που υπήρχε» λέει ο φωτογράφος, διάσημος για τα υπέροχα ασπρόμαυρα πορτρέτα του © Christer Strömholm Estate

«Ο άνδρας με τον επίδεσμο», 1968. Ο Φρεντ Χέρτζογκ θεωρείται σήμερα πρωτοπόρος της καλλιτεχνικής έγχρωμης φωτογραφίας. Το αγαπημένο θέμα του πολωνού φωτογράφου ήταν η νέα του πατρίδα, ο Καναδάς, την δεκαετία του 50. Τυπικός φλανέρ, προτιμούσε να αφήνει την κατάλληλη στιγμή να έρχεται φυσικά

«Ο άνδρας με τον επίδεσμο», 1968. Ο Φρεντ Χέρτζογκ θεωρείται σήμερα πρωτοπόρος της καλλιτεχνικής έγχρωμης φωτογραφίας. Το αγαπημένο θέμα του πολωνού φωτογράφου ήταν η νέα του πατρίδα, ο Καναδάς, την δεκαετία του 50. Τυπικός φλανέρ, προτιμούσε να αφήνει την κατάλληλη στιγμή να έρχεται φυσικά Equinox Gallery /Vancouver / © Fred Herzog

«Κουρείο», 1968. Από το φωτορεπορτάζ, το οποίο κατέστη δυνατό εξαιτίας των διαδοχικών λήψεων που προσέφερε η κάμερα, μέχρι την έγχρωμη φωτογραφία του '60, η Leica αποδείχθηκε καθοριστικής σημασίας στα σημαντικά γεγονότα του περασμένου αιώνα

«Κουρείο», 1968. Από το φωτορεπορτάζ, το οποίο κατέστη δυνατό εξαιτίας των διαδοχικών λήψεων που προσέφερε η κάμερα, μέχρι την έγχρωμη φωτογραφία του ’60, η Leica αποδείχθηκε καθοριστικής σημασίας στα σημαντικά γεγονότα του περασμένου αιώνα Equinox Gallery /Vancouver / © Fred Herzog

Η αγορά της πόλης Βέτσλαρ στην Γερμανία φωτογραφημένη από τον δημιουργό της Leica Οσκαρ Μπάρνακ, το 1913. Από το 1912 έως το 1914, ο Μπάρνακ εργαζόταν ως μηχανικός και υπεύθυνος ανάπτυξης στην εταιρεία Ernst Leitz, η οποία κατασκεύαζε μικροσκόπια, όπου συνέλαβε και πραγματοποίησε την ιδέα για μία μικρή, ελαφριά κάμερα

Η αγορά της πόλης Βέτσλαρ στην Γερμανία φωτογραφημένη από τον δημιουργό της Leica Οσκαρ Μπάρνακ, το 1913. Από το 1912 έως το 1914, ο Μπάρνακ εργαζόταν ως μηχανικός και υπεύθυνος ανάπτυξης στην εταιρεία Ernst Leitz, η οποία κατασκεύαζε μικροσκόπια, όπου συνέλαβε και πραγματοποίησε την ιδέα για μία μικρή, ελαφριά κάμερα Oskar Barnack

Η Leica -το όνομα της προέρχεται από το Leitz και την camera- καθυστέρησε να βγει στο εμπόριο εξαιτίας του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου. Κυκλοφόρησε το 1924 με το πετυχημένο σλόγκαν «μικρά αρνητικά, μεγάλες φωτογραφίες»

Η Leica -το όνομα της προέρχεται από το Leitz και την camera- καθυστέρησε να βγει στο εμπόριο εξαιτίας του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου. Κυκλοφόρησε το 1924 με το πετυχημένο σλόγκαν «μικρά αρνητικά, μεγάλες φωτογραφίες» Oskar Barnack

«Ο θάνατος ενός Δημοκρατικού πολιτοφύλακα», Ρόμπερτ Κάπα, 1936.  Ενα ιστορικό στιγμιότυπο του ισπανικού εμφυλίου πολέμου που άλλαξε ριζικά το φωτορεπορτάζ-πολεμική ανταπόκριση, αν και ορισμένοι πιστεύουν ότι ήταν σκηνοθετημένο

«Ο θάνατος ενός Δημοκρατικού πολιτοφύλακα», Ρόμπερτ Κάπα, 1936. Ενα ιστορικό στιγμιότυπο του ισπανικού εμφυλίου πολέμου που άλλαξε ριζικά το φωτορεπορτάζ-πολεμική ανταπόκριση, αν και ορισμένοι πιστεύουν ότι ήταν σκηνοθετημένο © Robert Capa / International Center of Photography Magnum

Με την εμφάνιση των συλλογών πρετ α πορτέ, η νέα τάση στη μόδα ήθελε ατμοσφαιρικές, εξωτερικές φωτογραφίσεις αντί για στουντιακές.  Με την Leica μπορούσες να τραβήξεις δυναμικές λήψεις με κίνηση σε απίθανες τοποθεσίες, προσφέροντας μεγάλη ευελιξία κινήσων σε αντίθεση με τις δυσκίνητες φωτογραφικές κάμερες με πλάκες και τα στούντιο

Με την εμφάνιση των συλλογών πρετ α πορτέ, η νέα τάση στη μόδα ήθελε ατμοσφαιρικές, εξωτερικές φωτογραφίσεις αντί για στουντιακές. Με την Leica μπορούσες να τραβήξεις δυναμικές λήψεις με κίνηση σε απίθανες τοποθεσίες, προσφέροντας μεγάλη ευελιξία κινήσων σε αντίθεση με τις δυσκίνητες φωτογραφικές κάμερες με πλάκες και τα στούντιο © FC Gundlach

Πέρα από τους φωοτρεπόρτερ, η Leica αποδείχθηκε ένα πολύτιμο εργαλείο και για τους καλλιτέχνες. Ο γάλλος φωτογράφος François Fontaine χρησιμοποίησε την Leica του για να αποτυπώσει θολά καρέ από κλασικές ταινίες σε μία πειραματική σειρά που ερευνά πώς βλέπουμε και πώς θυμόμαστε τις εικόνες. Στα αριστερά διακρίνεται η Γκρέις Κέλι στην ταινία «Το Κυνήγι του Κλέφτη» του Χίτσκοκ και, στα δεξιά, μια φλου Μπριζίτ Μπαρντό στη «Περιφρόνηση» του Γκοντάρ

Πέρα από τους φωοτρεπόρτερ, η Leica αποδείχθηκε ένα πολύτιμο εργαλείο και για τους καλλιτέχνες. Ο γάλλος φωτογράφος François Fontaine χρησιμοποίησε την Leica του για να αποτυπώσει θολά καρέ από κλασικές ταινίες σε μία πειραματική σειρά που ερευνά πώς βλέπουμε και πώς θυμόμαστε τις εικόνες. Στα αριστερά διακρίνεται η Γκρέις Κέλι στην ταινία «Το Κυνήγι του Κλέφτη» του Χίτσκοκ και, στα δεξιά, μια φλου Μπριζίτ Μπαρντό στη «Περιφρόνηση» του Γκοντάρ © François Fontaine / Cortesia A Galerie Paris

Ενα παιχνίδι με το φως και τη σκιά της Τζούλια Μπάιερ. Η γερμανίδα φωτογράφος επιθυμεί μέσω της δουλειάς της να εξευρενήσει το ίδιο το μέσο, παρά να καταγράψει την καθημερινότητα ή σημαντικά γεγονότα

Ενα παιχνίδι με το φως και τη σκιά της Τζούλια Μπάιερ. Η γερμανίδα φωτογράφος επιθυμεί μέσω της δουλειάς της να εξευρενήσει το ίδιο το μέσο, παρά να καταγράψει την καθημερινότητα ή σημαντικά γεγονότα © Julia Baier

Μία χιονισμένη αυλή στο Βερολίνο που μοιάζει με αφαιρετικό έργο τέχνης. Μία ακόμη φωτογραφία της Μπάιερ που αναδεικνύει τις «ζωγραφικές» δυνατότητες της κάμερας

Μία χιονισμένη αυλή στο Βερολίνο που μοιάζει με αφαιρετικό έργο τέχνης. Μία ακόμη φωτογραφία της Μπάιερ που αναδεικνύει τις «ζωγραφικές» δυνατότητες της κάμερας © Julia Baier

Φωτογράφιση μόδας στο Αμβούργο για την εταιρεία «Nino», μέσα στη βροχή... Μία ακόμη απόδειξη της φωτογραφικής επανάστασης που έφερε η θρυλική κάμερα

Φωτογράφιση μόδας στο Αμβούργο για την εταιρεία «Nino», μέσα στη βροχή… Μία ακόμη απόδειξη της φωτογραφικής επανάστασης που έφερε η θρυλική κάμερα © FC Gundlach

Ο Οσκαρ Μπάρνακ, δημιουργός της Leica, στο εργαστήριο του, το 1934

Ο Οσκαρ Μπάρνακ, δημιουργός της Leica, στο εργαστήριο του, το 1934 © Leica Camera AG

Η αρχική πρωτότυπη Leica του 1914, ένα επαναστατικό τεχνολογικό επίτευγμα για την εποχή του που μπορεί να συγκριθεί με τα κινητά τηλέφωνα

Η αρχική πρωτότυπη Leica του 1914, ένα επαναστατικό τεχνολογικό επίτευγμα για την εποχή του που μπορεί να συγκριθεί με τα κινητά τηλέφωνα © Leica Camera AG

Αποψη της έκθεσης «Μάτια Ορθάνοιχτα! 100 χρόνια Leica» (Eyes Wide Open! 100 Years of the Leica), η οποία παρουσιάζεται στο Espacio Fundación Telefónica της Μαδρίτης

Αποψη της έκθεσης «Μάτια Ορθάνοιχτα! 100 χρόνια Leica» (Eyes Wide Open! 100 Years of the Leica), η οποία παρουσιάζεται στο Espacio Fundación Telefónica της Μαδρίτης Espacio Fundación Telefónica

Συναρμολογώντας την εμβληματική κάμερα

Συναρμολογώντας την εμβληματική κάμερα © Leica Camera AG

Λεπτομέρεια από τη διαδικασία κατασκευής της  Leica

Λεπτομέρεια από τη διαδικασία κατασκευής της Leica © Leica Camera AG

Πηγή