Πετάξτε και κερδίστε: Μία ομάδα νέων ανθρώπων μας ξανασυστήνει την ανακύκλωση

Από τον Άγγελο Κουλη

Γνωρίστε την Cyclefi, την υπηρεσία που μας δίνει ένα επιπλέον κίνητρο για να επισκεφθούμε τον μπλε κάδο

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν πολλά για την τεράστια αξία των σκουπιδιών. Στη χώρα μας δε, η πλειονότητα των συμπολιτών μας συνηθίζει να αγνοεί τον μπλε κάδο, μην κάνοντας διάκριση στα απορρίμματα και στέλνοντας για θάψιμο πολλά που θα μπορούσαν να ανακυκλωθούν.

Σύμφωνα με μελέτες, η χώρα μας εμφανίζει εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό ανακύκλωσης στο σύνολο των απορριμμάτων, το οποίο προσδιορίζεται περίπου στο 16%, την ώρα που σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες φτάνει μέχρι και το 70%. Στο γεγονός αυτό έχει συμβάλει, μεταξύ άλλων, και η ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση πως τα ανακυκλώσιμα απορρίμματά μας δεν αξιοποιούνται κατάλληλα μετά τη συγκομιδή τους.

Σε ένα περιβάλλον που λογίζεται τόσο «αφιλόξενο» αναφορικά με την ανακύκλωση, πώς μπορεί να πετύχει μία υπηρεσία που δραστηριοποιείται στον τομέα της τελευταίας; Απευθυνθήκαμε στον Γιώργο Στέγγο, CEO της Cyclefi −της startup που δημιουργήθηκε από μία ομάδα τριών νέων ανθρώπων− προκειμένου να γνωρίσουμε την πολλά υποσχόμενη δραστηριότητά τους αλλά και το πώς μπορούμε όλοι μας να αποκτήσουμε ένα επιπλέον κίνητρο ώστε να «επισκεφθούμε» τον μπλε κάδο.

Πώς ακριβώς λειτουργεί η υπηρεσία σας; Ποια είναι τα βήματα από τα οποία περνά η τσάντα της Cyclefi;
Η Cyclefi έχει δημιουργήσει ένα σύστημα καταγραφής των ποσοτήτων που ανακυκλώνει κάθε πολίτης και παράλληλα πιστώνει πόντους επιβράβευσης. Για να το πετύχει αυτό, παρέχει ένα πακέτο ανακύκλωσης που αποτελείται από πέντε τσάντες και πέντε ειδικές αυτοκόλλητες ετικέτες, στις οποίες υπάρχει ένας μοναδικός QR-κωδικός, ήτοι η προσωπική ταυτότητα του κάθε νοικοκυριού. Αυτό σημαίνει ότι κάθε τσάντα ανακύκλωσης έχει έναν μοναδικό, ταυτοποιημένο ιδιοκτήτη. Μέσω της τεχνολογίας, μπορούμε και γνωρίζουμε πόσο συχνά και κυρίως πόσο υπεύθυνα ανακυκλώνει κάθε νοικοκυριό.

Η πορτοκαλί τσάντα της Cyclefi: α) παράγεται αποκλειστικά από ανακυκλωμένο πλαστικό και όχι από παρθένο υλικό, β) αποτελεί την πρώτη ελληνική τσάντα με ταυτότητα (ειδική σήμανση), γ) σχεδιάστηκε με σκοπό να απορρίπτεται αποκλειστικά στο μπλε κάδο ανακύκλωσης της γειτονιάς σας, με αποτέλεσμα να κλείνει ο κύκλος χρήσης της και φυσικά να μπορεί να ανακυκλωθεί ξανά, και δ) συνδέεται με πόντους, οι οποίοι εξαργυρώνονται με στόχο να μειώσουν τα βασικά έξοδα ενός νοικοκυριού.

Για να γίνει η καταγραφή των ποσοτήτων που ανακυκλώνει ένα νοικοκυριό, η Cyclefi προσφέρει προς πώληση, με μικρό κόστος, τις ειδικές σακούλες με το σύστημα σήμανσης με κωδικούς, τους οποίους τοποθετούμε στις σακούλες και σκανάρουν οι συνεργάτες μας στα σημεία συγκέντρωσης των προς ανακύκλωση υλικών συσκευασίας, ώστε να γίνει ακολούθως η πίστωση των πόντων και των παροχών.

Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα εύκολη (μπορείτε να δείτε ένα προς ένα τα βήματα εδώ). Όσοι συμμετέχουν στην υπηρεσία μας μπορούν να αγοράσουν −με ένα συμβολικό αντίτιμο− πρόσβαση σε εκπτώσεις και παροχές πολλαπλάσιας αξίας, συνεισφέροντας σημαντικά και οργανωμένα στην κοινή προσπάθεια για αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης.

Cyclefi

Πώς προέκυψε η ιδέα της εταιρείας και από ποιους αποτελείται η ομάδα σας;
Αυτό το οποίο διαπιστώσαμε είναι πως, παρά το γεγονός ότι γίνονται αρκετές εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σχετικά με την ανακύκλωση, τα ποσοστά ανακύκλωσης στην Ελλάδα παραμένουν πεισματικά χαμηλά.

Αν και πολλοί Έλληνες αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης, εντούτοις αδυνατούν να την υιοθετήσουν ως τρόπο ζωής στη καθημερινότητά τους. Μέσα από τη διενέργεια ερωτηματολογίων, διαπιστώσαμε από τα διάφορα ευρήματα πως οι συμπολίτες μας δεν πιστεύουν πως τα απορρίμματα που πετάνε στο μπλε κάδο καταλήγουν τελικά για περαιτέρω αξιοποίηση.

Έτσι, η ανάγκη ενός μηχανισμού που θα εγγυάται και θα διασφαλίζει πως η ανακύκλωση που κάνουν οι πολίτες πιάνει τόπο, αποτέλεσε τον βασικό λόγο δημιουργίας της Cyclefi. Συνιδρυτές αυτής της προσπάθειας είμαστε ο Γιώργος Στέγγος (CEO), ο Άκης Μαρούτας (COO) και η Εύη Φρέρη (CBO)*. Είμαστε άνθρωποι που έχουμε επενδύσει αρχικά στην εκπαίδευσή μας και τώρα αποφασίσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να συνδυάσουμε τις γνώσεις μας. Άλλωστε, για εμάς η ανακύκλωση είναι τρόπος ζωής χρόνια τώρα. Απλά κουραστήκαμε να βλέπουμε ότι αποτελούμε μια πληθυσμιακή εξαίρεση και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε την αυτονόητη τάση.

Cyclefi

Πόσο δύσκολο –ή ανοίκειο για τα εγχώρια δεδομένα− είναι να ασχοληθεί κανείς με την ανταποδοτική ανακύκλωση στην Ελλάδα;
Η δυσκολία του εγχειρήματος έγκειται στο γεγονός πως πρέπει να πείσουμε ότι η δράση μας δεν επεκτείνεται στην αξιοποίηση των απορριμμάτων. Κοινώς, δεν εκμεταλλευόμαστε τα απορρίμματα συσκευασίας για να μπορούμε να επιστρέψουμε στους πολίτες το σύνολο αυτής της οικονομικής ωφέλειας… Σε αντίθεση με αυτό που πολλοί μπορεί να φαντάζονται, η Cyclefi δεν αποτελεί σύστημα διαχείρισης αλλά μια καινοτόμο υπηρεσία που στοχεύει να αυξήσει ποιοτικά και ποσοτικά τους δείκτες ανακύκλωσης. Μία άλλη μεγάλη δυσκολία αφορά στο πώς θα πείσουμε τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις να προσφέρουν τις εκπτωτικές τους προσφορές με σκοπό να επιβραβεύσουν τους συμπολίτες μας που ανακυκλώνουν.

Η υπηρεσία είναι καινούρια, με αποτέλεσμα μέχρι να ξεκινήσει η πιλοτική της εφαρμογή να υπάρχει μεγάλη δυσπιστία στο κατά πόσο εφαρμόσιμο και αποτελεσματικό είναι το προτεινόμενο μοντέλο μας. Ευτυχώς, η πραγματικότητα μάς δικαιώνει καθημερινά, γεγονός που μας προσφέρει την απαραίτητη αξιοπιστία, η οποία μας διευκολύνει στη προσπάθειά μας να πείσουμε και άλλους συνεργάτες.

Σε ποιες περιοχές λειτουργεί η υπηρεσία σας; Ποιες αναμένεται να καλύψει το επόμενο διάστημα;
Μετά από έναν εκτενή κύκλο επαφών, η Cyclefi κέρδισε την εμπιστοσύνη των δήμων Γλυφάδας, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και Αλίμου για την πραγματοποίηση ενός μεγάλης έκτασης πιλοτικού προγράμματος που θα πιστοποιήσει την εφαρμοσιμότητα και χρησιμότητα του επιχειρηματικού μοντέλου μας σε πραγματικές συνθήκες. Τα τρία μεγάλα αυτά πιλοτικά προγράμματα θα μας δώσουν τη δυνατότητα να τεστάρουμε την υπηρεσία μας και να προβούμε στις απαραίτητες βελτιώσεις με σκοπό να είναι φιλικό και εύκολο στη χρήση από τους πολίτες, όταν θα κάνουμε την επίσημη εμπορική έναρξη της υπηρεσίας μας.

Για την ακρίβεια, αν και η υπηρεσία εισάγει μια νέα διαδικασία στον τρόπο με τον οποίο ανακυκλώναμε μέχρι σήμερα, τα μηνύματα από τους πολίτες είναι πολύ θετικά, αναφορικά με τη συνολική τους εμπειρία από τη χρήση της υπηρεσίας, γεγονός που μας γεμίζει με αισιοδοξία. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσουν συνεργασίες και με άλλους δήμους της Αττικής. Στόχος μας είναι, μέχρι το τέλος του 2017, να ενταχθούν σταδιακά στο πρόγραμμα μας 30 ακόμα δήμοι της Αττικής.

Cyclefi

Πώς προκύπτουν οι πόντοι επιβράβευσης; Σε ποιες συνεργαζόμενες επιχειρήσεις μπορούν να τους αξιοποιήσουν οι πολίτες;
Κάθε πολίτης που χρησιμοποιεί την υπηρεσία μας, με την εγγραφή του στην πλατφόρμα, «πιστώνεται» 200 πόντους, ενώ κάθε πακέτο ανακύκλωσης που καταχωρεί του δίνει άλλους τόσους πόντους. Επιπλέον, κάθε τσάντα που πετάει στον κάδο ανακύκλωσης και εντοπίζεται στο κέντρο διαλογής τού επιτρέπει να κερδίσει επιπλέον πόντους. Με αυτό τον τρόπο, κάθε φορά που ανακυκλώνεις, κερδίζεις περισσότερους πόντους τους οποίους μπορείς να εξαργυρώσεις σε εκπτωτικές υπηρεσίες. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την ανακοίνωση των συνεργασιών μας με γνωστή εταιρεία παροχής ρεύματος, κινητής τηλεφωνίας, με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ και κυρίως με τοπικές επιχειρήσεις. Με αυτό τον τρόπο, ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα ανακυκλώνοντας να μειώνει τα έξοδα του νοικοκυριού του έχοντας ειδικές εκπτώσεις σε μια μεγάλη γκάμα επιλογών.

Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας στο άμεσο μέλλον για την ανάπτυξη της υπηρεσίας σας;
Έχοντας ως σημείο εκκίνησης την καινοτομική μας προσέγγιση, ουσιαστικά ευελπιστούμε να πείσουμε και τελικά να αλλάξουμε προς τη θετική κατεύθυνση τη συμπεριφορά ακόμα περισσότερων συμπολιτών μας. Σε ό,τι αφορά το άμεσο μέλλον, σκοπεύουμε να επεκτείνουμε την υπηρεσία μας και σε επιχειρήσεις και γραφεία. Επίσης ετοιμάζουμε και συγκεκριμένες εκστρατείες για να αυξήσουμε την ανακύκλωση συγκεκριμένων ρευμάτων συσκευασίας, όπως π.χ. των γυάλινων συσκευασιών.

Παράλληλα με τη διενέργεια των πιλοτικών μας προγραμμάτων, προετοιμάζουμε το e-shop και το application της υπηρεσίας, τα οποία θα διευκολύνουν ακόμα περισσότερο τους χρήστες μας να χρησιμοποιούν ευκολότερα την υπηρεσία και να μπορούν να παραγγέλνουν online τα προϊόντα μας.

Πόσο εύκολο είναι να ξεκινήσει κανείς μία startup χωρίς χρήματα ή χωρίς επενδυτές; Στη δική σας περίπτωση ισχύει κάποιο από τα δύο;
Στη δική μας περίπτωση ουσιαστικά ισχύουν και οι δύο περιπτώσεις, καθώς αυτή τη στιγμή αφενός δεν έχουμε λάβει κάποια χρηματοδότηση και αφετέρου λειτουργούμε με το λιγότερο δυνατό κόστος, το οποίο καλύπτουμε με ίδια έξοδα και προσπαθούμε να μην επιτρέψουμε να δημιουργούνται αχρείαστες ανάγκες. Περνώντας από μία φοβερή γραφειοκρατία και υπερπηδώντας πολλά εμπόδια −λόγω της αστάθειας του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε και αναπτύσσεται η επιχείρησή μας− προσπαθήσαμε με κάθε τρόπο να διαχειριστούμε τους λιγοστούς μας πόρους, με σκοπό να αποδείξουμε στους δυνητικούς συνεργάτες μας την αξιοπιστία της υπηρεσίας μας και κυρίως την προστιθέμενη αξία της λύσης μας. Και αυτό πιστεύουμε πως ήταν και το πιο κρίσιμο στάδιο για εμάς, για το οποίο είμαστε διπλά υπερήφανοι που το επιτύχαμε.

Αν και λίγοι στην αρχή, με ένταση, πείσμα, πίστη και πολλή όρεξη, καταφέραμε τελικά να βρούμε τους απαραίτητους συμμάχους στην προσπάθειά μας. Σήμερα, αν και με ανύπαρκτη χρηματοδότηση, δίνουμε τη δική μας μάχη ώστε να συμβάλλουμε κι εμείς με τη λύση μας στην παραγωγή καινοτόμων ιδεών και κατ’ επέκταση στη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Ποια συμβουλή θα δίνατε σε όσους θέλουν να ξεκινήσουν μία startup;
Είναι πολύ σημαντικό, ξεκινώντας ένα επαγγελματικό εγχείρημα, να έχεις κανείς κατά νου πως ο δρόμος για την επιτυχία είναι σίγουρα μακρύς, επίπονος, ψυχοφθόρος και αβέβαιος ως προς το αποτέλεσμα. Παρ’ όλα αυτά, η διαδρομή μπορεί να σου προσφέρει πολλές εμπειρίες οι οποίες θα δυναμώσουν τόσο την ιδέα όσο και τα άτομα τα οποία είναι μέρος αυτής. Γι’ αυτό το λόγο, όσοι ξεκινούν τέτοιου είδους ενέργειες θα πρέπει να είναι κατ’ αρχάς αφοσιωμένοι στο στόχο τους, να έχουν συνεχή επαφή με την αγορά και το πώς κινείται και, παράλληλα, να είναι συγκροτημένοι και εφοδιασμένοι με υπομονή και επιμονή. Η Ρώμη δε χτίστηκε σε μία μέρα… Έτσι κάθε μεγάλο σχέδιο χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να αποδώσει στο μέγιστο βαθμό του και να έχει θετικά αποτελέσματα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως πρέπει να περιμένεις μια ζωή να «πάρει μπροστά» κάτι. Αν δεις πως τελικά δεν «προχωράει», τότε πρέπει να προχωρήσεις εσύ.

*Bio: Ο Γιώργος Στέγγος και ο Άκης Μαρούτας, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μετέβησαν στο εξωτερικό για να συνεχίσουν περαιτέρω την επιμόρφωσή τους κάνοντας μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο Περιβάλλον και την Ανακύκλωση, στις ΗΠΑ και στη Γερμανία αντίστοιχα. Η Εύη Φρέρη ολοκλήρωσε τις σπουδές της στα Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και στη συνέχεια το μεταπτυχιακό της στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.