Γιαγόι Κουσάμα: Η κυρία με τα πουά είναι η πιο ισχυρή γυναίκα της τέχνης

Η έκθεση της Γιαγόι Κουσάμα για πρώτη φορά στην Ουάσιγκτον είναι το blockbuster της χρονιάς

«H γη μας είναι μόνο ένα πουά ανάμεσα σε ένα εκατομμύριο αστέρια στο σύμπαν. To πουά είναι ένας δρόμος προς το άπειρο.»
-Yayoi Kusama

Τα πουά της είναι σίγουρα τα πιο επιτυχημένα του κόσμου. Και η ίδια είναι κάθε χρόνο στη λίστα των «Times» με τις πιο επιδραστικές προσωπικότητες του κόσμου. Σύμφωνα με τους καταλόγους των δημοπρασιών εξακολουθεί να είναι και το 2016, η πιο ακριβή εν ζωή γυναίκα καλλιτέχνης. Η παράξενη 87χρονη Γιαπωνέζα καλλιτέχνης Γιαγόι Κουσάμα είναι η πιο δημοφιλής δημιουργός του κόσμου. Η «Βασίλισσα των πουά» δε σταματά να δημιουργεί και να εκθέτει αψηφώντας την κακή της υγεία και κάθε περιορισμό της ηλικίας. Κάθε πρωί πηγαίνει στο στούντιό της, το οποίο απέχει μόνο λίγα μέτρα από την ψυχιατρική κλινική στην οποία ζει οικειοθελώς, από το 1977, στο Κυότο.

Η έκθεσή της “Infinity Mirrors” είναι μια γιορτή για τα 65 χρόνια καριέρας της θρυλικής Γιαπωνέζας και το μουσείο Hirshhorn της Ουάσιγκτον υπόσχεται ότι θα είναι μια ουσιώδης εμπειρία τέχνης. Τα μαγευτικά της δωμάτια, τα γεμάτα πουά και καθρέφτες, μέσα στα οποία οι θεατές έχουν μια πρωτόγνωρη εμπειρία θα συμπληρώνονται από μια επιλογή των νέων της έργων που τιτλοφορούνται “My Eternal Soul” και παρουσιάζονται στις ΗΠΑ για πρώτη φορά. Το μουσείο προσφέρει στους επισκέπτες περισσότερο χρόνο μέσα στα δωμάτια με ένα ειδικό πάσο και οι κρατήσεις έχουν ξεπεράσει κάθε προσδοκία.

"Peep Show" or "Endless Love Show," 1966. Castellane Gallery, New York, 1966

“Peep Show” or “Endless Love Show,” 1966. Castellane Gallery, New York, 1966

Η Γιαγόι Κουσάμα γεννήθηκε το 1929 στο Ματσουμότο της Ιαπωνίας και πέρασε τα νεανικά της χρόνια στο φυτώριο που διατηρούσε η οικογένειά της. Από αυτό το φυτώριο έχει εμπνευστεί τις περίφημες γιγαντιαίες κολοκύθες της που βρίσκονται σε πολλά μουσεία, συλλογές και δημόσιους χώρους σε όλο τον κόσμο. Άρχισε να χρησιμοποιεί την οπτική γλώσσα της ζωγραφικής με πουά σε ηλικία 10 ετών για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ψυχικής υγείας που είχε. Η ίδια αναφέρει πως μικρή κακοποιήθηκε από την μητέρα της. Η Κουσάμα στα 19 της δούλεψε σε ένα εργοστάσιο που κατασκεύαζε αλεξίπτωτα κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και στη συνέχεια σπούδασε στο Κυότο το παραδοσιακό ιαπωνικό στυλ της ζωγραφικής, γνωστό ως “Nihonga”.

All the Eternal Love I Have for the Pumpkins, 2016

All the Eternal Love I Have for the Pumpkins, 2016

Προσγειώθηκε στην πόλη που άλλαζε πρόσωπο, στη Νέα Υόρκη, το 1957. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’60, ήταν μέρος της avant-garde σκηνής της πόλης με τα έργα της να εκτίθενται δίπλα στα έργα των Andy Warhol, Claes Oldenburg και George Segal. Η Κουσάμα ήταν μέρος του κινήματος της ποπ αρτ και της χίπι αντικουλτούρας και προσέλκυσε τα φώτα της δημοσιότητας και το ενδιαφέρον του κοινού με μια σειρά περφόρμανς στις οποίες εμφανιζόταν γυμνή και οι συμμετέχοντες ήταν βαμμένοι με έντονα πουά χρώματα.

Όταν η Κουσάμα επέστρεψε στην γενέτειρά της, την Ιαπωνία, το 1973 βρήκε τη σκηνή της τέχνης πολύ πιο συντηρητική από αυτήν της Νέας Υόρκης. Τέσσερα χρόνια αργότερα εισήχθη σε ψυχιατρικό κατάστημα, όπου έχει περάσει το υπόλοιπο της ζωής της. Από εκεί συνέχισε να παράγει έργα τέχνης σε μια ποικιλία μέσων, καθώς ξεκίνησε και τη λογοτεχνική της σταδιοδρομία, δημοσιεύοντας πολλά μυθιστορήματα, μία ποιητική συλλογή και μια αυτοβιογραφία.

Γιαγόι Κουσάμα, 1960

Γιαγόι Κουσάμα, 1960

Narcissus Garden, 2009, Βραζιλία. Με το έργο αυτό ήταν η πρώτη γυναίκα που εκπροσώπησε την Ιαπωνία στη Μπιενάλε της Βενετίας

Narcissus Garden, 2009, Βραζιλία. Με το έργο αυτό ήταν η πρώτη γυναίκα που εκπροσώπησε την Ιαπωνία στη Μπιενάλε της Βενετίας

"Aftermath of Obliteration of Eternity," 2009

Aftermath of Obliteration of Eternity, 2009

Infinity Mirrors, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden

Infinity Mirrors, Hirshhorn Museum and Sculpture Garden

Μετά την αναδρομική της έκθεση στο αμερικάνικο Whitney το 2012, η ​​οποία συνέπεσε με τη συνεργασία της με τον οίκο μόδας Louis Vuitton και τον Marc Jacobs, η ήδη υψηλή αξία των έργων της εκτοξεύθηκε κυριολεκτικά. Οι αναγνωρίσιμες κουκίδες που κατακλύζουν τα έργα της κατέκτησαν, έτσι, και το χώρο της μόδας. Τα τελευταία χρόνια η Κουσάμα ανακαλύφθηκε ξανά. Ο γεμάτος πουά πολύχρωμος κόσμος της δεσπόζει στις μεγάλες γκαλερί και τα μουσεία του κόσμου και οι αναδρομικές της εκθέσεις την έχουν φέρει δυναμικά και επί σειρά ετών στο προσκήνιο.

Η Κουσάμα ανάμεσα σε έργα της νέας της δουλειάς

Η Κουσάμα ανάμεσα σε έργα της νέας της δουλειάς

Pumpkin (2016), Hirshhorn Museum and Sculpture Garden.

Pumpkin (2016), Hirshhorn Museum and Sculpture Garden.

Στην ένατη δεκαετία της ζωής της, η Κουσάμα φορά τις εξωφρενικές κόκκινες περούκες και τα πουά της φουστάνια, ακόμα και όταν κάθεται σε αναπηρικό καροτσάκι. Οι επισκέπτες των έργων της φέτος ξεπέρασαν τα 2.000.000 στα μουσεία και τις γκαλερί του κόσμου. «Αν δεν έκανα τέχνη, θα είχα αυτοκτονήσει εδώ και καιρό» είναι τα λόγια της πιο ισχυρής γυναίκας της τέχνης στον κόσμο.

Info: Yayoi Kusama: Infinity Mirrors | Hirshhorn Museum and Sculpture Garden | 23 Φεβρουαρίου – 14 Μαΐου 2017

Πηγή