Τέσσερις νέες εκδόσεις από το Fagottobooks

Το πρώιμο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη
Μπαρμπάτσης Ανέστης

Ο Βασίλης Τσιτσάνης γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1915. Από μικρή ηλικία ασχολείται με τη μουσική και μέχρι το 1935 όπου και φεύγει για την Αθήνα, έχει συνθέσει σαράντα μουσικά κομμάτια.  Το παρόν βιβλίο ασχολείται με τη μουσική ανάλυση του πρώιμου συνθετικού έργου σε σχέση με το ιστορικό, κοινωνικό, πολιτισμικό πλαίσιο των Τρικάλων, μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε το εν λόγω ρεπερτόριο. Με βάση το ηχογραφημένο υλικό του συνθέτη, αναλύεται η θεματολογία των στίχων και παρατίθενται μουσικά παραδείγματα που εξετάζουν, τη μελωδική ανάπτυξη, τη ρυθμική δομή, τη μουσική φόρμα, τον ρόλο των μουσικών οργάνων.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Ανέστης Μπαρμπάτσης γεννήθηκε το 1976 στο Αγρίνιο. Μεγαλώνοντας μέσα σε ακούσματα λαϊκής και δημοτικής μουσικής, ξεκινά σε ηλικία 12 ετών να παίζει μπουζούκι. Παράλληλα παρακολουθεί μαθήματα βυζαντινής μουσικής, τα οποία αργότερα ολοκληρώνει με την απόκτηση πτυχίου (Κατσάρειος σχολή Ιωαννίνων). Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου και της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του ΤΕΙ Πατρών. Επίσης, είναι μεταπτυχιακός φοιτητής, στο πρόγραμμα σπουδών: Μουσικές τέχνες – Ελληνικές μουσικές παραδόσεις – Ερμηνεία και Εκτέλεση, του Πανεπιστημίου Μακεδονία. Από το 1994 εργάζεται ως μουσικός. Από το 2002 διδάσκει σε ωδεία και σε μουσικά σχολεία.

 

Τα Πολίτικα της Αρμόνικας
Πολίτικοι και Μικρασιάτικοι Λαϊκοί Οργανικοί Σκοποί 
Κούστας Δημήτρης

Περιέχει είκοσι ελληνικούς, λαϊκούς, παραδοσιακούς οργανικούς σκοπούς, που προέρχονται από την περιοχή της Κωνσταντινούπολης και της Μικράς Ασίας. Τα κομμάτια είναι μεταγραφές από ηχογραφήσεις δίσκων 78 ή 45 στροφών που πραγματοποιήθηκαν στις αρχές του εικοστού αιώνα, στην Αθήνα, στην Αμερική και στη Σμύρνη.

Το βιβλίο απευθύνεται σε οργανοπαίκτες, δασκάλους μουσικής, μουσικολόγους και εθνομουσικολόγους, σε μελετητές της μουσικής της Κωνσταντινούπολης και της Μικράς Ασίας και γενικά σε όποιον ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Έρχεται να καλύψει ένα κενό στη βιβλιογραφία του ρεπερτορίου, μιας και η υπάρχουσα καλύπτει εκτενώς Πολίτικα χασάπικα και χασαποσέρβικα αλλά όχι συρτά, μπάλους, αντικριστά και ζεϊμπέκικα, που αποτελούν σημαντικό μέρος του.

Η σειρά με την οποία τα κομμάτια έχουν τοποθετηθεί στο βιβλίο δεν είναι τυχαία ούτε κλιμακούμενης δυσκολίας. Είναι διαρθρωμένη έτσι ώστε να μπορεί να αποτελέσει πρόγραμμα για μια συναυλία ή μέρος ενός αφιερώματος. Το κύριο όργανο στις ηχογραφήσεις, από τις οποίες έγιναν οι μεταγραφές, είναι η αρμόνικα ή φύσα, ένας πρόγονος του σημερινού ακορντεόν, που δεν υπάρχει πλέον.

Eπίσης, μπορείτε να ακούσετε και τις ηχογραφήσεις από τι οποίες έγιναν οι μεταγραφές εδώ.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Δημήτρης Κούστας γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978. Σπούδασε Κλασικό Ακορντεόν και Θεωρητικά στο Εθνικό Ωδείο Ελλάδας, τάξη Κων/νου Τσιλίδη, και με τον Ηρακλή Βαβάτσικα στο ωδείο Φίλιππος Νάκας. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο Κλασικό Ακορντεόν (free bass) στο Πανεπιστήμιο του Surrey (UK) με τον Raymond Bodell, και στη σύνθεση με τον Stephen Goss. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Κλασικό Ακορντεόν με τον Owen Murray στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου.
Έχει εμφανισθεί ως σολίστας και ως μέλος μουσικών συνόλων στην Ελλάδα, στη Μεγάλη Βρετανία, στη Γαλλία, στην Ιταλία και στην Αυστρία. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή μουσικά φεστιβάλ (Venice-Padova, Warwick, Glastonbury, Nottingham) και έχει εμφανισθεί σε φημισμένους συναυλιακούς χώρους όπως το Royal Albert Hall και Jazz Cafe στο Λονδίνο καθώς και το Le Divan Du Monde στο Παρίσι. Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί με τους Διονύση Τσακνή, Νίκο Ζιώγαλα, Γιάννη Μηλιώκα, Λάκη Παπαδόπουλο, Γιάννη Μπέζο, και στο θέατρο με τον Κώστα Καζάκο.
Το ρεπερτόριό του εκτείνεται από κλασική και jazz μέχρι βαλκανική και ελληνική παραδοσιακή μουσική. Έχει συνθέσει μουσική για θεατρικές παραστάσεις, παραστάσεις χορού, για ντοκυμαντέρ (BBC) και “art installations”. Έχει εκδόσει τρία CDs με πρωτότυπες συνθέσεις στη Μεγάλη Βρετανία και στην Ελλάδα.

 

Το βιβλίο της μουσικής ανάγνωσης 1 
Βαρελάς Δημήτρης
Μια σύγχρονη προσέγγιση στη διδασκαλία ρυθμού και μελωδίας

«Το βιβλίο της μουσικής ανάγνωσης» προάγει μέσα από μια σύγχρονη παιδαγωγική σκοπιά την ολιστική διδασκαλία του σολφέζ. Βασικός στόχος του βιβλίου είναι ότι η διδασκαλία του σολφέζ πρέπει να είναι ευχάριστη και να συνδέεται με τον «πραγματικό» κόσμο της μουσικής. Γι’ αυτό κι από την πρώτη ως την τελευταία άσκηση χρησιμοποιείται το φραζάρισμα και οι δυναμικές και δημιουργούνται μικρές κι αυτοτελείς μελωδίες, ενώ παράλληλα με τις ασκήσεις ενσωματώνονται και παραδείγματα από την κλασική, την ελληνική παραδοσιακή αλλά και την τζαζ και έθνικ μουσική.

Η ύλη εκτείνεται σε τέσσερα τεύχη διαβαθμισμένης δυσκολίας η οποία ακολουθεί τα αντίστοιχα οκτώ επίπεδα (grades) του αγγλικού συστήματος όμως εισάγει και κάποιες ουσιαστικές καινοτομίες.
Ήδη από το πρώτο τεύχος:
– χρησιμοποιούνται τροπικές και πεντατονικές κλίμακες
– εισάγονται τα κλειδιά Σολ, Φα και Ντο
– ενσωματώνονται μεικτοί ρυθμοί από την ελληνική παραδοσιακή μουσική
– ενισχύεται η έννοια των τετραχόρδων
– εναλλάσσονται κλίμακες με διέσεις και υφέσεις και το σημαντικότερο
– χρησιμοποιούνται ρυθμικές συλλαβές για να εδραιωθεί μια στέρεα αίσθηση του ρυθμού.


Μπορείτε να ακούσετε τo ακουστικό μέρος του βιβλίου εδώ

 

Το βιβλίο της μουσικής ανάγνωσης 2 
Μια σύγχρονη προσέγγιση στη διδασκαλία ρυθμού και μελωδίας

«Το βιβλίο της μουσικής ανάγνωσης» προάγει μέσα από μια σύγχρονη παιδαγωγική σκοπιά την ολιστική διδασκαλία του σολφέζ. Βασικός στόχος του βιβλίου είναι ότι η διδασκαλία του σολφέζ πρέπει να είναι ευχάριστη και να συνδέεται με τον «πραγματικό» κόσμο της μουσικής. Γι’ αυτό κι από την πρώτη ως την τελευταία άσκηση χρησιμοποιείται το φραζάρισμα και οι δυναμικές και δημιουργούνται μικρές κι αυτοτελείς μελωδίες, ενώ παράλληλα με τις ασκήσεις ενσωματώνονται και παραδείγματα από την κλασική, την ελληνική παραδοσιακή αλλά και την τζαζ και έθνικ μουσική.

Η ύλη εκτείνεται σε τέσσερα τεύχη διαβαθμισμένης δυσκολίας η οποία ακολουθεί τα αντίστοιχα οκτώ επίπεδα (grades) του αγγλικού συστήματος όμως εισάγει και κάποιες ουσιαστικές καινοτομίες.
Ήδη από το πρώτο τεύχος:
– χρησιμοποιούνται τροπικές και πεντατονικές κλίμακες
– εισάγονται τα κλειδιά Σολ, Φα και Ντο
– ενσωματώνονται μεικτοί ρυθμοί από την ελληνική παραδοσιακή μουσική
– ενισχύεται η έννοια των τετραχόρδων
– εναλλάσσονται κλίμακες με διέσεις και υφέσεις και το σημαντικότερο
– χρησιμοποιούνται ρυθμικές συλλαβές για να εδραιωθεί μια στέρεα αίσθηση του ρυθμού.


Μπορείτε να ακούσετε τo ακουστικό μέρος του βιβλίου εδώ

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Δημήτρης Βαρελάς σπούδασε μουσική στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, σύνθεση στη Γερμανία (Hochschule fr Musik – Wûrzburg) και παιδαγωγικά της μουσικής στην Αγγλία (Ph.D. in Music Education – Πανεπιστήμιο Reading). Έχει παρακολουθήσει κύκλους σπουδών στη μουσικοκινητική αγωγή Orff στο ινστιτούτο Orff του Salzburg στην Αυστρία.
Από το 1986 διδάσκει μουσική σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης: πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια (στο τμήμα Ε.Α.Π.Η του Πανεπιστημίου Αθηνών).
Παράλληλα έχει γράψει έργα για φωνητικά σύνολα, κουαρτέτα, σόλο φωνή και έργα για μαγνητοταινίες.
Είναι συγγραφέας τριών βιβλίων μουσικής εκπαίδευσης που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις fagottobooks («Μουσική το πιο συναρπαστικό παιχνίδι», «Τραγουδώντας Λέξεις: από τη θεωρία στην τάξη», «Plug and Play: οι νέες τεχνολογίες στο μάθημα μουσικής») τα οποία διανέμονται ως πανεπιστημιακά συγγράμματα σε παιδαγωγικά τμήματα.