Συνεχίζουμε την πεζοπορική μας εξόρμηση στη Λευκάδα, με το βιβλίο της Lida Out Lefkada on Foot.

Λαζαράτα – Σπανοχώρι – Επισκοπή – Προφήτης Ηλίας – Άγ. Στέφανος – Λαζαράτα
2 ώρες, 6.3 χλμ

Αυτός ο περίπατος ξεκινάει από το περίπτερο στην πλατεία του χωριού στα Λαζαράτα, στα αριστερά του δρόμου όπως έρχεστε από τη Λευκάδα (LKM1). Περνάτε απέναντι και παίρνετε το δρόμο για το χωριό Σπανοχώρι. Ακολουθήστε το δημόσιο δρόμο μέχρι το χωριό. Μετά από περίπου 5 λεπτά από την πλατεία στα Λαζαράτα στρίψτε αριστερά στο πλακόστρωτο που ανηφορίζει. Συνεχίστε στα σκαλοπάτια ώς την κορυφή (LKM1Α). Στα αριστερά σας θα δείτε ό,τι έχει απομείνει από το παλιό ελαιοτριβείο το οποίο χτίστηκε, όπως μπορείτε να δείτε και στην πέτρινη επιγραφή, το 1871.

Στην κορυφή στρίψτε δεξιά στην ανηφόρα. Στη συνέχεια στρίψτε αριστερά και αμέσως πάλι αριστερά πριν από το σπίτι με μια πέτρινη επιγραφή: «ΕΔΩ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Ο ΓΙΑΤΡΟΣ ΚΑΙ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ, 1902». Έπειτα από 2 λεπτά περπάτημα προσπερνάτε μια εκκλησία και θα δείτε στα δεξιά σας ένα μισογκρεμισμένο μύλο. Μετά από 1 λεπτό, στη διχάλα, στρίψτε δεξιά στην κατηφόρα.

Ο δρόμος στα αριστερά οδηγεί στην εκκλησία της Θεοτόκου και τα ερείπια του Μοναστηριού. Ώς το τέλος του 17ου αιώνα εδώ ήταν η έδρα της Αρχιεπισκοπής της Λευκάδας.

Μετά από 5 λεπτά περνάτε ένα πηγάδι και λίγο αργότερα συναντάτε έναν ασφαλτοστρωμένο δρόμο όπου στρίβετε δεξιά (SV1). Η απόσταση από το σπίτι του γιατρού έως εδώ είναι περίπου 10 λεπτά.
Μετά από 6 λεπτά αγνοήστε το χωματόδρομο στα αριστερά (SV2). Σ’ αυτό το σημείο φτάνετε ακολουθώντας την 4η διαδρομή ερχόμενοι από το φαράγγι της Μέλισσας. Μετά από περίπου 100 μέτρα στρίψτε στο χωματόδρομο που βρίσκεται στα δεξιά σας (SV3). Αγνοήστε όλες τις διασταυρώσεις και 10 λεπτά περίπου αργότερα θα συναντήσετε μια διχάλα σε έναν αμπελώνα όπου θα πάτε δεξιά. Μετά από 5 λεπτά, αφού θα έχετε περάσει ένα φράχτη στα δεξιά σας και ένα αμπέλι στα αριστερά σας, σε μια αριστερή στροφή του δρόμου θα δείτε στα δεξιά σας ένα παλιό μονοπάτι να ανηφορίζει ανάμεσα στη βλάστηση (LKM8). Εδώ συνεχίζει η 4η διαδρομή.

Εσείς, όμως, συνεχίζετε ευθεία. Στο βάθος βλέπετε το εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία σκαρφαλωμένο στην πλαγιά του βουνού. Μετά από λίγα λεπτά στρίψτε δεξιά στον τσιμεντένιο δρόμο ανάμεσα σε δύο αμπέλια. Μετά από 2 λεπτά συνεχίστε ευθεία και μετά από άλλα 3 λεπτά στρίψτε δεξιά σε μια στενή άσφαλτο. Στη συνέχεια μένετε αριστερά πηγαίνοντας προς το σήμα STOP μέχρι να συναντήσετε στην άσφαλτο τη στάση του ΚΤΕΛ για τα Λαζαράτα (SP2).
Περνάτε απέναντι και παίρνετε την ανηφορική άσφαλτο που πάει προς τα αριστερά και που οδηγεί στην εκκλησία του Προφήτη Ηλία. Μετά από 2 λεπτά ένας χωματόδρομος, από τα δεξιά μας, ενώνεται με την άσφαλτο (SP3). Εδώ θα σας βγάλει το μονοπάτι στην κάθοδό σας από την εκκλησία του Προφήτη Ηλία. Στην άνοδο θα ακολουθήσετε την άσφαλτο απ’ όπου μπορείτε να απολαύσετε την υπέροχη θέα.
Μετά από 15 λεπτά περίπου από τη στάση του ΚΤΕΛ βλέπετε στα δεξιά σας την εκκλησία του Προφήτη Ηλία (SP4) με το ξέχωρο καμπαναριό.

Στο τέλος του μαντρότοιχου στρίψτε δεξιά και αμέσως μετά ακολουθήστε το χωματόδρομο στα αριστερά σας. Μετά από τριάντα μέτρα ανηφορίζετε σε ένα μονοπάτι στα αριστερά σας ανάμεσα στη βλάστηση. Αυτό το μονοπάτι στην αρχή είναι ανηφορικό μετά κατηφορίζει και μετά από 5 λεπτά, αφού ακολουθήσετε τα απότομα τσιμεντένια σκαλοπάτια και ένα δύσκολο πέτρινο μονοπάτι -με τη βοήθεια ενός σχοινιού-, φτάνετε στο ξωκλήσι του Αγίου Στέφανου που είναι χτισμένο μέσα σε μια σπηλιά. (SP5).